Er bestaan verschillende methodes, ik doe het met een haardroger: dat blijkt heel gemakkelijk en gaat heel snel. Ik heb wel enkel ervaring met diamondplate (of gelakte speelvelden): TZ, AFM, MB, DM, IJ, DW, TS, WH2O, Sopranos. Ik heb geen weet of dit veilig kan toegepast worden op oudere speelvelden maar volgens wat ik gelezen heb zou dat toch een delicatere operatie zijn aan de inserts. Wie andere methodes gebruikt, of ervaring heeft met oudere speelvelden, pls vul aan!
Benodigdheden:
- een vrouw (of tenminste: haar haardroger)
- fijn palletmesje
- wasbenzine
Stap 1: met de haardroger de mylar opwarmen, na een 5-tal seconden kan je gemakkelijk het palletmesje onder een rand schuiven en daarna ga je langzaam naar boven. Je hoeft helemaal geen kracht uit te oefenen, het komt vanzelf los door de warmte. Zo'n slingshot duurt hoop en al 20 seconden. Ik zorg er wel voor enkel horizontaal te trekken om te vermijden dat de clearcoat zou loskomen van inserts (vermits inserts glad zijn is de hechting van de originele clearcoat immers minder dan op de houten delen).

Idem in de bumper area:

Ai, het insert komt los alhoewel ik heel voorzichtig en langzaam te werk ga en amper druk uitoefen. Maar ik heb nog nooit anders meegemaakt op deze plaats. Wellicht omdat het speelveld hier tussen de bumpers echt wel afziet. Op zich is het niet erg dat het hier loskomt, het is toch niet bedrukt. En beter dat het nu loskomt, dan achteraf...

Stap 2: Lijmresten verwijderen, ook dat gaat heel gemakkelijk. Even besprenkelen met wat wasbenzine en een 10-tal seconden laten inwerken. Daarna kan je met de vinger de lijm loswrijven. Die begint dan samen te kleven tot balletjes die je zo wegveegt.

5 minuten later...

Het enige waar je echt moet opletten zijn de inserts. Wie goed kijkt zal zien dat de vernis aan de rand van de 5 way combo insert lichtjes gelost heeft. In dit geval is dat niet erg omdat ik ze toch allemaal ging vervangen (er zijn er 2 beschadigd), maar in andere gevallen is dat toch beter te vermijden door voorzichtig genoeg te zijn.