GI probleem funhouse

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
ivang
Real name: Ivan Geentjens

GI probleem funhouse

Bericht door ivang » 16 sep 2014, 21:51

In de kopkast van mijn funhouse lopen 3 kringen, en er is er maar een waarin de lampjes branden.
De GI linksboven op het speelveld doet het ook niet, maar dat is voor later.

De GI in de kopkast dus, daar branden enkel de lampjes met de bruine/bruin-witte bedrading.

Hoe zoek ik nu verder uit waar het probleem zit ?

De bedrading komt van J120.
Als ik daar de spanning meet tussen de bruine en de bruin-witte draad, dan meet ik iets van een 8V
Zowel tussen de groene/groen-witte en de oranje/oranje-witte draad meet ik slecjhts iets van 1V
Als ik de stekker erafneem en op de pinnen meet, dan meet ik precies hetzelfde.

De zekeringen heb ik uit de houders nagekeken (pieptest), en die zijn ook nog goed.

Wat is het volgende dat ik zou kunnen controleren ?

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Re: GI probleem funhouse

Bericht door Richard Baan » 17 sep 2014, 07:11

GI heeft vaak verbrande connectors. Aangezien je op de pinnen meet, misschien solderingen aan de onderkant van de print?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

flippers.be
Real name: AE
Contacteer:

Bericht door flippers.be » 17 sep 2014, 07:17

Meet je AC of DC ? En wat meet je met 1 pin op de aarding ? :)

Meest voorkomend zijn verbrande connectoren;
Begin met de connector van kopkast en speelveld te verwisselen van plaats (ze zitten boven elkaar en zijn doorgelust).
Als de pinnen op de ene connector verbrand zijn en de andere niet dan kan het zijn dat sommige kringen nu wel branden. Dan weet je dat je de pinnen van de connectoren moet vervangen / nieuw solderen.

Indien niet - continuiteit meten van de connector naar elke draad die eraan hangt. Kan zijn dat de pinnen op de printplaat goed zijn maar die in de connector niet.

Maar eerst spanning op de pinnen (AC, tov de aarde meten).. schema erbij nemen en volgen van zekeringen via triacs naar de pinnen waar de stroom uit komt. Maar aangezien niet alle kringen er uit liggen vermoed ik dat die wel in orde zal zijn..

HarrieD
Real name: Harrie D
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 17 sep 2014, 18:06

flippers.be schreef:Meet je AC of DC ? En wat meet je met 1 pin op de aarding ? :)

Meest voorkomend zijn verbrande connectoren;
Begin met de connector van kopkast en speelveld te verwisselen van plaats (ze zitten boven elkaar en zijn doorgelust).
Als de pinnen op de ene connector verbrand zijn en de andere niet dan kan het zijn dat sommige kringen nu wel branden. Dan weet je dat je de pinnen van de connectoren moet vervangen / nieuw solderen.

Indien niet - continuiteit meten van de connector naar elke draad die eraan hangt. Kan zijn dat de pinnen op de printplaat goed zijn maar die in de connector niet.

Maar eerst spanning op de pinnen (AC, tov de aarde meten).. schema erbij nemen en volgen van zekeringen via triacs naar de pinnen waar de stroom uit komt. Maar aangezien niet alle kringen er uit liggen vermoed ik dat die wel in orde zal zijn..
De triacs worden met 5 datalijnen aangestuurd zie ik. Daar zou evt ook het probleem kunnen liggen.
Gaat de werkende kring uit in de test of blijft deze branden?
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

ivang
Real name: Ivan Geentjens

Bericht door ivang » 17 sep 2014, 21:17

Vandaag kom ik niet meer aan testen toe,morgen kan ik hopelijk verder kijken.
Alvast bedankt voor de hulp, wordt vervolgd :-)

Pinballdoctor
Real name: Benny

Bericht door Pinballdoctor » 19 sep 2014, 22:06

Controleer de flatcable tussen de CPU en powerboard eens. (eventueel aandrukken)

Kijk ook eens of de kabeltjes niet een beetje loszitten van de connector.

Andere oorzaak kan zijn dat er geen ac spanning van transfo komt (connector met gele kabeltjes aandrukken) ...in buurt van transfo.

Succes

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 20 sep 2014, 09:32

Als de ene string 8V meet en de lampjes branden, en de andere 2 strings meet je weinig spanning (1V), dan zou ik daar als eerste zoeken.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Plaats reactie