CV ringmasterprobleem
- zwartepanter
- Real name: Stefan Verhoelst
CV ringmasterprobleem
Plots dook het probleem op: ik kan geen spel starten want de ringmaster wordt getest: eerste 2 tests zijn goed, de derde (rev.motion) failed dus. In test werkt de magneet goed en het hoofd vindt alle posities terug. Ik heb de manual er bijgenomen en de draden van het bi-directional motor driver board allemaal nagekeken/uitgebiept tot aan het powerdriverboard. De led1 die op dit bi-directional MDB zit brandt niet, ik vermoed dat er geen 12V doorkomt en dat deze led wel moet branden? Ik weet niet goed hoe of wat ik kan doen/vervangen???
Edit: deze led1 brandt en dooft dan uit. Hoort dit zo?
Op J110-4 geel-wit meet ik 0V, normaal 12V. (solenoid 39, hoort bij die rev. motion las ik)
Op J133-6 rood-wit 0V, normaal 12V.
Op de andere pinnen van J110, de motor zelf en de neon die ook op J110 zitten, kan ik wel het juiste voltage meten.
Als ik meet op het bi-directional MDB, de geel-witte draad krijg ik ook niks binnen, maar de motor werkt goed???
De driver IC U3 ULN2803 zou zorgen voor de reverse motion, maar die zomaar gaan vervangen...?
HELP!!!
Edit: deze led1 brandt en dooft dan uit. Hoort dit zo?
Op J110-4 geel-wit meet ik 0V, normaal 12V. (solenoid 39, hoort bij die rev. motion las ik)
Op J133-6 rood-wit 0V, normaal 12V.
Op de andere pinnen van J110, de motor zelf en de neon die ook op J110 zitten, kan ik wel het juiste voltage meten.
Als ik meet op het bi-directional MDB, de geel-witte draad krijg ik ook niks binnen, maar de motor werkt goed???
De driver IC U3 ULN2803 zou zorgen voor de reverse motion, maar die zomaar gaan vervangen...?
HELP!!!
- Richard Baan
- Real name: Richard Baan
- Contacteer:
Re: CV ringmasterprobleem
Eerst de spanning goed krijgen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
- zwartepanter
Dat is het juist: ik weet niet waar die spanning vandaan moet komen... ? De motortest is goed, dus de motor werkt... ik zal verkeerd meten op die J133 zeker?
- wimpinball
- Real name: wim van roey
Op de controlebord bi directional control board moet je op connector J1 tussen pin 4 en 5 een constante spanning meten van 12 Volt .
pin 4 is de massa en pin 5 is de 12 V .
Dit moet je eerst controlen dat dit zo is .
pin 4 is de massa en pin 5 is de 12 V .
Dit moet je eerst controlen dat dit zo is .
- wimpinball
volgens mij komt de 12 V van connector j139 op het powerbord .
Pin 2 is de 12 V en pin 3 is de massa .
Pin 2 is de 12 V en pin 3 is de massa .
- wimpinball
Als je ni constant 12 volt op je controlebordje hebt en het wilt nog nietin reverse gaan kan het zijn dat de sturing nog stuk is .
sturing op nummer 22 en nummer 39 .
maar deze kun je terugvinden in de test
Succes
sturing op nummer 22 en nummer 39 .
maar deze kun je terugvinden in de test
Succes
- zwartepanter
Op J139 spanning ok. Op J1 meet ik met de multimeter op 20VDC 0.12, ik weet niet of dit de juiste instelling is. Als ik de meter op 200 zet krijg ik niks denk ik...
Wat bedoelt u met de sturing 22 en 39 in test? Ik vermoed dat er op dat kleine boardje iets misgaat?
Of een deel stuk van de IC U3 ULN2803: ik wil deze vervangen want aan de onderkant ziet dit er een beetje gebladderd uit... helaas heb ik er geen en is de electronicawinkel hier nu toe .
Wat bedoelt u met de sturing 22 en 39 in test? Ik vermoed dat er op dat kleine boardje iets misgaat?
Of een deel stuk van de IC U3 ULN2803: ik wil deze vervangen want aan de onderkant ziet dit er een beetje gebladderd uit... helaas heb ik er geen en is de electronicawinkel hier nu toe .
- wimpinball
Blijkbaar komt er geen 12 v op het printje toe .
Je meet enkel 0.12 volt .
Je zult de draad moeten volgen waar hij naartoe gaat .
Je meet enkel 0.12 volt .
Je zult de draad moeten volgen waar hij naartoe gaat .
- Richard Baan
- Contacteer:
Ergens een slechte connector. Wiebel eens met de connectoren terwijl je meet of als er een led is of hij flikkert.
Waarschijnlijk een waar je de draden in drukt. Alles goed controleren op goed contact.
Mogelijk de connectoren vervangen met crimp.
Waarschijnlijk een waar je de draden in drukt. Alles goed controleren op goed contact.
- zwartepanter
Zou best kunnen want gisteren ging het ledje wel plots eens aan nadat ik de voorgaande connector had gereseat...Richard Baan schreef:Ergens een slechte connector. Wiebel eens met de connectoren terwijl je meet of als er een led is of hij flikkert.
- Richard Baan
- Contacteer:
Dan zou ik ook even de solderingen van dat printje door laten vloeien.
Je kunt even per draad wiebelen aan die connector, kun je vaak wel direct zien of dat effect heeft.
Je kunt even per draad wiebelen aan die connector, kun je vaak wel direct zien of dat effect heeft.
- zwartepanter
Stom stom... : het ledje van het kleine board brandt dus WEL, alleen moet het deurtje toe om de spanning erop te zetten, dus ik vermoed dat de print wel 12V krijgt (nog niet gemeten met deurtje toe). Nog steeds geen rev. motion helaas... dus toch die ic op het driverboard of iets op het kleine printje waar enkele dingetjes wat zwartgeblakerd eruitzien?
- David Pinball Wizz
- Real name: David Deturck
Plaats es een foto van die 'zwartgeblakerde dingetjes'
IFPA Country Director Belgium
- wimpinball
transistors Q 1 - 3 en 5 zijn TIP 102
transistors Q 2 en 4 zijn TIP 107
ic is een lm 339
Kijk eens of connector J133 pin 6 goed inzit ?
Hier wordt de richting van de moter bepaald .
Kijk ook of connector J110 pin 4 wel inzit .
Als je transistor Q30 naar de massa legt dan zal de moter beginnen te draaien .
Verder kun je test op T18 ook eens proberen .
Geeft de flipper ook een foutcode bij het opstarten van de flipper ?
transistors Q 2 en 4 zijn TIP 107
ic is een lm 339
Kijk eens of connector J133 pin 6 goed inzit ?
Hier wordt de richting van de moter bepaald .
Kijk ook of connector J110 pin 4 wel inzit .
Als je transistor Q30 naar de massa legt dan zal de moter beginnen te draaien .
Verder kun je test op T18 ook eens proberen .
Geeft de flipper ook een foutcode bij het opstarten van de flipper ?
- zwartepanter
Heb daarnet één tip 107 vervangen... helaas geeft hij nu opnieuw (deed hij ervoor al eens af en toe) als foutmelding bij opstarten de 3 switchen van de ringmaster aan hoewel die in test werken en no motion, rev. motion geeft hij nu niet meer aan? Alle draden steken goed, heb ik net nog gecheckt... pfff, dat begint hier mijn dinges uit te hangen .
- zwartepanter
Nu geeft hij een foutmelding van de 3 switchen van de ringmaster weer, hij test het hoofd en gaat dan gewoon in attractmode en je kan spelen... zonder hoofd dan weliswaar. Mocht ik die tip107 niet vervangen hebben? Ok, ik geef het op vrees ik... . Iemand in de buurt for some help?
- David Pinball Wizz
En in de ringmaster test. Gaat hij ook in de andere richting?
Ziet hij de switchen in de ringmaster test? misschien is er enkel een switch niet goed afgesteld en stopt hij met testen omdat hij een switch niet ziet?
Ziet hij de switchen in de ringmaster test? misschien is er enkel een switch niet goed afgesteld en stopt hij met testen omdat hij een switch niet ziet?
- zwartepanter
In test werkt het hoofd nu ook niet meer ... de 3 switchen registreren in de switch test wel...???
- wimpinball
Je hebt de transistor toch goed geplaatst ?
Als je alles loskoppeld en je zet 12 volt op de moter , draait ie dan ?
Als je dan de + en de - omdraait op de moter draait ie dan in de andere richting ?
Zo weet je of de moter goed werkt .
Als je transistor Q30 op het powerbord naar de massa legt ( een draadje tussen het ijzeren gedeelte van de transistor en naar de massa van de flipper ) draait de moter dan ?
Als de moter NIET draait nu dan is het sturingsbordje van de moter kapot .
Als je alles loskoppeld en je zet 12 volt op de moter , draait ie dan ?
Als je dan de + en de - omdraait op de moter draait ie dan in de andere richting ?
Zo weet je of de moter goed werkt .
Als je transistor Q30 op het powerbord naar de massa legt ( een draadje tussen het ijzeren gedeelte van de transistor en naar de massa van de flipper ) draait de moter dan ?
Als de moter NIET draait nu dan is het sturingsbordje van de moter kapot .
- zwartepanter
Nobody die eens wil komen kijken uit de buurt? 't Is toch raar, ik weet niet waarom hij die 3 switchen blijft aangeven terwijl ze in test goed werken??? Misschien omdat de motor niet meer draait?
- wimpinball
als je niet schrijft uit welke buurt wordt het niet gemakkelijk om te weten welke buurt het is .
- David Pinball Wizz
Beetje het kip en het ei hé panter.
Maar als de motor niet werkt, dan zullen de switches ook niet op het gepaste moment geactiveerd worden en zal hij idd zeggen switches bad. Ongeacht of je ze met de hand wel of niet succesvol kan testen, ze zitten eenmaal verbonden aan de ringmaster test.
Je kan denk ik ook buiten de ringmaster test, in solenoid test kijken en de motor drive testen. Dan moet hij ook bewegen (deurtje toe).
Je kan ook es een factory reset doen (dan is je foutmelding weg van de switchen) en zien wat hij dan doet.
Ik zou zorgen dat de motor dus eerst terug draait. Controleer ook je fusen (12V naar motor) en toon es dat 'zwartgeblakerde' wat je bedoelt.
Buiten zeggen 'het werkt niet' en wat vage informatie weten we eigenlijk niet echt iets hé
Maar als de motor niet werkt, dan zullen de switches ook niet op het gepaste moment geactiveerd worden en zal hij idd zeggen switches bad. Ongeacht of je ze met de hand wel of niet succesvol kan testen, ze zitten eenmaal verbonden aan de ringmaster test.
Je kan denk ik ook buiten de ringmaster test, in solenoid test kijken en de motor drive testen. Dan moet hij ook bewegen (deurtje toe).
Je kan ook es een factory reset doen (dan is je foutmelding weg van de switchen) en zien wat hij dan doet.
Ik zou zorgen dat de motor dus eerst terug draait. Controleer ook je fusen (12V naar motor) en toon es dat 'zwartgeblakerde' wat je bedoelt.
Buiten zeggen 'het werkt niet' en wat vage informatie weten we eigenlijk niet echt iets hé
ik wil gerust wel eens komen, maar buiten wat meten en de motor is van 12v voorzien transistor meten,... gaat mijn kennis ook niet, cpu repair, ic's testen moet ik voor passen helaas.
maar mss kom je er al wat verder mee
maar mss kom je er al wat verder mee
old beetles don't leak oil, they just mark their spot
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy
Ik gok op een defecte ULN2803 op je driverbord.
Meer specifiek. U3
Maar voor je deze vervangt controleer de verbindingen beschreven in de manual van CV op p.183 van de PDF (p.3.23 in de echte manual)
Vooral de verbinding van Solenoid 39 is verdacht aangezien die je motor achteruit laat draaien.
Meer specifiek. U3
Maar voor je deze vervangt controleer de verbindingen beschreven in de manual van CV op p.183 van de PDF (p.3.23 in de echte manual)
Vooral de verbinding van Solenoid 39 is verdacht aangezien die je motor achteruit laat draaien.
SOP, FF LE, RUSH, Criterium 75 EM, GP, PF BMF (on order)
- zwartepanter
@Wim: ik ben van Bonheiden
@Markske: thx!
@David: ik weet het, motor draait niet dus geeft hij switchen aan... , idd logisch.
@Stan: aanvankelijk dacht ik ook de U3, maar zonder deze te testen is 't stom om die te vervangen, hoewel ik die al nieuw gekocht heb...
UPDATE: net gezien dat het zwarte draadje van de motor los is gekomen... helaas heb ik geen tooltje om die in de connector opnieuw in te steken, ik zal die zo proberen te bevestigen zodat ik weet of de motor terug draait en de switchen terug ok zijn, dan ga ik die ic eens nakijken...
Alvast bedankt om mee op te volgen!
@Markske: thx!
@David: ik weet het, motor draait niet dus geeft hij switchen aan... , idd logisch.
@Stan: aanvankelijk dacht ik ook de U3, maar zonder deze te testen is 't stom om die te vervangen, hoewel ik die al nieuw gekocht heb...
UPDATE: net gezien dat het zwarte draadje van de motor los is gekomen... helaas heb ik geen tooltje om die in de connector opnieuw in te steken, ik zal die zo proberen te bevestigen zodat ik weet of de motor terug draait en de switchen terug ok zijn, dan ga ik die ic eens nakijken...
Alvast bedankt om mee op te volgen!