Schema DMD module 128x16

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
MathieuMH
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:43
Real name: Mathieu Hebbrecht

Schema DMD module 128x16

Bericht door MathieuMH » 06 jan 2014, 10:31

Dag allemaal

Ik ben al heel wat sites afgeschuimd, maar nergens kan ik het schema vinden van de DMD module. In de datasheet van mijn flipper staat enkel de communicatie interface naar de module toe. Verder rond de aansturing is niks te vinden.

Ik denk dat binnenkort mijn DMD de geest zal geven. Een nieuwe kost heel veel geld, dus ik zou het misschien zelf willen aanpassen naar een LED model. Maar dan moet ik natuurlijk de aansturing kunnen analyseren. En dit gaat veel vlotter met een schema. :-)
Kan iemand me helpen?

tst
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 nov 2013, 22:44
Real name: tom

Re: Schema DMD module 128x16

Bericht door tst » 06 jan 2014, 11:07

Kijk op de site van ipdb en zoek naar de star trek van data east.

Hiervan kan je de manuel met schematics downloaden.

nlcortana
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 jan 2013, 17:32
Real name: Johan van Althuis
Locatie: The Netherlands

Re: Schema DMD module 128x16

Bericht door nlcortana » 06 jan 2014, 14:45

Als je een kosteneffectieve oplossing vindt qua aansturing voor nieuw gas in de display's.... Dan houdt ik me aanbevolen :hypno:

MathieuMH
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:43
Real name: Mathieu Hebbrecht

Re: Schema DMD module 128x16

Bericht door MathieuMH » 06 jan 2014, 15:34

Super! Bedankt.
Ik heb ook eens snel naar de schema's gekeken en het ziet er doenbaar uit. Ik zou graag zo snel mogelijk aan de slag gaan, maar aller liefst zou ik dit eerst willen proberen op een defect display zodat ik mijn bijna beschadigd exemplaar nog niet hoef op te offeren.

Dus bij deze... Heeft iemand een DMD van 128x16 liggen dat stuk is of bijna stuk is. Voor alle duidelijkheid... Met stuk bedoel ik dat het display opgebrand is. Verder Ag er geen andere elektronische schade zijn natuurlijk!

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Schema DMD module 128x16

Bericht door flippers.be » 06 jan 2014, 15:56

Ik hoop dat je weet dat iemand die oefening al eens gemaakt heeft ?
http://www.pinled.de/shop/product_info. ... anguage=en

maar als jij het goedkoper kan of je project open source maken ofzo dan ga ik dit met veel interesse volgen ;)

MathieuMH
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:43
Real name: Mathieu Hebbrecht

Re: Schema DMD module 128x16

Bericht door MathieuMH » 06 jan 2014, 19:10

@flippers.be: deze had ik inderdaad ook al gevonden. Maar die vind ik schandalig duur. Het is totaal geen moeilijk schema, dus mits een paar kleine aanpassingen is het zeker mogelijk om er een Led versie van te maken. Dan heb je enkel de kost van je LED matrixen, en misschien een paar basic componenten. Maar ik schat dat het zeker onder de 100 euro zal blijven!
Dus dat vind ik wel de moeite :-)

nlcortana
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 jan 2013, 17:32
Real name: Johan van Althuis
Locatie: The Netherlands

Re: Schema DMD module 128x16

Bericht door nlcortana » 06 jan 2014, 20:13

MathieuMH schreef:Super! Bedankt.
Dus bij deze... Heeft iemand een DMD van 128x16 liggen dat stuk is of bijna stuk is. Voor alle duidelijkheid... Met stuk bedoel ik dat het display opgebrand is. Verder Ag er geen andere elektronische schade zijn natuurlijk!
Ik begrijp het niet :S Hoe ga je met elektronica een uit-gegast display laten herleven?
MathieuMH schreef:@flippers.be: deze had ik inderdaad ook al gevonden. Maar die vind ik schandalig duur. ... Maar ik schat dat het zeker onder de 100 euro zal blijven! Dus dat vind ik wel de moeite :-)
Dat heet marge. Een flipperkast is om die reden nieuw ook nooit €8.000 waard, maar je betaald ook voor de ontwikkeling. Dat kost echt veel tijd. Tuurlijk mag je het zelf maken, maar de prijzen zijn linksom of rechtsom wel verantwoord.

Gebruikersavatar
Kuroto
Berichten: 597
Lid geworden op: 15 aug 2011, 01:51
Real name: Steve Gilissen
Locatie: Belgium

Re: Schema DMD module 128x16

Bericht door Kuroto » 07 jan 2014, 13:33

Met natuurlijk het verschil dat jij je oude print gaat hergebruiken en enkel het glas gaat vervangen, als ik het goed begrijp.
Scheelt natuurlijk ook weer in de kosten, tegenover een gloednieuwe print.

Laat mij je niet tegenhouden, want het is weldegelijk intressant. Wou gewoon nog even een reden geven voor het hoge kostplaatje van zo'n nieuwe display.
Gameroom: WWFRR // BK2K // ROCK // ARENA // HOLLYWOOD HEAT // Sega NAOMI Universal Cabinet (MAME)

Gebruikersavatar
Hurricane
Berichten: 347
Lid geworden op: 24 okt 2011, 11:50
Real name: Koen Lemoine
Locatie: Belgium

Re: Schema DMD module 128x16

Bericht door Hurricane » 07 jan 2014, 14:43

Ik heb voor mijn Space Station eens een display zelf herbouwt op een bestaande print met 16 segment display's, als ik zie wat deze nu kosten op pinled (169€) dan heb ik toch geen winst gemaakt.
Uiteraard bleef het wel een leuk project maar niet voor herhaling vatbaar.
Moest je er een maken dan volg ik het hier graag.

MathieuMH
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:43
Real name: Mathieu Hebbrecht

Re: Schema DMD module 128x16

Bericht door MathieuMH » 08 jan 2014, 18:48

Ik acht het wel mogelijk. Maar ik kan gewoon niet voorspellen wat er juist allemaal stuk gaat als het display opbrand. Ik heb veel al geleden dat de voeding sneuvelt. Maar wellicht neemt die meer mee in zen val.
Als de uitgangstrappen in tack blijven kan ik met een paar brugjes als een groot deel doen. Er is juist nog een transistorschakeling die klok en datasignaal genereren voor de rijen van het display. En die schakeling is volledig berekend op die hoogspanning van het gasdisplay. Dat zie ik eigenlijk als enig knelpunt. Maar nu ik het schema heb zou ik ook wel durven het signaal onderzoeken en kijken om zelf een paar schuifregister aan elkaar te koppelen. :-)
Maar dat valt nog af te wachten.
Mijn flipper is eerst aan een mechanisch onderhoud toe. Dus als dit gedaan is smijt ik me volledig op het display.

Wat kosten betreft. Tegenwoordig valt een print produceren heel goed mee. Het prototype kost geld, maar serie productie is echt wel te doen. Ik heb al eens gekeken voor LED matrixen en die kosten slechts 80 cent per stuk. Zo zijn er wel 32 nodig. Maar dan nog denk ik wel onder de 100 euro te kunnen blijven. :-)

Gebruikersavatar
Bos007
Berichten: 491
Lid geworden op: 21 aug 2011, 11:13
Real name: Andy Bostyn
Locatie: Belgium

Re: Schema DMD module 128x16

Bericht door Bos007 » 08 jan 2014, 22:57

MathieuMH schreef: Als de uitgangstrappen in tack blijven kan ik met een paar brugjes als een groot deel doen. Er is juist nog een transistorschakeling die klok en datasignaal genereren voor de rijen van het display. En die schakeling is volledig berekend op die hoogspanning van het gasdisplay. Dat zie ik eigenlijk als enig knelpunt. Maar nu ik het schema heb zou ik ook wel durven het signaal onderzoeken en kijken om zelf een paar schuifregister aan elkaar te koppelen. :-)
snap er dus de ballen van, but I already like this guy :respect: :good: :rock:

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Schema DMD module 128x16

Bericht door diesel64 » 09 jan 2014, 09:29

MathieuMH schreef:Ik heb al eens gekeken voor LED matrixen en die kosten slechts 80 cent per stuk. Zo zijn er wel 32 nodig. Maar dan nog denk ik wel onder de 100 euro te kunnen blijven. :-)
En hebben die de correcte afmetingen?

Ik weet dat voor de (alfa)numerieke displays van Pinled (en dergelijke) één van de grootste kosten is dat ze hun segmenten custom laten maken zodat de afmetingen en de tint oranje gelijkaardig zouden zijn aan de gas displays.
No shirt. No shoes. No pinball.

MathieuMH
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:43
Real name: Mathieu Hebbrecht

Re: Schema DMD module 128x16

Bericht door MathieuMH » 09 jan 2014, 19:30

De grote is nagenoeg gelijk. Ik heb er mijn schuifmaat een bij gehaald. En de pixel bij de DMD staan ongeveer 2,35 mm uit elkaar. Ik heb LED matrixen gevonden (kleur naar keuze: blue, green, red, orange, yellow) die 20 mm x 20 mm zijn. Deze zijn echter 8x8 dus twee boven elkaar en we hebben 16 pixels. De afstand tussen de pixels onderling klopt volledig. Echter de glas plaat vooraan het DMD display is groter dan de dot matrixen (deze zijn slecht samen 40 mm hoog waar het glas bijna 60 mm hoog is). De kleur van de dot matrixen zelf is bijna altijd zwart. Dit is ook volledig anders dan het DMD.
En het kleur van de LED zal natuurlijk niet identiek zijn. Maar ik dacht misschien een plexi of iets filter achtig voor de dot matrixen te monteren om het verschil minder te laten opvallen.
Voor mij persoonlijk speelt de kleur van de LEDs geen rol. Oranje is oranje, is de tint ietsje anders so be it.300 euro heb ik er niet voor over :-)

Plaats reactie