HS2 triac board, topper werkt niet

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
geert
Real name: Geert Raes

HS2 triac board, topper werkt niet

Bericht door geert » 12 mar 2015, 13:32

Hi,

Hopelijk is er iemand die me kan helpen of raad heeft.

Sinds kort werkt mijn topper van mij HS2 niet meer.
Het ligt niet aan de motor of de lamp want als ik deze rechtstreeks met het powerboard (J104-4 & 5) verbind werken deze prima.

Na enig onderzoek ligt het probleem bij het triac board.
Bij de metingen vanaf de binnenkomende 24V VDC (van J116-5) gaat alles goed tot de MOC3030 U1. Het pootje 1 van de MOC3030 meet nog steeds 24V maar niet meer bij pootje 6. Volgens het schema in de operation manual (pg. 3-17) zou dit moeten.

Ik weet echter niet goed wat zo een MOC3030 (zero crossing triac output) doet aangezien er ook een ground op aangesloten is, namelijk van J123-4.

Met andere woorden is de MOC3030 stuk of is er iets met de ground J123-4 (deze kan ik niet meten).

Tweede vraag: indien de MOC3030 stuk is waar kan ik deze kopen want nergens vind ik deze. Of weet er iemand een alternatief voor de MOC3030. Een MOC3020 hebben ze wel bij RS electronics maar ik weet niet of dit kan.

Alvast bedankt en hopelijk heeft er iemand goede raad.

Thanks,
Geert
In play: HSII, JD, ST:TNG, JM, TS, SX, WH2O, TZ, TOM, MM LE GOLD
Sold: JB

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Re: HS2 triac board, topper werkt niet

Bericht door Richard Baan » 12 mar 2015, 15:03

Als er van 1 naar 2 stroom loopt zou de MOC moeten geleiden van 4 naar 6. Diet stuurt Q1 weer aan.
De driver zal aangesloten zitten op pin 2. Dus als je die aan ground legt en alles doet het ligt het aan de aansturing. Bijv. connector J1-3.

Als hij het dan nog niet doet zou ik de MOC of de Q1 verwachten. Je kunt meten op pin 4 en 6 of over R3 om te zien of er iets wijzigt als je pin 2 aan aarde legt. Als er iets wijzigt aan spanning dan is de MOC goed en ligt het aan Q1.

Mijn eerste gevoel zegt dat de kans groot is dat de aansturing ergens een losse verbinding zal hebben op een connector ofzo.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

geert
Real name: Geert Raes

Re: HS2 triac board, topper werkt niet

Bericht door geert » 13 mar 2015, 12:27

Hey Richard,

Bedankt voor de info. Ik ga het dit weekend direct uittesten.
In play: HSII, JD, ST:TNG, JM, TS, SX, WH2O, TZ, TOM, MM LE GOLD
Sold: JB

Plaats reactie