technisch probleem op een data east wwf royale rumble

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wessew
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 jan 2014, 09:56
Real name: Wesley
Locatie: Belgium

technisch probleem op een data east wwf royale rumble

Bericht door wessew » 12 okt 2015, 09:27

Hello,

Mijn royal rumble heeft het al geruime tijd begeven en zou deze graag terug werkend zien :-) .
Dit doet er zich voor .
In het begin waren er enkele kleine fenomenen zoals het spel die plots stopte, verlichting op het speelveld viel uit en de shaker die maar bleef trillen . Na het vervangen van een fuse ging alles weer naar behoren en kon ik weer spelen .
Na een tijdje werd het alleen maar erger . Fuse f5 en f7 op het ppb branden steeds door en heb het dan maar opgegeven . Ik heb weldegelijk de correcte fuses volgens de manual gebruikt .
Nu enkele maanden later wou ik er toch nog eens naar kijken en heb dus opnieuw de fuses vervangen . Nu bij het opstarten branden de fuses niet meer door . Het display geeft alleen enkele continue lijnen aan en de verlichting van het speelveld valt na enkele seconden uit . Het spel kan dus niet gestart worden .
Ik had deze kast toch graag opnieuw deftig aan de praat gekregen want veel geniet heb ik er nog niet van gehad.
Is er een goeie technieker in de buurt van Ninove / Aalst die me kan komen helpen met dit probleem ?? Mag ook van verder komen natuurlijk !!
Ik zoek dus dringend een hersteller aan huis ;-)

Alvast bedankt
Grtz Wesley

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: technisch probleem op een data east wwf royale rumble

Bericht door HarrieD » 12 okt 2015, 10:41

Maak en plaats eens een foto van je cpu bord als je wil. Er kunnen een aantal zaken zijn die je als eerste moet gaan controleren:
1. zuurschade van je batterijen
2. eproms beginnen zichzelf te wissen.
3. verbrandde connector
4. bruggelijkrichter en condensator vervangen (meet de spanningen op de testpunten van je cpu bordje maar eens voor de grap)

Haal ook even alle flatcables eens los en steek ze opnieuw in. Als dat wellicht het probleem al oplost ben je met een setje nieuwe flatcables wellicht al klaar.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
wessew
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 jan 2014, 09:56
Real name: Wesley
Locatie: Belgium

Re: technisch probleem op een data east wwf royale rumble

Bericht door wessew » 12 okt 2015, 19:27

Super !!!
Het zullen inderdaad de flatcables zijn die een probleem vormen .
Na alles eens los te maken en opnieuw in te pluggen kwam er al enige beterschap in . Nogmaals alles losgemaakt en ingeplugd . één vd flatcables zat strak gespannen achter een kabelhouder , dus wat losser gehangen en het werkt weer . Soms doet de dmd wel nog wat raar !! Maar dit is misschien ook te wijten aan de flats ?
Ik neem aan dat die set flatcables gewoon te bestellen valt op een van de flippershops ?

Ook had ik al een tijdje geleden opgemerkt dat er een component op de cpu zwart geblakerd is . Namelijk Ra8 , maar dit vormt zo te zien momenteel nog geen probleem aangezien de kast opnieuw werkt . Ik steek er ff een foto van de cpu bij zoals je vroeg ;-) .
Hartstikke bedankt voor de snelle reactie :good:
Bijlagen
20151012_182642-800x600.jpg

Gebruikersavatar
wimpinball
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 apr 2013, 13:27
Real name: wim van roey

Re: technisch probleem op een data east wwf royale rumble

Bericht door wimpinball » 13 okt 2015, 12:58

Maak nog eens een foto met grotere resolutie en zeker het deel onder waar vroeger de batterijen zaten .
Links bovenhoek .

Gebruikersavatar
wessew
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 jan 2014, 09:56
Real name: Wesley
Locatie: Belgium

Re: technisch probleem op een data east wwf royale rumble

Bericht door wessew » 13 okt 2015, 18:29

@ wim , zie je iets abnormaal aan de linker zijde ? Ik doe mijn best voor betere foto's maar ik kan niet groter dan 250kb, 800pixels hoog en 800pixels breed posten . Ben daar wat een leek in :? . Zijn er betere manieren ?
20151013_185203-800x450.jpg

Gebruikersavatar
wessew
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 jan 2014, 09:56
Real name: Wesley
Locatie: Belgium

Re: technisch probleem op een data east wwf royale rumble

Bericht door wessew » 13 okt 2015, 18:32

Hier het zwart geblakerd component RA8 . Maar werkt denk ik wel nog .
20151013_185221-800x450.jpg

Gebruikersavatar
Nickelless
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 apr 2012, 20:04
Real name: Nick
Locatie: The Netherlands

Re: technisch probleem op een data east wwf royale rumble

Bericht door Nickelless » 13 okt 2015, 18:47

RA8 dat hoort zo, is origineel daar is niks mis mee
Good friends: WW, CV, TOTAN, BOP 2.0 , MM
Left: Dr Who, RFM, STTNG, TAF, TOM, TZ , HARDBODY
Wish list: TBL

Gebruikersavatar
wessew
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 jan 2014, 09:56
Real name: Wesley
Locatie: Belgium

Re: technisch probleem op een data east wwf royale rumble

Bericht door wessew » 14 okt 2015, 04:35

Echt ? Vreemd !
Dan vind ik die doffe schijn vlak boven RA8 toch maar vreemd ( zie eerste foto , nee dat is geen schaduw ofzo :-) ) .
Je ziet duidelijk dat het betreffende component zwart geblakerd is.
Maar als jullie me zeggen dat dat normaal is, dan ga ik dat wel geloven :-) . Zoals ik al zei , hij werkt immers nog :-D !!

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3903
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: technisch probleem op een data east wwf royale rumble

Bericht door Richard Baan » 14 okt 2015, 12:08

Is gewoon een zwart component wat misschien vies is, maar lijkt verder wel okee.
De rest is anders van kleur.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
wimpinball
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 apr 2013, 13:27
Real name: wim van roey

Re: technisch probleem op een data east wwf royale rumble

Bericht door wimpinball » 14 okt 2015, 17:27

Op het PPB bprd dient F5 voor de +50 V voor de flippers . Als deze zo springt dan moet je eens de gelijkrichter uitmeten op kortsluiting van de gelijkrichter .
F7 dient voor de spanning van de spoelen .

Wat gebeurt er als je de flipperkast opzet ?
Start de flipper volledig op ?
Branden de gestuurde lampjes ? Niet de lampen onder de slingshot endergelijke . Dit zijn lampen die bijna altijd branden .
Maar de lampen van de target bv .de lampjes die onder het speelveld zitten .

heb je +5V op de connector van de CPU ?
Dit is de connector links boven met de zwarte en grijze draad .
zwart is massa en grijs is hier +5Volt .
Wat doen de 3 LED's op het CPU bord als je flipper opstaat ?


Groet ,
Wim

We moeten er eerst voor zorgen dat de cpu opstart en blijft werken .

Gebruikersavatar
wessew
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 jan 2014, 09:56
Real name: Wesley
Locatie: Belgium

Re: technisch probleem op een data east wwf royale rumble

Bericht door wessew » 14 okt 2015, 20:29

Voor ik deze post plaatste mocht ik fuse f5 en f7 zoveel keer vervangen als ik wou , ze bleven maar springen .
Na het uitvoeren vd tip om alle flatcables eens los te maken en opnieuw aan te sluiten , bleven de fuses goed en heeft de kast weer 2 dagen gewerkt . Met uitzondering vd dmd die wat flipte . Alle dots bleven branden . Na opnieuw de flats er eens uit te halen en terug in te steken was dit probleem ook alle veel beter . Soms haperde de dmd nog ff.
Nu hiernet , na het lezen vd laatste reply , startte ik de kast op en sprongen de twee fuses onmiddellijk opnieuw.
Op dat moment branden enkel de vaste lampjes , blijft de shaker maar trillen en geeft de dmd totaal niks .
-Fuses vervangen , opgestart en opnieuw hetzelfde fenomeen.
-flatcables op cpu losgemaakt en opnieuw aangesloten , fuses opnieuw vervangen en de kast startte dan zonder enig probleem op .

Controle vd 5v op cpu : ok
Bij het opstarten van de kast branden led 'blank' en '5v' op de cpu continu , led 'pia' brand maar een fractie van een seconde op het moment dat ik de kast aanzet .

Met de weinige ervaring die ik heb , klopt het als ik zeg dat het probleem zo te zien toch wel bij de flatcables zit . Of denken jullie , met jullie grotere ervaring , dat het probleem toch wel nog verder zit .
Ik ben één en al oor om verder tests uit te voeren om het probleem te achterhalen .

Alvast bedankt voor al jullie tijd en moeite !!!

Grtz , Wesley

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3903
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: technisch probleem op een data east wwf royale rumble

Bericht door Richard Baan » 15 okt 2015, 13:49

Lijkt me ook de flatcables.
Gewoon vervangen, na 20 jaar mag dat wel eens...
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
wimpinball
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 apr 2013, 13:27
Real name: wim van roey

Re: technisch probleem op een data east wwf royale rumble

Bericht door wimpinball » 15 okt 2015, 16:25

je kunt de flatkabels vervangen , maar het is niet zo zoals een williams met aparte cpu dat de flatkabel tussen de cpu en de powerbord rare dingen kan geven .
Er is een flatkabel die naar de display gaat en de andere is voor het geluid .
Dus die flatkabels zijn geen heel belangrijke onderdelen .

Ik vermoed meer dat er een pia rare kuren verkoopt .
Zijn de pootjes aan de pias nog zilverkleurig of meer dof en grauw ?

Wat gebeurt er als je de flatkabels loslaat ?
Start dan de flipperkast goed op met uitzondering dan van de display en geluid ?

Gebruikersavatar
wessew
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 jan 2014, 09:56
Real name: Wesley
Locatie: Belgium

Re: technisch probleem op een data east wwf royale rumble

Bericht door wessew » 15 okt 2015, 23:25

Twee pia's zien er indd een beetje grauw uit . Namelijk de 'display stronk 7 - segment pia' en de 'lamp pia' .
20151015_234014-427x800.jpg
20151015_233913-427x800.jpg
De test zonder flatkabels verbonden zal ik morgen uitvoeren als de Kids wakker zijn :)

Verder heb ik nog iets opgemerkt waar ik graag jullie gedacht over had geweten , maar totaal niets te maken met het huidig probleem . Is het normaal dat aan de twintig pinnige aansluiting voor de geluidsflatkabel pin 19 ontbreekt ?? Ik neem aan van niet en dat die bij één vd vorige eigenaars afgebroken is . Alhoewel ik weinig problemen ondervind .
20151015_235102-427x800.jpg
Nogmaals bedankt voor al jullie hulp en reactie
Grt , Wesley

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: technisch probleem op een data east wwf royale rumble

Bericht door HarrieD » 16 okt 2015, 06:23

Pin 19 van CN21 is wel actief. Ik kan het niet helemaal uit het schema halen, maar het is of het signaal E, of R/W. Dit heeft je soundboard toch echt wel nodig.

Ik kan me voorstellen dat de pin nog in je flatcable steekt en deze contact maakt als je deze goed aandrukt, maar ik kan me niet voorstellen hoe de hel dit dan zo gekomen is. Nu ik dit zo aan het schrijven ben twijfel ik daar zelfs aan. Pin 20 van CN21 is een lege pin. Wellicht heeft iemand ooit pin 19 doorverbonden naar pin 20???? (op beide borden)

In principe mag -zoals Wim al meldde- je zekering niet kapot gaan als je een defecte flatcable hebt. Van de andere kant kan ik me voorstellen dat wanneer je R/W (lees/schrijf) signaal verneukt is je kast hele rare dingen gaat doen. Maar dit mag niet reproduceerbaar zijn en dat is in jouw geval wel zo. Doe eens een volledige spoelen/flashers test. Wellicht is er ergens een spoel die je in het spel weinig gebruikt die het probleem veroorzaakt.

Praktisch: trek je flatcables maar eens los en kijk of het probleem terug komt. Steek daarna de flatcables er in maar duw die sound fc niet helemaal door. Zodat -mits er nog een pin is achtergebleven van pin19- er geen verbinding wordt gemaakt met die pin 19. Wellicht vertelt je dat al iets meer.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: technisch probleem op een data east wwf royale rumble

Bericht door HarrieD » 16 okt 2015, 06:24

O, en die aanslag? Ach ja, doekje met wasbenzine er overheen en klaar. Ik zie hier een heel net bordje hoor.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Plaats reactie