Transfo instelling op Stern flipper

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
robinstr
Berichten: 84
Lid geworden op: 17 feb 2015, 14:18
Real name: Robin Struyf
Locatie: Belgium

Transfo instelling op Stern flipper

Bericht door robinstr » 03 mei 2015, 18:02

Heb mij pas een tspp aangeschaft zonder storingen, hetgeen wat mij wel opvalt is dat telkens een flipperknop ingedrukt wordt alle verlichting op de kast een beetje dimt (veel meer als op mijn TZ en sttng) .

Heb wat zitten rondzoeken en heb dit gevonden ( https://www.dropbox.com/s/l0lmx5iz16esx ... 4.jpg?dl=0 ) , staat de transfo nu niet ingesteld op 218 volt, en zou dit niet de oorzaak kunnen zijn?

Mvg,
Robin
TZ,STTNG,RBION,JP

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3952
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Transfo instelling op Stern flipper

Bericht door Richard Baan » 03 mei 2015, 18:16

Wat meet je uit het stopcontact? Als je 230v aanbiedt op een trafo die 218v verwacht zullen alle spanningen dus hoger worden. Dus verwacht ik juist meer power.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
robinstr
Berichten: 84
Lid geworden op: 17 feb 2015, 14:18
Real name: Robin Struyf
Locatie: Belgium

Re: Transfo instelling op Stern flipper

Bericht door robinstr » 03 mei 2015, 18:35

Ik meet 230 volt hier. Dat dacht ik dus ook, ik zal het maar is proberen. Als het geknipper nog erger wordt moet er toch ergens een probleem zijn.
TZ,STTNG,RBION,JP

Gebruikersavatar
robinstr
Berichten: 84
Lid geworden op: 17 feb 2015, 14:18
Real name: Robin Struyf
Locatie: Belgium

Re: Transfo instelling op Stern flipper

Bericht door robinstr » 05 mei 2015, 10:59

Heb de transfo juist gezet en resultaat is net hetzelfde. Heb ook via een stopcontact dichtbij de elektriciteitskast geprobeerd. Alle connectoren aan transfo, en kopkast zien er nog goed uit.

Het controle ledje op het bordje van 50 volt knippert ook mee, de andere ledjes blijven allemaal mooi branden. Heb dit alleen wnr de spoelen van de flippers op het speelveld bekrachtigd worden. Niet bij die van het mini speelveld of andere spoelen.

De Eos switches staan ook goed afgesteld. De vorige eigenaar heeft de flippers wel gereviseerd maar kan hier niet meteen iets verkeert zien.


Op zich is het nu niet zoon ramp, de meeste mensen zouden het niet eens merken. Maar zou graag weten hoe dit komt :-P. Iemand nog suggesties?

Groeten,
Robin
TZ,STTNG,RBION,JP

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: Transfo instelling op Stern flipper

Bericht door aamjanssen » 05 mei 2015, 14:04

Als ik me niet vergis zijn er in de stern flippers veel minder condensatoren aanwezig om eventuele spanningspieken op te vangen. Dit kan het dimmen van verlichting als gevolg hebben.

Gebruikersavatar
robinstr
Berichten: 84
Lid geworden op: 17 feb 2015, 14:18
Real name: Robin Struyf
Locatie: Belgium

Re: Transfo instelling op Stern flipper

Bericht door robinstr » 09 mei 2015, 21:17

Heb vandaag enkele filmpjes gezien van andere TSPP's en deze hebben dit probleem toch niet, zo lijkt het toch.

Vandaag heb ik de brug gelijkrichter van de high power solenoids uitgemeten aan wisselspanningszijde meet ik een 56 volt( moet normaal 48V zijn) dit komt wrs omdat de transfo ingesteld staat op 210 volt. Maar de gelijkgerichte uitgangsspanning is 76volt. Dit blijkt dus een normale spanning te zijn. Ook op de kabels richting de flipper solenoid etc meet Ik deze waarde. Bij het flipperen zakt deze spanning een beetje maar heb enkel multimeter, geen oscilloscoop kan dus niet zo nauwkeurig meten.
TZ,STTNG,RBION,JP

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3952
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Transfo instelling op Stern flipper

Bericht door Richard Baan » 10 mei 2015, 12:45

Spanning lijkt gewoon goed.Klein beetje aan de hoge kant.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Plaats reactie