Addams Family spontane reset
- RonnyH
- Real name: Ronald H
Addams Family spontane reset
Hallo allemaal,
Ik hoop een beetje dat één van jullie dit al eens hebben meegemaakt.
Wat er gebeurt is het volgende, als mijn zoontje en zijn vriendje een rondje flipperen op de TAF dan wordt er met recht flink geflippert. (en zeker als er geen bal in de buurt is)
De flipper reset zich dan wel eens spontaan midden in een spel en start vervolgens weer keurig op. Dit lijkt de laatste tijd steeds vaker te gebeuren echter ik kan niet direct een oorzaak vinden.
Bij de opstart van de kast verschijnt er geen melding en losse draden heb ik (nog) niet kunnen vinden.
Iemand een tip waar te beginnen met zoeken ?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Ronny
Ik hoop een beetje dat één van jullie dit al eens hebben meegemaakt.
Wat er gebeurt is het volgende, als mijn zoontje en zijn vriendje een rondje flipperen op de TAF dan wordt er met recht flink geflippert. (en zeker als er geen bal in de buurt is)
De flipper reset zich dan wel eens spontaan midden in een spel en start vervolgens weer keurig op. Dit lijkt de laatste tijd steeds vaker te gebeuren echter ik kan niet direct een oorzaak vinden.
Bij de opstart van de kast verschijnt er geen melding en losse draden heb ik (nog) niet kunnen vinden.
Iemand een tip waar te beginnen met zoeken ?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Ronny
In : TZ, MM, Virtual Pinball Cabinet en ATGames Legend Ultimate Arcade Cabinet
Uit : TA, TAF, IJ
- pierreuh
- Real name: Pieter Deturck
Re: Addams Family spontane reset
Eerst eens de dioden op de 4 flipperspoelen controleren of ze niet los zitten, soms zie je het niet direct..
Het kunnen ook andere oorzaken zijn.. mss handige site http://www.pinwiki.com/wiki/index.php?t ... ame_resets
Het kunnen ook andere oorzaken zijn.. mss handige site http://www.pinwiki.com/wiki/index.php?t ... ame_resets
Collectie:MM, STTNG, TOTAN, TOM, SS, TAF
- zwartepanter
- Real name: Stefan Verhoelst
Da's een handige site!
-
- Real name: David Dierickx
Zeer gekend probleem.
9/10 heeft uw powerboard een versleten diodebrug/Elco.
Ik zelf plaats in dat geval nieuwe bruggen en elco's op het powerbord.
Setje kan je eenvoudig bij bv wipperflinkel, bingovit, arcadia-amusements oid kopen.
In de andere gevallen kan het zijn dat je slechte connectoren hebt op het powerbord.
Bruin gebakken connectoren zijn meestal de symptomen.
succes
9/10 heeft uw powerboard een versleten diodebrug/Elco.
Ik zelf plaats in dat geval nieuwe bruggen en elco's op het powerbord.
Setje kan je eenvoudig bij bv wipperflinkel, bingovit, arcadia-amusements oid kopen.
In de andere gevallen kan het zijn dat je slechte connectoren hebt op het powerbord.
Bruin gebakken connectoren zijn meestal de symptomen.
succes
of je doet dit :
http://www.pinballeon.com/reset/reset.htm
werkt al een paar jaar zonder problemen op m'n TZ.
Ook uitgevoerd op mijn TZ, maar na verloop van tijd terug dezelfde issue.fantomas schreef:of je doet dit :
intussen een set aangeschaft om alles op de printen te vervangen.
- g94
- Real name: Pascal Leroy
- Contacteer:
Die kerel van Pinrepair heeft gedurende een jaar een repair blog onderhouden onder de naam pinball ninja (nog grappig geschreven af en toe). Die blog is intussen bij mijn weten alweer offline, maar ik heb dit artikel destijds bewaard omdat ik ook dat reset probleem had met mijn IJ. Leon heeft toen deze aanpassing gedaan en sindsdien is het probleem opgelost.
Hierbij dat artikel, voor wat het waard is...
Williams Indiana Jones (repair#247)
In the repair world of the Ninja a lot of times people live a far distance from Ninja. And Ninja doesn’t want to mess around going back to their place because the drive time is just too much. So extreme measures are put in place to fix a game. That was the case with this 1993 Williams Indiana Jones pinball. It has the classic Williams “press both flippers reboot†problem.
This reboot problem likes to happen more in the summer than in the winter. The CPU has a watchdog chip that if the 5 volts dips below 4.7 volts, the game resets. When everything is shiny and new, that’s no problem. But as connectors and components age, this reset issue becomes more of a problem. Ninja used the DMM and checked the 5 volts at the driver board, and then at the CPU board. If these voltages are different, there’s a connector problem between the two board. In this case it was 4.93 and 4.89. Not dramatically different. (On TZ, IJ, STNG this can especially be a problem because of the “Z†connector between the CPU and driver boards.) Frankly though, if the voltage is below 4.90 at the CPU board, resets can (and often will) occur. So something had to be done.
So what’s a Ninja to do? Change BR2 and C5 like *everyone* likes to do? Ninja is not a big fan of doing that. Sure it helps stabilize the 5 volts. But it’s a lot of expensive parts, and the risk of messing up the BR2/C5 plated through holes on the circuit board. And sometimes it’s just not enough, and the problem persists. This guy is too far away, Ninja wants that final fix, one Ninja knows will work.
Ninja has been fixing this Williams/Bally WPC reset problem for a good many many years. And has developed a technique to fix this problem. The LM323 voltage regulator for the 5 volts is an adjustable regulator – if a resistor is installed between the LM323 and ground, it raises the output of the regulator just slightly. So Ninja does this instead – install a 22 ohm 1/2 watt resistor between the LM323’s metal case and ground. (Which requires cutting a trace or two, and installing the resistor on the back of the drive board.) Ninja also replaced capacitor C4 with a new 470mfd cap (it was originally 100mfd.) That’s less than 50 cents in parts, and it works *great* to solve this problem.
After doing this modification, the 5 volts as measured at the CPU board is 5.18 volts. So when the flippers are “flippedâ€, and there’s pressure on the transformer (and hence all the other voltages in the game), the 5 volts has more “head room†to dip without the game reseting. This modification worked great, and Ninja was quite happy.
As a side note, this game was in a FIRE at one time. In the pictures you can see the brown stuff that’s on on the connector housings and the metal back plane. Notice the DMD cover panel is not original – that’s because it melted in the fire.
Hierbij dat artikel, voor wat het waard is...
Williams Indiana Jones (repair#247)
In the repair world of the Ninja a lot of times people live a far distance from Ninja. And Ninja doesn’t want to mess around going back to their place because the drive time is just too much. So extreme measures are put in place to fix a game. That was the case with this 1993 Williams Indiana Jones pinball. It has the classic Williams “press both flippers reboot†problem.
This reboot problem likes to happen more in the summer than in the winter. The CPU has a watchdog chip that if the 5 volts dips below 4.7 volts, the game resets. When everything is shiny and new, that’s no problem. But as connectors and components age, this reset issue becomes more of a problem. Ninja used the DMM and checked the 5 volts at the driver board, and then at the CPU board. If these voltages are different, there’s a connector problem between the two board. In this case it was 4.93 and 4.89. Not dramatically different. (On TZ, IJ, STNG this can especially be a problem because of the “Z†connector between the CPU and driver boards.) Frankly though, if the voltage is below 4.90 at the CPU board, resets can (and often will) occur. So something had to be done.
So what’s a Ninja to do? Change BR2 and C5 like *everyone* likes to do? Ninja is not a big fan of doing that. Sure it helps stabilize the 5 volts. But it’s a lot of expensive parts, and the risk of messing up the BR2/C5 plated through holes on the circuit board. And sometimes it’s just not enough, and the problem persists. This guy is too far away, Ninja wants that final fix, one Ninja knows will work.
Ninja has been fixing this Williams/Bally WPC reset problem for a good many many years. And has developed a technique to fix this problem. The LM323 voltage regulator for the 5 volts is an adjustable regulator – if a resistor is installed between the LM323 and ground, it raises the output of the regulator just slightly. So Ninja does this instead – install a 22 ohm 1/2 watt resistor between the LM323’s metal case and ground. (Which requires cutting a trace or two, and installing the resistor on the back of the drive board.) Ninja also replaced capacitor C4 with a new 470mfd cap (it was originally 100mfd.) That’s less than 50 cents in parts, and it works *great* to solve this problem.
After doing this modification, the 5 volts as measured at the CPU board is 5.18 volts. So when the flippers are “flippedâ€, and there’s pressure on the transformer (and hence all the other voltages in the game), the 5 volts has more “head room†to dip without the game reseting. This modification worked great, and Ninja was quite happy.
As a side note, this game was in a FIRE at one time. In the pictures you can see the brown stuff that’s on on the connector housings and the metal back plane. Notice the DMD cover panel is not original – that’s because it melted in the fire.
Restauraties: Eight Ball Deluxe - Defender - Barracora -Harlem Globetrotters - Time Fantasy - AFM - MB - MM - TAF whitewood - LOTR - The Sopranos
- cajoeter
- Real name: Michel
De methode met de extra buffer elco werkt slechts soms en veroorzaakt ook nog eens een flinke extra belasting op de LM323K voltage regulator, deze methode zou ik helemaal niet aanraden.
De methode met de weerstand om de ground van de LM323K wat te liften werkt goed maar heeft als grote nadeel dat je sporen op het bord moet onderbreken. Dit zou ik alleen aanraden als laatste redmiddel.
Wat dan wel (eerst) te doen?
Meet de +5V op het power/driver board, is deze onder de 4.9V dan de brug BR2 vervangen en de bijbehorende elco C5.
Meet de +5V op het CPU bord (bijvoorbeeld op pen 32 van de game ROM op U6, dit is de meest rechtse pen aan de onderkant van het IC) is deze meer dan 0.1V lager dan de spanning op het power/driver board dan ga je even een paar connectoren opnieuw plaatsen; J210 op de CPU, J114 op power/driver board en bij een aantal kasten zit er tussen de draden van het power/driver board en de CPU nog een extra connector met een aftakking. Deze moet je ook even los maken en opnieuw plaatsen. Als het probleem nu weg is (+5V op CPU zal dan hoger zijn) dan is het voor nu opgelost maar het zal weer terug gaan komen. Om dit permanent op te lossen moet je om te beginnen de connectoren voor de aftakking elimineren, de beste methode is om de draden daar goed aan elkaar te solderen en er netjes krimpkousjes om te doen. Vaak helpt het ook nog om de connectoren J210 en J114 te vervangen. Deze connectoren hebben allemaal in de loop van de tijd een wat hogere overgangsweerstand gekregen en dat geeft op iedere connector spanningsverlies. Wanneer het verlies te hoog wordt zal de spanning op de CPU dus te laag zijn.
Michel
De methode met de weerstand om de ground van de LM323K wat te liften werkt goed maar heeft als grote nadeel dat je sporen op het bord moet onderbreken. Dit zou ik alleen aanraden als laatste redmiddel.
Meet de +5V op het power/driver board, is deze onder de 4.9V dan de brug BR2 vervangen en de bijbehorende elco C5.
Meet de +5V op het CPU bord (bijvoorbeeld op pen 32 van de game ROM op U6, dit is de meest rechtse pen aan de onderkant van het IC) is deze meer dan 0.1V lager dan de spanning op het power/driver board dan ga je even een paar connectoren opnieuw plaatsen; J210 op de CPU, J114 op power/driver board en bij een aantal kasten zit er tussen de draden van het power/driver board en de CPU nog een extra connector met een aftakking. Deze moet je ook even los maken en opnieuw plaatsen. Als het probleem nu weg is (+5V op CPU zal dan hoger zijn) dan is het voor nu opgelost maar het zal weer terug gaan komen. Om dit permanent op te lossen moet je om te beginnen de connectoren voor de aftakking elimineren, de beste methode is om de draden daar goed aan elkaar te solderen en er netjes krimpkousjes om te doen. Vaak helpt het ook nog om de connectoren J210 en J114 te vervangen. Deze connectoren hebben allemaal in de loop van de tijd een wat hogere overgangsweerstand gekregen en dat geeft op iedere connector spanningsverlies. Wanneer het verlies te hoog wordt zal de spanning op de CPU dus te laag zijn.
Michel
- Richard Baan
- Real name: Richard Baan
- Contacteer:
Het kan ook zijn dat de spanning wel goed lijkt, maar dat er bij eengrote stroomafname (de flippers dus) deze toch niet goed blijkt te zijn.
Ik zou zeggen: BR2 / C5 vervangen, dat is de grootste kans (90-99%). Blijft het probleem daarna kun je verder kijken.
Ik zou zeggen: BR2 / C5 vervangen, dat is de grootste kans (90-99%). Blijft het probleem daarna kun je verder kijken.
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
cajoeter schreef:De methode met de extra buffer elco werkt slechts soms en veroorzaakt ook nog eens een flinke extra belasting op de LM323K voltage regulator, deze methode zou ik helemaal niet aanraden.
Michel
Ik ga volledig akkoord!Richard Baan schreef:Het kan ook zijn dat de spanning wel goed lijkt, maar dat er bij eengrote stroomafname (de flippers dus) deze toch niet goed blijkt te zijn.
No shirt. No shoes. No pinball.
Ik steun de meningen van Richard en Diesel.
Het is ook belangrijk te weten dat de levensduur van een ELCO rond de 10 jaar ligt.
(Zelfs als ze niet gebruikt worden.)
Alle in omploop zijnde WPC machines ter wereld werken dus met versleten elco's.
Het is ook belangrijk te weten dat de levensduur van een ELCO rond de 10 jaar ligt.
SOP, FF LE, RUSH, Criterium 75 EM, GP, PF BMF (on order)
- cajoeter
- Real name: Michel
De levensduur is niet bij iedere elco gelijk, de fabrikant geeft in de specificaties van een elco een levensduur op en daarin zijn zeer grote verschillen mogelijk. Veel fabrikanten hebben meerdere series met elke een andere levensduur, bij de keuze van een elco voor een bepaalde applicatie is het vaak zoeken naar een goede middenweg tussen alle specificaties (waaronder de levensduur) en de prijs. Doorgaans hebben de duurdere elco's een langere levensduur en hebben bijvoorbeeld Japanse elco's vaak een langere levensduur dan elco's uit China, Korea, enz. De levensduur is daarnaast in een grote mate afhankelijk van de werktemperatuur, zo kan een elco die bij 40°C 200.000 uur meegaat bij een temperatuur van 85°C al na 20.000 uur "versleten" zijn.Stan schreef:Ik steun de meningen van Richard en Diesel.
Op de plank, bij kamertemperaturen kan een elco behoorlijk lang bewaard blijven zonder noemenswaardig op zijn specificaties in te leveren.
- RonnyH
Bedankt mannen voor de mooie en bruikbare tips, ik ga er mee aan de slag !
- Richard Baan
- Contacteer:
Een TAF is inmiddels 20 jaar oud, dus de kans dat de elco zijn langste leven heeft gehad is aanwezig.
- RonnyH
Beste allemaal,
Bedankt voor alle tips, en uiteindelijk het probleem gevonden.
Er bleek aan de linker flipper een los/vaste draad (Oranje) te zitten, deze opnieuw vastgezet en voila het probleem opgelost.
Als ik dat geweten had was ik daar ook begonnen met zoeken !
Ronny
Bedankt voor alle tips, en uiteindelijk het probleem gevonden.
Er bleek aan de linker flipper een los/vaste draad (Oranje) te zitten, deze opnieuw vastgezet en voila het probleem opgelost.
Als ik dat geweten had was ik daar ook begonnen met zoeken !
Ronny
- Richard Baan
- Contacteer:
Apart, dat zou de 50/70V zijn. Vreemd dat die voor resets zorgt.
Nou, mooi dat het euvel opgelost is.
Nou, mooi dat het euvel opgelost is.
- Cenobyte
- Real name: Mario van Ginneken
- Contacteer:
De Addams Family gebruikt het A-12697-1 Driverbord. Zouden de tips in dit topic ook gelden voor het A-12697-3 driverbord van de Corvette? Die van mij had namelijk gisteren ook ineens weer de "dubbele flipper reset".
Groetjes,
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
- Richard Baan
- Contacteer:
De brug / elko geldt in principe voor elke kast, alleen sommige hebben er meer last van. Dit is een standaard WMS probleem en gebeurt vaak als de flipperknoppen beiden worden ingedrukt wordt dit bij een elektronische aansturing van de flippers. Hierbij wordt de 5V gebruikt om via via de transistoren van de spoelen aan te sturen. En die wordt dan dus een beetje zwaarder belast en geeft dit juist dan problemen.