Next stop: de cabinet! (deel 1)
Het werkje (of beter: karwei) waar ik écht tegenop keek. Ik heb een hekel aan houtbehandeling, verven en schuren, dus mijn motivatie om er aan te beginnen was ver zoek.
De originele tekening op de cabinet was op meerdere plaatsen bekrast en verkleurd, dus die moest er af.
Na de hele cabinet leeggemaakt te hebben, heb ik de decals van de voor- en zijkanten er af geschuurd.
Verwijderen door schuren vlotte niet, dus heb ik de andere zijde met een heteluchtpistool ontdaan van de tekening. Dat ging een stuk vlotter! De stickers aan de achterzijde heb ik ook nog verwijderd, deze zullen vervangen worden door reproductiestickers. Ik heb ook een reproductiesticker (laten maken) met het juiste serienummer en de juiste fabricagedatum.
Alleen de tekst met patentnummers heb ik laten staan, aangezien deze rechtstreeks op het hout gespoten is.
Ook de onderkant werd opgeschuurd voor dat nieuwer-dan-nieuw uitzicht. De onderkant werd voorzien van een vernislaagje zodat eventueel nieuw vuil niet in het hout kan trekken.
De binnenzijde werd eveneens opgeschuurd om opnieuw te schilderen. Dit schuren moest niet zo grondig gebeuren, als er nog wat verf bleef hangen was niet erg. Maar verdorie, al die hoekjes en kantjes... daardoor ging het schuren niet vooruit.
Beschadigd hout en gaten werden opgevuld, en dan vlakgeschuurd.
In afwachting van het stickerplakken, ben ik begonnen met het reinigen van de cabinet onderdelen. Voor een grondige renovatie is een ultrasoonreiniger onmisbaar, en de resultaten spreken voor zich. Het uitstekende gedeelte is -zoals je kan zien- nog niet gereinigd.
Na 5 minuutjes per helft in de ultrasoon, krijg je dit resultaat:
Vóór en na, de foto's spreken voor zich...
De aardingsdraad ('ground braid') heb ik bewust niet terug vastgeniet maar vastgeschroefd:
Ik heb er voor gekozen om het bodempaneel ook maar zwart te verven. Ik vind het mooier zo, maakt meer één geheel:
De transformator kuisen was niet zo evident, maar met wat geduld en de ultrasoon reiniger is het resultaat er wel naar:
Aeneas (flippers.be) is dan komen helpen met de stickers te plakken. Over het herstickeren ga ik niet uitwijden, daar zijn andere topics voor. Voor de liefhebbers: we hebben de droge methode toegepast.
Ondertussen doen we lustig verder aan de cabinet. Zo moet het volgende nog gebeuren:
1. glashouders monteren
2. de 2 bekabelingsbomen terugplaatsen
3. muntdeur reinigen en terugplaatsen
4. allerlei zoals stickers terugplakken