Schroef zit vast in krammetje

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Pinwiz
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 feb 2014, 12:34
Real name: Marco

Schroef zit vast in krammetje

Bericht door Pinwiz » 25 feb 2015, 11:19

Hallo allemaal,

Heeft iemand misschien een briljante tip voor het volgende probleem?

Ik heb een dr. Who-kast waarvan de opto-targets onder het mini-playfield niet meer werken.
Toen ik dat ging onderzoeken, heb ik de lift eruit geschroefd, en gekeken of ik het probleem kon vinden.
Toen ik de lift weer terugplaatste in de kast, was ik iets te enthousiast bij het aandraaien van een boutje. Daardoor brak het schroefje af (boutje met stukje schroef).

Die halve schroef zit nu vast in een krammetje dat in de onderkant van het speelveld is gedrukt. Ik kan de schroef een beetje losdraaien, maar zodra ik veel kracht zet, schiet de kram aan de onderkant uit het speelveld. Het lukt niet, ook niet met twee personen, om voldoende kracht te zetten aan beide kanten om de boel in beweging te krijgen. De lift kan er dus nu helemaal niet meer uit. En hij kan ook niet meer vastgezet worden.

Ik wil die schroef eruit! Maar het zit daar allemaal heel dicht op elkaar en het enige dat ik kan bedenken, is het hele speelveld eruit halen - dan kan ik er wellicht wat beter bij. Dat heb ik nog nooit gedaan en daar zie ik nogal tegenop. Als het moet dan moet het natuurlijk, maar dan weet ik nog steeds niet hoe ik die k*tschroef loskrijg zonder werkelijk alles uit elkaar te halen wat daar in de buurt zit en dan met een grof stuk gereedschap bruut kracht te gaan zetten.

Is er iemand die een tip heeft hoe dit eenvoudiger aan te pakken? Een tool die precies voor deze situatie is gemaakt? Een huis- tuin- en keukentip die ik niet ken (olie, azijn, vuur, cola, wat dan ook?).

Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

Re: Schroef zit vast in krammetje

Bericht door Wingwalker » 25 feb 2015, 12:46

Bedoel je met krammetje een T-nut? In dat geval kan je die met 1 of 2 schroeven in de inkepingen vastzetten zodat je er meer kracht op kan uitoefenen. En als je er met uw dremel bij kan zou ik een geultje in de bout freesen zodat je meer grip hebt met een schroevendraaier.
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4395
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Schroef zit vast in krammetje

Bericht door David Pinball Wizz » 25 feb 2015, 12:56

Dus je hebt een bout/schroef die vastzit in een tnut, en die tnut is logskomen onderaan het speelveld?
IFPA Country Director Belgium

Pinwiz
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 feb 2014, 12:34
Real name: Marco

Re: Schroef zit vast in krammetje

Bericht door Pinwiz » 25 feb 2015, 13:20

Het is inderdaad een t-nut, met een zeer korte cilinder.

De schroef zit bovenin het in de t-nut (aan de onderkant) geschroefd en zit zó vast in de t-nut dat de t-nut door het krachtzetten losgekomen is. Dat de schroef zo vast zit, heeft vast te maken met het feit dat hij afgebroken is.

Dat is zo ongeveer de samenvatting.

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4395
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Schroef zit vast in krammetje

Bericht door David Pinball Wizz » 25 feb 2015, 13:44

Heb al iets gelijkaardig gehad. en is idd frustrerend.

Wat je kan doen is:
met een tang de tnut aan de onderkant vastklemmen en toch proberen de bout eruit te draaien zoals normaal. Werkt idd vaak onhandig maar het is de logische manier.

Of je slijpt de kop van de bout eraf zodat je tnut en alles door het speelveld kan laten vallen. Uiteraard heb je dan een nieuwe bout nodig.

Weet niet of olie of verhitten/afkoelen ofzo kan werken, valt altijd te proberen ,maar zal volgens mij niet veel uitmaken
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
tony
Berichten: 263
Lid geworden op: 21 mei 2013, 10:34
Real name: tony

Re: Schroef zit vast in krammetje

Bericht door tony » 01 mar 2015, 20:27

kun je er niet aan met een vise grip , met deze kan je redelijk kracht zetten ,
juist opletten dat je niet overdrijft

Plaats reactie