Big Hurt

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
henrykb
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mar 2016, 10:41
Real name: Henry

Big Hurt

Bericht door henrykb » 31 mar 2016, 09:25

Aankomende zaterdag ga ik deze kast halen, echter is het al bekend dat de handschoen niet meer op en neer gaat.
Dat wil ik wel graag gerepareerd hebben.
Uiteraard kan de motor stuk zijn, echter zijn er misschien ook andere mogelijkheden.
Koppeling tussen motor en handschoen, of misschien een zekering, als die er is speciaal voor dat gedeelte.
Probeer vast de mogelijkheden om te proberen op een rijtje te krijgen.
Van pinside is onderstaande, maar is me niet helemaal duidelijk wat ie bedoelt.
If no sound from the motor start with the glove relay under the playfield. Try manually switching it on see if anything happens.
Wel, mocht iemand een idee hebben, hoor ik het graag. Alvast mijn dank.
Afbeelding

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4384
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Big Hurt

Bericht door David Pinball Wizz » 31 mar 2016, 09:54

Ik denk dat je best de kast eerst ophaalt en dan verder ziet :)
IFPA Country Director Belgium

henrykb
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mar 2016, 10:41
Real name: Henry

Re: Big Hurt

Bericht door henrykb » 31 mar 2016, 10:13

Heb je op zich ook gelijk in, echter was het idee dat als ik de kast openmaak, ik vast een checklist heb.
En gezien ik weinig tot geen ervaring heb, zeker niet met elektronica, moet ik me beperken tot dingetjes wat je met een beetje gezond verstand kan controleren. Maar misschien zie ik nog iets over het hoofd, zodoende dit topic.

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Big Hurt

Bericht door flippers.be » 31 mar 2016, 10:50

Belangrijkste als je een kast koopt is dat de displays werken en de batterijen niet gelekt hebben.. en dat hij compleet is en er geen stukken ontbreken..
De kast beginnen testen (en eventueel repareren) doe je best niet (is het een slecht contact en werkt de motor opeens wel dan gaat de prijs misschien omhoog of wil hij niet meer verkopen)..
Anderzijds koop je best een kast die werkt als je niet zeker bent dat je ze zelf kan repareren (of iemand wil betalen om het voor jou te doen).

Ivm die opmerking op pinside, gottlieb werkte vaak met relais (zoals op electromeschanische kasten) om spoelen van stroom te voorzien. Bv de flipperspoelen hebben standaard geen stroom maar als je een spel start dan trekt een relais aan (tot bij game over) dat de circuit van spanning naar de flipperspoelen compleet maakt.
Die zitten meestal ergens verstopt onder het speelveld.
Dat is een extra component die kapot kan gaan en een manier van storing zoeken waar je rekening mee moet houden (bv in attract mode meet je geen spanning op de spoelen zoals bij andere merken, dus denk je misschien dat het probleem daar ligt of bij een zekering ofzo)

Het kan zijn dat die motor ook nog door een mechanisch relais van spanning wordt voorzien.
Een motor zelf testen doe ik altijd gewoon met een 9v batterij..

henrykb
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mar 2016, 10:41
Real name: Henry

Re: Big Hurt

Bericht door henrykb » 31 mar 2016, 14:04

flippers.be schreef:Belangrijkste als je een kast koopt is dat de displays werken en de batterijen niet gelekt hebben.. en dat hij compleet is en er geen stukken ontbreken..
De kast beginnen testen (en eventueel repareren) doe je best niet (is het een slecht contact en werkt de motor opeens wel dan gaat de prijs misschien omhoog of wil hij niet meer verkopen)..
Anderzijds koop je best een kast die werkt als je niet zeker bent dat je ze zelf kan repareren (of iemand wil betalen om het voor jou te doen).
heb je gelijk in, dus heb niet al teveel moeite gedaan om te kijken.
En ik wil eerst zelf kijken, en anders ga ik zoek naar iemand die het kan/wil repareren.
flippers.be schreef: Ivm die opmerking op pinside, gottlieb werkte vaak met relais (zoals op electromeschanische kasten) om spoelen van stroom te voorzien. Bv de flipperspoelen hebben standaard geen stroom maar als je een spel start dan trekt een relais aan (tot bij game over) dat de circuit van spanning naar de flipperspoelen compleet maakt.
Die zitten meestal ergens verstopt onder het speelveld.
Dat is een extra component die kapot kan gaan en een manier van storing zoeken waar je rekening mee moet houden (bv in attract mode meet je geen spanning op de spoelen zoals bij andere merken, dus denk je misschien dat het probleem daar ligt of bij een zekering ofzo)

Het kan zijn dat die motor ook nog door een mechanisch relais van spanning wordt voorzien.
Een motor zelf testen doe ik altijd gewoon met een 9v batterij..
Op zich een goed idee om met een batterij even de motor te testen.
En ook even met een multimeter de spanning naar de motor te meten. Dat moet wel lukken.

Thanks.

henrykb
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mar 2016, 10:41
Real name: Henry

Re: Big Hurt

Bericht door henrykb » 07 apr 2016, 20:32

Iemand die weet hoe ik de selftest in gang zet op een gottlieb system3?
1 keer testknop indrukken doet niks, kwam ik nog ergens tegen dat ik hem 3x moet indrukken, maar helaas.
Dus of het doet helemaal niks meer ( de andere knoppen doen het wel, volume en tournament), of ik doe toch iets verkeerd.

henrykb
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mar 2016, 10:41
Real name: Henry

Re: Big Hurt

Bericht door henrykb » 08 apr 2016, 09:46

update.. nog maar eens even aan proberen geweest.
En het blijkt dat als ik beetje friemel aan de draden van de handschoen motor, dat de motor wel in beweging komt.
Echter gaat het erg stroef, te langzaam.. en maakt ie een geluid dat het erg veel moeite kost.
Herinner me ergens gelezen te hebben dat de koolborstels dan vervangen dienen te worden.
Oftewel, hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Kan iemand dat hier op locatie (Grave bij Nijmegen).. en wie kan ik hier het beste voor benaderen?

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Big Hurt

Bericht door flippers.be » 08 apr 2016, 10:17

www.starjet.nl misschien die is niet zo heel ver van jou af ?

Plaats reactie