Getaway start niet meer op

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Pmuis
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2013, 23:04
Real name: peter

Getaway start niet meer op

Bericht door Pmuis » 27 aug 2013, 20:07

Hallo allemaal,

Vanmiddag had ik eindelijk de getaway weer helemaal opgebouwd en was het moment daar om te kijken of alles het deed. ik deed hem aan en hij deed het. Iemand anders speelde even een potje en ik stond er naast. Na een tijdje brandde een zekering door van 1 van de solenoids, niet zo heel erg, had het wel verwacht. Nieuwe zekering er in en door de solenoids in de test lopen. Daar merkte ik dat wanneer de knocker afging de kast resette. Het leek alsof hij contact maakte met een aardedraad dus die heb ik toen beter weggestopt. Ook raakte de shooter de rechter flipper contacten dus die heb ik toen wat verder naar binnen gedrukt. Toen ik even later de kast weer aan wilde zetten wilde de kast niet meer opstarten. Ik snap er niks van en ik kan niks vinden waar dit door zou kunnen komen. Ik ben toen maar wat beginnen te meten maar kon niks vinden. Verder stekkers los en vast maken en gekeken naar de LED`s. Daarna mpu er af en gecontroleerd (optisch) kon niks vinden. Zekeringen gecontroleerd maar geen problemen. Toen hij het wel deed gaf hij aan dat de up/down ramp een storing heeft en u6 checksum error. Ik heb u6 toen even losgehad en opnieuw er n gedrukt.

Het precieze probleem:
Als ik de kast aan doe gaan de led`s aan, alleen gaat LED D19 niet uit zoals hij wel hoort te doen. verder gebeurt er dus niks, geen geluid, geen display en geen speelveld lampjes.

Ik heb geen idee waar ik nu naar moet kijken dus ik zit helemaal vast. Iemand een idee waar dit aan kan liggen of een begin waar ik naar moet zoeken?

bij voorbaat dank :good:

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3951
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door Richard Baan » 28 aug 2013, 07:37

Zitten de connectoren wel goed?
Dat probleem met D19 (blanking) kan zijn omdat er ergens op een ander bord een flatcable verkeerd om zit. Misschien ook als er een flatcable een rij verschoven zit. Dat als eerste controleren.

Als je dat klaar hebt: wat meet je aan spanning op de 5V? Als de kast reset is dat vaak een probleem met de 5V die te laag is. Kan vele oorzaken hebben, maar mijn eerste idee is BR2/C5.

Hoe lang heeft de kast uit gestaan?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Pmuis
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2013, 23:04
Real name: peter

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door Pmuis » 28 aug 2013, 09:21

Bedankt voor je reactie

Ja kabels zitten goed, heb ik allemaal goed gecontroleerd. Ik zal zo eventjes mijn 5V precies meten. Ik hen voordat ik hem in elkaar heb gezet alle elco's en bruggen vervangen. En daarna deed alles het dus wel. 1 ding wat me wel opviel ia dat de lm323 heel heet wordt en deze zit volgens mij wel in het 5v circuit. Kast heeft iets van half uurtje uitgestaan.

Gebruikersavatar
wimpinball
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 apr 2013, 13:27
Real name: wim van roey

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door wimpinball » 28 aug 2013, 09:53

Wat je kunt doen is eerst de connectors uittrekken van spoelen .
Hoogstwaarschijnlijk zit de brede flatkabel niet goed , kijk zowel op de mpu als op de powerprint .
Kontroleer ook of alle spanningen wel werken .
We moeten er eerst voor zorgen dat de flipper opstart voor we de verdere problemen kunnen onderzoeken .

Succes ,
Wim .

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3951
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door Richard Baan » 28 aug 2013, 10:12

Pmuis schreef:Ik hen voordat ik hem in elkaar heb gezet alle elco's en bruggen vervangen. En daarna deed alles het dus wel.
Dan is mijn idee dat de elco's misschien slecht contact maken in de print. Die gaan er erg moeilijk uit, en je kan gemakkelijk de doorverbinding van boven naar onder de print kapot maken. Beste is om een draad mee te trekken en aan de bovenkant aan de printbaan vast te solderen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Pmuis
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2013, 23:04
Real name: peter

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door Pmuis » 28 aug 2013, 10:48

ik heb de +5 gecontroleerd op tp4 deze geeft 4,9 aan. volgens mij goed toch? hij startte net bijna op. hij tikt zeg maar om de 2 seconden alsof hij elke keer probeert op te starten maar wat vervolgens niet lukt. Ik heb de knocker al afgesloten omdat ik dat dat deze problemen gaf. Ik zal nog een keer de flatcables los halen en opnieuw er in doen. Als de elco`s of bruggen het niet goed doen zou ik dan een slechte 5v moeten hebben? deze lijkt dus goed. Ik heb met de elco`s wel rond de punten geschuurd en soldeersel naar de gaten gemaakt aan beide kant en belangrijke stukken of beschadigde stukken idd montage draad gebruikt over de banen.

Pmuis
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2013, 23:04
Real name: peter

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door Pmuis » 28 aug 2013, 11:04

flatcables los gehaald maar geen effect. testpunten controleerd en lijkt opzich goed alleen wat aan de hoge kant. op de 20v heb ik 24, op de 18v heb ik 20 en op de 50v heb ik 84. is dit erg?

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2210
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door flippers.be » 28 aug 2013, 12:05

Haal op de cpu alle kabels los behalve die met de 5v voeding en kijk dan of hij opstart of niet...

Pmuis
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2013, 23:04
Real name: peter

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door Pmuis » 28 aug 2013, 12:50

Bedankt voor de reactie

Ik heb geprobeert cpu alle stekkers er af dus ook de flatcables, behalve j210. en dan start hij ook niet op. Ik weet niet wat dit betekent.

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2210
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door flippers.be » 28 aug 2013, 13:25

dat betekent dat je cpu kapot is :)

enfin
- je hebt normaal echt wel 5v nodig en op 4.9 kan het zijn dat die heel de tijd reset, maar dan begint hij even te flikkeren normaal gezien
- als je bruggen en condensatoren vervangt moet je echt wel weten wat je doet en netjes solderen en anders er beter af blijven want kan zijn dat je ergens een baantje hebt beschadigd en dat je probleem is
- je hebt u6 eruit gehaald kan ook zijn dat daar bv een pinnetje verbogen is of dat je toen op de cpu iets anders geraakt hebt
het kan gewoon van alles zijn en via het forum gaan we het niet kunnen helpen

wat je kan doen is iemand in je buurt zoeken en de cpu in een andere kast testen om te zien of hij dan wel opstart
- indien wel dan ligt het aan je voeding en heb je een probleem met die bruggen elcos
- indien de cpu in een andere kast niet werkt dan laat je de cpu herstellen bij iemand die er wat van kent
Laatst gewijzigd door flippers.be op 28 aug 2013, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Pmuis
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2013, 23:04
Real name: peter

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door Pmuis » 28 aug 2013, 13:38

oke, balen ;)

kan ik het cpu testen in mijn nba fb of niet?
bedankt voor je uitgebreide reactie :good:

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2210
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door flippers.be » 28 aug 2013, 13:43

oei goede vraag. nbafb is WPC95 dus een ander type powerdriverboard en cpu.
Maar het *zou* best kunnen dat J210 nog altijd dezelfde layout heeft.

Dat weet ik niet van buiten (ik vermoed van wel...), neem van beide kasten de handleiding erbij en kijk achteraan in de schemas naar de pinout van J210 en vergelijk of ze hetzelfde zijn.. indien ja dan kan je die erin hangen (de rest niet aankoppelen) en zien of de 3 leds goed beginnen opstarten.

Pmuis
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2013, 23:04
Real name: peter

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door Pmuis » 28 aug 2013, 14:01

bedankt voor de tips. Heb ze vergeleken en ze kwamen overeen. Dus ik heb hem zojuist in mn nba gehangen en hij start niet op. Ik zal dus de cpu moeten vervangen. In dit geval heb ik nog weel een vraag. Kan het iets zijn geweest met mn mpu dat het cpu stuk is gegaan, of iets anders natuurlijk. Ik wil niet dat ik er zodadelijk een nieuwe in hang en deze dan ook direct kapot gaat. :roll:

Pmuis
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2013, 23:04
Real name: peter

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door Pmuis » 28 aug 2013, 16:59

Beetje zitten prutsen paar dingen schoongemaakt enzk toen aan gedaan en gaf hij een 'bong' brande zekering F105 en daarna de hoofdzekering.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3951
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door Richard Baan » 29 aug 2013, 07:35

Haal eerst de connectoren J106/107/108 maar eens los. Je hebt ergens een kortsluiting zitten. Die moet je eerst opzoeken / verhelpen.

De hoofdzekering gaat doorgaans ook niet zomaar door. Dan is er echt wat mis.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Pmuis
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2013, 23:04
Real name: peter

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door Pmuis » 29 aug 2013, 11:39

Heb het even een beetje netter gemaakt en hij brand nu niet meer de hoofdzekering of f105 door maar ik had ook de stekkers los zoals je zei. Hoofd zekering was denk ik gewoon ergens sluiting doordat het zo`n bende van kabels enzovoort is nu. Echter het zelfde probleem. Ik kan optisch en in mijn metingen verder gewoon niks vinden. Echt heel apart. Ik vind het niet zo erg om een nieuwe rottendog mpu te kopen alleen kost dat wel wat en moet ik wel weten of het probleem dan op is gelost, maar ik weet niet hoe ik dat moet doen.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3951
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door Richard Baan » 29 aug 2013, 13:34

Pmuis schreef:Heb het even een beetje netter gemaakt en hij brand nu niet meer de hoofdzekering of f105 door maar ik had ook de stekkers los zoals je zei. Hoofd zekering was denk ik gewoon ergens sluiting doordat het zo`n bende van kabels enzovoort is nu.
F105 zal niet meer door gaan als de spanning van de spoelen af is, daarom zijn die connectoren er af.
De hoofdzekering gaat niet zomaar door, en "gewoon ergens sluiting" hoort niet. Een sluiting is niet gewoon, en moet voorkomen worden. Je kunt daardoor meer zaken opblazen.

In jouw geval zou ik bij het begin beginnen. Allereerst zorgen dat die "bende van kabels waar sluiting in zit" verholpen wordt. Dan stap voor stap verder gaan.

F105 is van de high power solenoids. Daar zit kortsluiting in, geheid. Je had het al over de knocker. Je zei al: "Het leek alsof hij contact maakte met een aardedraad dus die heb ik toen beter weggestopt." Ik zou eens de transistoren doormeten en de spoelen. Als daar een sluiting naar aarde zit zal die altijd daar blijven. Dat als eerste verhelpen.

Als alle kortsluitingen er uit zijn eens de 5V op de MPU zetten, en kijken wat hij doet.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Pmuis
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2013, 23:04
Real name: peter

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door Pmuis » 29 aug 2013, 14:20

Richard Baan schreef:F105 zal niet meer door gaan als de spanning van de spoelen af is, daarom zijn die connectoren er af.
De hoofdzekering gaat niet zomaar door, en "gewoon ergens sluiting" hoort niet. Een sluiting is niet gewoon, en moet voorkomen worden. Je kunt daardoor meer zaken opblazen.
snap ik. had de batterijhouder loshangen e.d. ik dacht dat het daar mee te maken kon hebben. ik heb alle spoelen op weerstand gemeten. die waren goed. Nu continuiteit tussen kabels vanaf de stekkers meten naar elkaar?

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3951
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door Richard Baan » 29 aug 2013, 14:39

Weerstand van de afgaande draad (naar de spoel) tegen aarde.
En transistoren op kortsluiting naar aarde.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3951
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door Richard Baan » 30 aug 2013, 08:26

Nog gelukt?

Hier een vergelijkbaar probleem, misschien dat de uitkomst daar je kan helpen.
http://pinside.com/pinball/forum/topic/ ... owing-fuse
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Pmuis
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 mei 2013, 23:04
Real name: peter

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door Pmuis » 30 aug 2013, 21:35

sorry was eventjes ergens anders en kon niet checken. Ga er binnenkort even mee verder. bedankt voor de info. Dat is idd ook even een probleem. Maar zou dat ook een reden kunnen zijn dat hij niet wil opstarten? En zou hij dat dan niet wel moeten wanneer deze stekker niet is aangesloten zoals we hadden geprobeert?

Peter

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3951
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door Richard Baan » 31 aug 2013, 09:29

Als de 5V niet geweldig meer is kan hij door een grotere stroom onderuit getrokken worden.

Bij het indrukken van een flipperknop gebeurt dat doorgaans als eerste. Echter niet bij een oudere kast omdat de flippers daar niet elektronisch worden aangestuurd. Als dat wel zo is moet een transistor een grote stroom leveren, en op de basis zal die dan (uit de 5V) een grotere stroom trekken.

Als ik jouw verhaal beluister is er een kortsluiting geweest, en op dat moment resette de kast en F105 smolt door.
Dan heb ik het gevoel dat de 5V gereviseerd moet worden, en de kortsluiting heeft hem als eerste onderuit getrokken.

Zodoende zou ik eerst de oorzaak (kortsluiting) verhelpen. Daarna de 5V reviseren.
Vergeet niet dat dit een kast is van meer dan 20 jaar oud. Dan mogen de solderingen wel eens doorgevloeid worden en de BR2/C5 vervangen worden.

Maar als eerste de oorzaak van de problemen verhelpen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
wimpinball
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 apr 2013, 13:27
Real name: wim van roey

Re: Getaway start niet meer op

Bericht door wimpinball » 31 aug 2013, 11:38

Je sprak in het begin van het verhaal dat op de display U6 error kwam .
Heb jij deze al eens vervangen ?
De flipper moet opstarten zonder de spoelen of switchen zijn aangesloten .
Volgens mij zit het probleem in het begin van de cpu schakeling .
Of de eprom is stuk , of de ram of de asic chip
Vergeet mmenteel de spelen endergelijke omdat de flipper toch niet opstart .

Succes

Plaats reactie