Apollo 13 troubles

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Kevin
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 nov 2011, 21:15
Real name: Kevin

Apollo 13 troubles

Bericht door Kevin » 18 nov 2011, 00:21

Hoi,

heb een probleempje met mijn Apollo 13:

de 'Through up kicker' (Q1 = degene die de bal in het spel brengt, waarna vervolgens de bal vervolgens via 'Auto launch' gelanceerd wordt) wil niet meer...
Wanneer de lichtstraal naar de opto onderbroken wordt, wordt de spoel 4x na mekaar kort bekrachtigd (telkens een flauw tikje), de bal geraakt echter niet boven. Vervolgens wordt de 'Auto launch' (Q2) bekrachtigd, hier wel een flinke knal, maar er is natuurlijk geen bal...

Wanneer ik de bruine draad van de Q1 spoel met de ground verbind, geeft hij wel een flinke knal. Aan de spoel ligt het dus niet...

Moet dus ofwel de transistor zijn die Q1 stuurt, ofwel de opto.

Iemand suggesties?

Thx
Kevin

Gebruikersavatar
Da Chosen
Berichten: 421
Lid geworden op: 21 sep 2011, 08:34
Real name: John Snel
Locatie: The Netherlands

Re: Apollo 13 troubles

Bericht door Da Chosen » 18 nov 2011, 08:48

Doet de spoel het uit zichzelf helemaal niet meer? Zo ja dan zou ik de transistor verdenken...
In play: Creature From The Black Lagoon, Guns & Roses, Johnny Mnemonic,

Gebruikersavatar
cajoeter
Berichten: 207
Lid geworden op: 17 aug 2011, 12:33
Real name: Michel
Locatie: The Netherlands

Re: Apollo 13 troubles

Bericht door cajoeter » 18 nov 2011, 10:02

Indien de spoel in de switch test ook nauwelijks werkt zit er waarschijnlijk ergens een slechte verbinding. Dit kan de soldering op de spoel zijn, de aansluiting van de draad in de connector op het driverboard (bruin/zwart op J8 pin 1), een draadbreuk maar ook bij de MOSFET op het driverboard (Q1 = 20N10L). Soms komt het ook voor dat de MOSFET een keer vervangen is en dat daarbij het verkeerde type gebruikt is, dit kan een tijdje goed gaan maar zorgt uiteindelijk altijd voor problemen. De juiste vervanging voor de 20N10L is de IRL540 (niet de IRF540).

Michel

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3965
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Apollo 13 troubles

Bericht door Richard Baan » 18 nov 2011, 18:00

Een mosfet krijgt wel eens een interne weerstand als hij defect is, daardoor kan een spoel minder kracht krijgen.
Advies: neem een ge-aarde soldeerbout als je hem vervangt.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Kevin
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 nov 2011, 21:15
Real name: Kevin

Re: Apollo 13 troubles

Bericht door Kevin » 19 nov 2011, 00:24

Houston, we have lift-off... ;)

't was dus idd de transistor... Even een brugje gelegd tussen het testpunt TPL3 en de R1 van transistor om hem te testen: 1 flinke knal van de spoel en daarna een vreemd gezoem. Spoel bleef dus hangen, snel de spanning afgezet... Transistor Q1 nagemeten: deze gaf idd door.

Transistor vervangen en probleem opgelost. Eindelijk spelen (kast stond al een jaar stof te verzamelen). Op naar de 13-ball multiball!

Kevin
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 nov 2011, 21:15
Real name: Kevin

Re: Apollo 13 troubles

Bericht door Kevin » 19 nov 2011, 00:28

Richard Baan schreef:Advies: neem een ge-aarde soldeerbout als je hem vervangt.
Heb het met een on-geaarde moeten stellen (bij gebrek aan...). Wat zijn de risicos?

Heb ook al gelezen over een 'anti-statisch' armbandje. Wordt dit gebruikt en is het wat?

Gebruikersavatar
vmuniverse
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 okt 2011, 08:36
Real name: none
Locatie: The Netherlands

Re: Apollo 13 troubles

Bericht door vmuniverse » 19 nov 2011, 10:07

Een flinke knal :shock:
Pinball is a little peace of art

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3965
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Apollo 13 troubles

Bericht door Richard Baan » 19 nov 2011, 16:41

Kevin schreef:quote="Richard Baan"]Advies: neem een ge-aarde soldeerbout als je hem vervangt./quote]

Heb het met een on-geaarde moeten stellen (bij gebrek aan...). Wat zijn de risicos?

Heb ook al gelezen over een 'anti-statisch' armbandje. Wordt dit gebruikt en is het wat?
Ik heb al redelijk vaak mosfets opgeblazen daardoor. Een knal krijg je niet, maar de mosfet krijgt dan een weerstand. Als die een spoel aanstuurt heeft de spoel weinig kracht meer.

Ik heb zelf ook een ongeaarde soldeerbout, maar die heb ik aangepast zodat de punt van de bout wel geaard is.

Over het polsbandje: dat werkt voor als jij zelf statisch bent. Zelf raak ik van te voren genoeg ge-aarde delen aan, zoals de buitenkant van de kast (rand bij glasplaat). Ik vind het een wat onhandig ding persoonlijk, maar beter is het wel.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
vmuniverse
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 okt 2011, 08:36
Real name: none
Locatie: The Netherlands

Re: Apollo 13 troubles

Bericht door vmuniverse » 19 nov 2011, 19:37

Ik doe ook een bril op als ik een enkele keer soldeer
Heb weleens gehad dat er bijna een stukje soldeer in mijn oog schoot :wtf:
Pinball is a little peace of art

Plaats reactie