DMD RBION hapert (stipjespatronen)

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
edelhert
Berichten: 107
Lid geworden op: 23 dec 2012, 21:34
Real name: Peter Schoenmakers
Locatie: The Netherlands

DMD RBION hapert (stipjespatronen)

Bericht door edelhert » 29 jun 2014, 23:31

Tja, typisch iets dat je hoopt dat nooit gebeurt bij het werken aan een flipper: je probeert iets te herstellen, en vervolgens gaat iets anders in storing.
In dit geval was ik op het speelveld van mijn RBION bezig met een paar postjes en rubber ringetjes om flyballs te voorkomen, maar nu begint ineens de DMD te haperen. Soms doet hij het wel, maar bevriest het beeld na een tijdje, en blijft dat beeld staan tot ik de machine uitschakel. Als ik de kast uit- en weer aanzet, blijft de DMD meestal donker (al krijgt hij wel stroom, want hij flitst even), en soms doet hij het wel weer. Of ik krijg een stipjespatroon.
Normaalgesproken ga je dan de connectors, met name van de flatcable, nakijken. Dus (ondanks dat ik tijdens mijn werkzaamheden niet in de kopkast was geweest) heb ik in de kopkast de connectors gecontroleerd: die zijn allemaal goed aangesloten (kan ook niet anders, want ik was er helemaal niet aan geweest). De connectors in de kopkast zitten ook goed vast.
De vraag is nu: kan ik tijdens mijn werkzaamheden in het kabinet (boven en onder het speelveld) iets hebben misgedaan, zodanig dat de DMD als boven beschreven gaat haperen? Zo ja, waar kan ik best zoeken?
Inmiddels krijg ik alleen nog maar stipjespatronen - vervelend, want nu kan ik niet eens meer via het menu de ballen uit de trough krijgen.
Wie kan adviseren hoe ik de DMD weer in werking kan krijgen?
Aanwezig: Dialed In LE
In verzameling gehad: TZ, ToM, RBION, LOTR, MB

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3952
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: DMD RBION hapert (stipjespatronen)

Bericht door Richard Baan » 30 jun 2014, 07:28

Ik zou als eerste de ic's op voetjes er even uit halen en weer in zetten.
Ik denk niet dat het te maken heeft met je werkzaamheden op het speelveld.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
edelhert
Berichten: 107
Lid geworden op: 23 dec 2012, 21:34
Real name: Peter Schoenmakers
Locatie: The Netherlands

Re: DMD RBION hapert (stipjespatronen)

Bericht door edelhert » 30 jun 2014, 08:34

Dank voor je advies Richard. En toch gaat het er bij mij moeilijk in dat dit puur toeval zou zijn.
De DMD heeft perfect gewerkt, totdat ik de scoop even had losgemaakt om de postjes uit het speelveld te schroeven. Daarbij heb ik een aantal onnodige ringetjes onder die posts weggehaald. Er viel een ringetje, maar die vond ik terug op de bodem van het cabinet. Het is mogelijk dat er meerdere ringetjes onder elkaar zaten, en dat er nóg één gevallen is, die nu misschien ergens onder het speelveld klem zit en sluiting veroorzaakt.
Ik ga straks eens nauwkeurig zoeken. De vraag is alleen: zitten er onderdelen onder het speelveld, die DMD data-storingen kunnen veroorzaken als er per ongeluk een ringetje tussen is gevallen?! Want dat kan de zoektocht drastisch versnellen.
Aanwezig: Dialed In LE
In verzameling gehad: TZ, ToM, RBION, LOTR, MB

Gebruikersavatar
edelhert
Berichten: 107
Lid geworden op: 23 dec 2012, 21:34
Real name: Peter Schoenmakers
Locatie: The Netherlands

Re: DMD RBION werkt niet goed

Bericht door edelhert » 30 jun 2014, 17:41

Inmiddels weer een stapje verder.
Geen ringetjes of andere losse metalen dingen gevonden onder het speelveld.
Afgezien van de DMD, werkt de machine verder helemaal goed.
Het spel blijft goed doorlopen, lampjes, coils, alles in orde.
De DMD start soms goed op, maar soms ook blijft hij zwart, of verschijnen er wat random lijntjes.
Daarnet werkte hij helemaal goed terwijl het speelveld rechtop stond. De DMD liep minutenlang probleemloos in attraction mode. Maar meteen toen ik het speelveld ging inschuiven, bevroor het DMD beeld weer.
Ik heb dus nog steeds het idee dat de storing te maken heeft met het speelveld, of een kabel/connector tussen speelveld en kopkast.

De display controller zit bij de RBION achterop de DMD, en de IC's zijn op de print vastgesoldeerd.
Ik weet dus niet zo goed waar ik aan moet beginnen om de oorzaak van deze storing te achterhalen.
Volgens mij moet de oorzaak niet zo moeilijk te achterhalen zijn, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Welke kabel of connector veroorzaakt bij slecht contact dit gedrag van de DMD?
Aanwezig: Dialed In LE
In verzameling gehad: TZ, ToM, RBION, LOTR, MB

Gebruikersavatar
edelhert
Berichten: 107
Lid geworden op: 23 dec 2012, 21:34
Real name: Peter Schoenmakers
Locatie: The Netherlands

Re: DMD RBION hapert (stipjespatronen)

Bericht door edelhert » 30 jun 2014, 20:49

Ik heb het enige IC op een voetje op de DMD controller (de EPROM) losgemaakt en weer teruggedrukt. Zag er goed uit, geen gebogen pootjes. Probleem is helaas nog niet opgelost. Heeft het zin om andere IC's los te maken? Het spel start afgezien van de DMD prima op, en loopt ook gewoon door.
Ik heb inmiddels ook allerlei draden en connectors bewogen in de hoop dat ik wat beweging op de DMD zou zien - geen effect.
Als ik hem nu aanzet krijg ik meestal een stippenpatroon of wat lijntjes, of helemaal niets.
Wat kan ik nu nog doen?
Aanwezig: Dialed In LE
In verzameling gehad: TZ, ToM, RBION, LOTR, MB

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3952
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: DMD RBION hapert (stipjespatronen)

Bericht door Richard Baan » 01 jul 2014, 08:31

Andere IC's loshalen heeft geen zin. Bij een IC in een voetje kun je slecht contact vewachten, maar als die er in gesoldeerd zit gaat die vlieger niet op. Misschien is er een IC defect, maar controleer eerst de verbindingen zou ik zeggen.

Misschien de flatcable vervangen?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
edelhert
Berichten: 107
Lid geworden op: 23 dec 2012, 21:34
Real name: Peter Schoenmakers
Locatie: The Netherlands

Re: DMD RBION hapert (stipjespatronen)

Bericht door edelhert » 03 jul 2014, 10:41

Flatcable is vervangen, maar heeft ook niet geholpen.
De display werkt wel in een andere kast, maar aangesloten op de DMD controller van de RBION geeft hij geen beeld.
De DMD controller lijkt defect.
Vraag me af hoe dat ding kapot kan zijn gegaan terwijl ik alleen maar aan het speelveld aan het sleutelen was. Zal wel toeval zijn, maar ik geloof niet zo in toeval.
Nu dus in elk geval op zoek naar een nieuwe DMD controller... :(
Aanwezig: Dialed In LE
In verzameling gehad: TZ, ToM, RBION, LOTR, MB

Gebruikersavatar
edelhert
Berichten: 107
Lid geworden op: 23 dec 2012, 21:34
Real name: Peter Schoenmakers
Locatie: The Netherlands

Re: DMD RBION hapert (stipjespatronen)

Bericht door edelhert » 04 jul 2014, 19:29

Ik heb weer beeld :hypno:
Inderdaad was de DMD controller defect.
Nieuwe DMD controller kost wel een duit, maar Carl had hem op voorraad!
Met dank aan Richard, Hans en Carl voor het stap-voor-stap mee helpen oplossen van dit probleem!
Aanwezig: Dialed In LE
In verzameling gehad: TZ, ToM, RBION, LOTR, MB

Plaats reactie