system 7 mpu probleem

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Pmuis
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2013, 23:04
Real name: peter

system 7 mpu probleem

Bericht door Pmuis » 23 feb 2015, 18:00

Hallo,

Ik heb een probleem met de mpu van mijn jungle lord. Een paar weken terug ging tijdens een spelletje bijna alles uit en gaf het displaytje op de mpu een 0 en de beide leds brandden. Na veel benchtesting en componenten vervangen die niet meer helemaal 100% waren lukte het nog niet. Dus toen heb ik leon`s test rom besteld en deze er ingedrukt. Uiteindelijk kwam ik er achter dat ic18 (pia 18 (display driver)) niet meer goed was. Na deze te hebben vervangen de test nog een keer gedaan. Nu gaf de test aan dat de ram chips ic13 en 16 niet meer goed waren. Gezien ik deze niet meer had heb ik ze eerst even op sockets gezet en heb alle game en flipper roms er weer ingestoken en in de machine gehangen en even gekeken of deze hetzelfde zei. Echter, nu gaf het bord foutcode 8 aan. En gezien het niet het memory protect circuit was heb ik van een ander bord een 5101 gehaald en deze vervangen met die van mijn mpu. En opeens, de hele kast deed het weer. Lekker een paar potjes gespeeld en toen wat lampjes gaan vervangen. Maar terwijl ik dit aan het doen was besloot de kast er opeens weer met te stoppen en het leek het zelfde probleem. vervolgens alles weer afgesloten en de testrom er in. Weer is ic18 kapot. weer nadat de kast ongeveer een half uur aan stond. Hoewel ik de pia van een andere print af gehaald heb lijkt me te toevallig dat de pia op precies dezelfde manier en zo snel ook kapot gaat. Maar ik weet niet hoe het kan komen dat hij zo snel al weer kapot gaat. Kan het komen doordat de ram chips misschien niet 100% zijn?

Herkent iemand van jullie dit probleem of weet hoe dit kan komen?
ik hoor het graag.

ps. interboard connector is vervangen en alle pia`s en ic`s zitten op goede sockets, tevens nieuwe flipperroms

Gebruikersavatar
Vic
Berichten: 444
Lid geworden op: 16 jan 2014, 12:08
Real name: Eric
Locatie: Belgium

Re: system 7 mpu probleem

Bericht door Vic » 23 feb 2015, 20:11

Welke pin van de pia is er dood ?
I knew I should have brought another t-shirt

Pmuis
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2013, 23:04
Real name: peter

Re: system 7 mpu probleem

Bericht door Pmuis » 23 feb 2015, 20:42

even gecheckt.
op het moment de eerste 20, 39 en 40 geen signaal met test rom er in. Of moet ik de flipperroms er weer in doen?
De testrom doet het dus wel gezien het signaal wel op cpu staat.

Gebruikersavatar
Vic
Berichten: 444
Lid geworden op: 16 jan 2014, 12:08
Real name: Eric
Locatie: Belgium

Re: system 7 mpu probleem

Bericht door Vic » 24 feb 2015, 07:56

OK,

Het lijkt erop dat er niets mis is met je PIA ic,

Even wat uitleg,

Pin 20 is de positieve voedings spanning deze gaat niet knipperen met de testrom, deze pin moet hoog zijn of je test ledje moet blijven branden (+5v met de DMM)

Pin 39 is een programmeerbare pin. kan zowel een input als een output zijn. in een system 7 locatie IC18 is het een output die gebruikt wordt om 7sig led display op het mpu bord aan te sturen. Ik weet niet of leons testrom deze pin doet knipperen, denk het niet, werkt het 7sig display dn is deze pin OK

Pin 40 is een input only (interupt voor de coindoor diagnostic switches) deze knippert niet bij de testrom.

Denk dat je probleem ergens anders zit, de pia's zijn beiden ok.
Mogelijk heb je een intermittent probleem ergens anders ;)
I knew I should have brought another t-shirt

Pmuis
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2013, 23:04
Real name: peter

Re: system 7 mpu probleem

Bericht door Pmuis » 24 feb 2015, 13:35

Ja ik ben ook verder gaan zoeken.
Ik heb op de display driver een slechte zenerdiode gevonden. Met de testrom moet het display en de led`s ook gaan knipperen maar dat doen ze op het moment niet doordat de poorten hoog staan blijven ze branden. Vorige x met het vervangen van de pia deed alles het weer. En kenmerkend was dus dat de testrom zijn werk wel deed alleen het niet te zien was doordat het kleine displaytje het niet deed vanwege pia 18.
De kast start nu niet op. Ook niet zonder dat alles is aangesloten en de aansturing van onder andere het displaytje doet het niet dus ik ben bang dat de pia wel weer stuk is. Ik heb wel nog een pia en zal hem er zo indrukken en de zenerdiode vervangen en de kast dan gewoon een uur aan laten zonder de displays e.d. aan te sluiten en kijken of hij het dan doet. Daarna alle stekkers er weer in en kijken of hij dan weer kapot gaat of niet.
Bedankt voor je reactie, ik hou je op de hoogte. Mocht er nog iets in je opkomen wat het probleem kan veroorzaken of iets dat ik nog kan testen dan hoor ik het graag. :good:

Pmuis
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2013, 23:04
Real name: peter

Re: system 7 mpu probleem

Bericht door Pmuis » 24 feb 2015, 14:29

mss ging het fout bij de communicatie. Ik zei dat de eerste 20 geen signaal gaven. ik bedoel daarmee pin 1 t/m 20. volgens mij zijn die voornamelijk outputs.

Pmuis
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2013, 23:04
Real name: peter

Re: system 7 mpu probleem

Bericht door Pmuis » 24 feb 2015, 15:21

een pia van een ander bord afgehaald en hij doet het nu een beetje. hij kan de test uitvoeren. Maar een poort die het displaytje aanstuurt wordt alleen maar laag. Deze pia is dus niet helemaal lekker. Bij het uitvoeren van de zelftest geeft hij nog steeds aan dat een ramchip niet goed is. Ik bestel 2 nieuwe rams, een nieuwe pia18 en een nieuwe 5101. Mocht het bord weer falen koop ik een andere mpu.

Gebruikersavatar
Vic
Berichten: 444
Lid geworden op: 16 jan 2014, 12:08
Real name: Eric
Locatie: Belgium

Re: system 7 mpu probleem

Bericht door Vic » 24 feb 2015, 17:59

Oh dan heb je dikke pech met die pia
en de 5101 mogelijk ook.

Het blijft wel een interessant probleem, wil wel graag weten waarom ze zo snel naar de vaantje zijn. een fout op de display driver bord zou wel kunnen, heb zover nog niet gekeken.

Ik heb nog een system 7 bord liggen die gammel is maar wel werkt.
De PIA's, RAM en ROM zitten er niet op, enkel ic voetjes.

Als je dat bordje wil gebruiken om wat te meten, vergelijken en experimenteren mag je die wel even lenen tot je klaar bent. en het probleem is opgelost.

Over enkele weken ben ik weer thuis, zit nu in buiteland
I knew I should have brought another t-shirt

Pmuis
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2013, 23:04
Real name: peter

Re: system 7 mpu probleem

Bericht door Pmuis » 24 feb 2015, 18:07

Dank je vic. Voor mij zit je normaal ook wel in het buitenland :P. ja het is allemaal maar gek. Ik heb dus nu alles besteld wat hij de laatste weken heeft aangegeven. Ik hoop dat het nu goed blijft anders is het wel erg frustrerend. Hij begon dus met de pia 18, daarna gaf de test aan dat de rams ic13 en 16 dus niet goed werkten en met de gamesoftware er in gaf hij aan dat de 5101 vervangen moest worden. De displays lijken goed te werken en na de zenerdiode er vandaag afgesoldeerd te hebben bleek hij toch wel te werken. Dus we wachten het even af tot morgen.
:popcorn:

Pmuis
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2013, 23:04
Real name: peter

Re: system 7 mpu probleem

Bericht door Pmuis » 26 feb 2015, 16:26

De kast doet het tot dusver goed. Het zit me natuurlijk wel dwars dat ik niet precies weet wat het is. Ik heb als laatste vervangen :
-pia18
-beide ram chips
-de 5101 chip

De 5101 voor de zekerheid gedaan omdat de eerste kapot was en de tweede van een oude kapotte print af gehaald is. De rams vervangen omdat leon`s test rom zei dat hij niet goed was, echter het spel speelde wel.
Of de rams de reden kunnen zijn dat pia 18 tot twee keer toe kapot ging of dat het gewoon pech was weet ik niet.
hij lijkt stabiel te zijn nu maar ik wacht nog even paar weken af voordat ik echt kan zeggen dat hij helemaal goed is.

Gebruikersavatar
Vic
Berichten: 444
Lid geworden op: 16 jan 2014, 12:08
Real name: Eric
Locatie: Belgium

Re: system 7 mpu probleem

Bericht door Vic » 27 feb 2015, 10:40

De 5101 voor de zekerheid gedaan omdat de eerste kapot was en de tweede van een oude kapotte print af gehaald is. De rams vervangen omdat leon`s test rom zei dat hij niet goed was, echter het spel speelde wel.
Of de rams de reden kunnen zijn dat pia 18 tot twee keer toe kapot ging of dat het gewoon pech was weet ik niet.
hij lijkt stabiel te zijn nu maar ik wacht nog even paar weken af voordat ik echt kan zeggen dat hij helemaal goed
Een defecte PIA zou wat schade kunnen maken via de data/adress bus. dat hebben ze allen gemeen in verbindingen. kans is heel klein maar het zou kunnen.

Het zijn uitgerekend toch wel de gevoeligste ic die stuk zijn gegaan.

Vermoed dat pech de grootste oorzaak is. de toekomst zal het leren, hij doet het weer :clap:

:cheers:
I knew I should have brought another t-shirt

Plaats reactie