Kopruit verkloot door barbaren!

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Japz
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 mar 2012, 10:40
Real name: Jasper

Kopruit verkloot door barbaren!

Bericht door Japz » 21 mei 2013, 18:41

Okee. Ik was op zoek naar een goede kopruit voor de Six Million Dollar Man. Die heb ik gevonden, mede dankzij MeesterPieter. (zie http://www.flipperforum.be/viewtopic.ph ... 13&p=39434).

Maar... de vorige eigenaar heeft de ruit gebruikt als lamp. En de scoredisplays afgeplakt met heel vervelend spul. Eens even kijken hoe we dat gaan oplossen...
Voorkant
Voorkant
Achterkant
Achterkant
IMG-20130521-WA0005.jpg (28.31 KiB) 2297 keer bekeken

Gebruikersavatar
denBlackie
Berichten: 488
Lid geworden op: 05 nov 2011, 17:03
Real name: Van Langenhove Pieter-Jan
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Kopruit verkloot door barbaren!

Bericht door denBlackie » 21 mei 2013, 18:55

Ik heb ook zoiets voorgehad met een kopruit maar dat waren gelukkig plakkers die makkelijker konden verwijderd worden. Dan nog is het niet perfect losgekomen dus voorzichtig en veel succes ;)
  • Pinball : CFTBL
    Arcade : Terminator 2, MK II (+ UMK3 board), Mario Bros. nintendo (MAME) , Taito cocktail arcade.
    retro Video Game collection.
    LEFT: Taito Stratovox, Dirty Harry (Williams), Whirlwind
http://pinballsandpixels.wordpress.com/

Gebruikersavatar
yorkie
Berichten: 1013
Lid geworden op: 11 aug 2011, 19:15
Real name: Glenn Verhoosele
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Kopruit verkloot door barbaren!

Bericht door yorkie » 21 mei 2013, 19:16

Damn, dat ziet er wel smeerlapperij uit. Ik vrees dat 't niet simpel zal zijn om dat er af te krijgen zonder schade.
Is het hard of voelt het wat plakkerig? In ieder geval, als het harder plakt dan dat de print aan de ruit kleeft, heb je een probleem.
Als het niet teveel opvalt met het licht erachter, zou ik met een scherp cuttermes langs de rand van de print en het transparante deel snijden en het deel verwijderen waar niks geprint is. Zo zie je dan de display. Als die kader errond niet erg lichtdoorlatend is, kan het nog goed meevallen.

Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 545
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

Re: Kopruit verkloot door barbaren!

Bericht door MeesterPieter » 21 mei 2013, 22:07

kijk an ;)

is het een soort verf?

wellicht een licht polijstmiddel zoals commandant4 ?
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Japz
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 mar 2012, 10:40
Real name: Jasper

Re: Kopruit verkloot door barbaren!

Bericht door Japz » 21 mei 2013, 23:48

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier niet heel veel vertrouwen in had. Ook omdat er over het onderste deel van de achterkant een flink stuk vergeeld plakplastic zat dat er verschrikkelijk uitzag. Je zag het zelfs door de ruit heen zitten! Ik had dus weinig te verliezen. De ruit moest immers mooi toonbaar in mijn kast komen te hangen.Dus ben ik maar aan de slag gegaan.

Het stuk plakplastic kwam er wonderwel vanaf zonder de verf van de kopruit met zich mee te nemen. Kids, don't try this at home. Meestal zit dat plastic er met een reden en gaat het daar dus al mis. Maar blijkbaar heb ik een engeltje op m'n schouder.

Toen met alleen een bankpasje geprobeerd de rode verf eraf te krijgen. Geen resultaat Daarna voorzichtig in combinatie met Goo Gone. Helaas ook met weinig resultaat, zoals je hier ziet.
Resultaat na Goo Gone + pasje
Resultaat na Goo Gone + pasje

Japz
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 mar 2012, 10:40
Real name: Jasper

Re: Kopruit verkloot door barbaren!

Bericht door Japz » 22 mei 2013, 00:00

Nadat Goo Gone niet bleek te werken, ben ik ander spul gaan gebruiken waar veel Amerikanen bij zweren: Nahptha. Wablief? Nahptha. Sorry? Aanstekervloeistof. Aanstekervloeistof? Op een kopruit? Zijt ge zot? Blijkbaar. Maar nogmaals: Ik moest wat.

En ziehier: Het duivelse rode spul kwam er met behulp van flink krabben eindelijk vanaf. En de verf van de kopruit bleef er gelukkig op zitten!

Alsof de ruit nog niet erg genoeg mishandeld was, had iemand onder de rode stift ook nog met permanent marker :!: lopen knoeien. Dat kreeg ik er gemakkelijker af: door er overheen te gaan met een whiteboard marker en het daarna met een doekje weg te vegen.

Het resultaat mag er zijn! Het rode spul dat ik niet heb weggekregen, is onzichtbaar als de ruit in de kast zit. Ik laat het zo, omdat ik de ruit niet alsnog wil slopen.

Gelukkig is deze mooie kopruit gered! Hij is nu geïnstalleerd in de kast. En daar ziet hij er prachtig uit. Nu de techniek nog in orde maken. Dank voor de tips en gelukwensen!
Het resultaat met aanstekervloeistof
Het resultaat met aanstekervloeistof
IMG-20130521-WA0007.jpg (34.29 KiB) 2223 keer bekeken
En aan de voorzijde
En aan de voorzijde

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Kopruit verkloot door barbaren!

Bericht door HarrieD » 22 mei 2013, 06:58

Naphta is toch gewoon wasbenzine???

Mooie kopruit, dit moet echt een opluchting zijn geweest.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2210
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Kopruit verkloot door barbaren!

Bericht door flippers.be » 22 mei 2013, 07:53

Mooi gedaan.

Scheermesje had waarschijnlijk ook gewerkt.
Vroeger ook eens een gelijkaardig probleem gehad. Oude kopruiten behandelde ik meestal aan de achterkant met vernis om het afbladderen tegen te gaan. Ooit had ik eens een betere vernis gevonden, iets om droogbloemen enzo te bewaren. Supergoed spul ervoor, alleen.. het was mat. En ik was vergeten de score venstertjes af te dekken..
Oops. Gelukkig netjes alles mooi kunnen afkrabben. Was niet de eerste fout die ik heb gemaakt en zal niet de laatste zijn, ik leer elke dag nog bij, gelukkig nog niet te veel onherstelbare fouten gemaakt :)

Gebruikersavatar
yorkie
Berichten: 1013
Lid geworden op: 11 aug 2011, 19:15
Real name: Glenn Verhoosele
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Kopruit verkloot door barbaren!

Bericht door yorkie » 22 mei 2013, 11:32

:good:

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6195
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Kopruit verkloot door barbaren!

Bericht door zwartepanter » 22 mei 2013, 11:33

Goed gedaan!

Japz
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 mar 2012, 10:40
Real name: Jasper

Re: Kopruit verkloot door barbaren!

Bericht door Japz » 23 mei 2013, 06:44

8-)

Gebruikersavatar
Q
Berichten: 3021
Lid geworden op: 12 aug 2011, 08:59
Real name: Steven
Locatie: Belgium

Re: Kopruit verkloot door barbaren!

Bericht door Q » 23 mei 2013, 07:37

Dikke mik ! :good:
*** Q is good for you !! ***

Plaats reactie