Flipper verhuizen

Algemene verhalen, oproepen en discussies.
Venne46
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 apr 2013, 14:09
Real name: Kris Van de Ven

Flipper verhuizen

Bericht door Venne46 » 02 mei 2013, 13:08

Goeiedag iedereen...
Ik heb zopas van een familielid een Bally Black Rose overgekocht. Nu ga ik die flipper transporteren met een camionette, afstand een goeie 100 km... En zou dit natuurlijk zonder beschadigingen willen doen. Ik had al gelezen dat je best de kopkast neerlaat voor te vervoeren. Ik heb al eens gezocht naar info hierover maar niets echt duidelijk gevonden. En aangezien de eigenaar ook niet juist weet hoe hij die kopkast moet losmaken, wou ik dat hier op het forum eens vragen. Dus als iemand me daar wat meer info over zou kunnen bezorgen, dat zou heel welkom zijn. Als er nog andere zaken zijn waar ik rekening mee moet houden, of enkel nuttige tips, mogen jullie mij die altijd laten weten! Alvast bedankt voor de nodige info.

Mvg
Kris

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2210
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Flipper verhuizen

Bericht door flippers.be » 02 mei 2013, 13:14

zie mijn site..

kopkast open doen, bouten die de kop vastzetten langs binnen losmaken, en kop voorzichtig neerklappen

flipperballen en alle andere losse dingen uit de cabinet halen
spanband rond de kopkast
dan poten eraf halen

waar ergens moet je de kast ophalen ? misschien woont iemand in de buurt

Venne46
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 apr 2013, 14:09
Real name: Kris Van de Ven

Re: Flipper verhuizen

Bericht door Venne46 » 02 mei 2013, 13:23

Hey, alvast bedankt voor de info. Ik moet de flipper gaan afhalen in Maastricht. ikzelf woon in het antwerpse, dus best wel een afstand. Daarom dat ik ook graag goed voorbereid ben vooraleer ik naar daar rijd. Die kopkast openen, dan moet dus in principe lukken met een schroevendraaier en een moersleutel? Bestaan daar soms technische tekeningen van? Is er volgens u soms gereedschap dat ik best meeneem?? Ik had gedacht om enkele schroevendraaiers en sleutels mee te nemen... en voor de rest, enkel oude dekens, stukken karton, spanriemen enz enz... Misschien maak ik er me teveel zorgen over.. maar is eerste keer dat ik zoiets ga vervoeren.. en liefst in goed staat :)

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: Flipper verhuizen

Bericht door geertvdp » 02 mei 2013, 13:24

Hallo,

heb enkel nog maar ervaring met Williams kast verhuizen, maar kom.

Best is de kopkast gewoon neer te klappen zonder ze van het kabinet te verwijderen. Zo kunnen de twee delen niet tegen mekaar knallen tijdens het vervoer. Tussen de neergeklapte kopkast en het glas van het kabinet doe je best een deken of iets dergelijks. Vergeet ook niet een spanband rond het geheel te doen, zodat de kopkast niet op en neer kan klappen tijdens het transport.
Ook zorgen dat de kast zo vast mogelijk vaststaat in de camionette, zodat ze niet te veel kan verschuiven.

Om neer te klappen was het voor onze kast gewoon scharniertje achteraan tussen kopkast en kabinet openklappen en voorzichtig (liefst met 2 personen) de kopkast naar beneden laten kantelen. Intussen ook kijken dat er niet te veel kracht op de draden die tussen kopkast en kabinet lopen gezet wordt en ze best dus een beetje begeleiden met de hand.

Dus eigenlijk is het niet nodig de kopkast er volledig af te halen, tenzij
- de wagen te laag is voor de flipper met neergeklapte kopkast
- je de kast van of op een verdiep moet dragen.

Indien je de kast op een verdiep moet dragen, is het echt best de kopkast eraf te halen en ook het speelveld eruit te halen en de kast zo in 3 delen de trap op en af te dragen. Veel minder risico voor de kast zelf en voor het werkvolk dan het ding in één keer naar boven te zeulen.

Om een kopkast af te koppelen, komt het erop neer te kijken welke draden tussen kopkast en kabinet lopen en welke connectoren afgekoppeld dienen te worden. Voor je begint connectoren los te koppelen, maak je voldoende fotos en label je de connectoren, zodat je makkelijk kan vinden wat waar aangekoppeld was bij de opbouw. Kijk ook goed voor je begint of er connectoren loshangen, ik denk dat in sommige kasten niet alle connectoren gebruikt worden en dat kan heel verwarrend zijn bij de wederopbouw.

op http://www.flippers.be vind je heel wat informatie hierover, ik denk dat de Bally kasten relatief simpel zijn om de kopkast eraf te nemen, maar feel free om mij tegen te spreken.
Eigenaar: Whirlwind

Venne46
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 apr 2013, 14:09
Real name: Kris Van de Ven

Re: Flipper verhuizen

Bericht door Venne46 » 02 mei 2013, 13:32

Thx, heleboel info! :) Probleem is beetje dat de eigenaar zelf niet weet hoe die kopkast neer te laten. En ik ook een totale leek ben. Dus daarom maak ik me beetje zorgen dat ik het ook niet ga vinden. En vervoeren met rechtopstaande kopkast is blijkbaar gevaarlijk volgens hetgeen ik al gelezen heb... of vergis ik me daarin? Ik vraag dit maar voor het geval we die kopkast niet kunnen kantelen. We zouden deze dan wel goed vastzetten natuurlijk met spanriemen.. Of is dit echt af te raden van ze zo te vervoeren?

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: Flipper verhuizen

Bericht door geertvdp » 02 mei 2013, 13:43

Vervoeren van flipperkast met rechtopstaande kopkast is echt wel not done, er kan altijd iets gebeuren waardoor ze losschiet en in het glas van het kabinet tuimelt. Veel plezier met je flipper dan :mrgreen: Het kan zijn dat je ze dan goed vastzet en zo, maar ik denk dat sowieso de krachten die derop werken tijdens het vervoer (bubbels in de weg, plots van rijvak moeten veranderen, hard moeten remmen, bochten pakken, ...) niet goed kunnen zijn voor de kast.
Normaal gezien is het neerlaten van de kopkast (zonder ze te demonteren) echt eenvoudig en heb je er geen specifiek gereedschap voor nodig. Flipperkasten zijn erop gemaakt ze te vervoeren met de kopkast naar beneden.

Ik weet wel hoe je je voelt als leek die flipper te gaan ophalen, ik was ook heel zenuwachtig dat er toch iets fout zou lopen. De afstand was vergelijkbaar (Antwerpen - Kortrijk). Probeer gewoon niet te wild te rijden, zie dat de kop naar beneden of eraf is, zet alles vast gebruik dekens en met een beetje gezond verstand komt dat dan wel goed.

Veel plezier met je flipper! :pin:
Eigenaar: Whirlwind

Venne46
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 apr 2013, 14:09
Real name: Kris Van de Ven

Re: Flipper verhuizen

Bericht door Venne46 » 02 mei 2013, 13:54

Geert, bedankt voor de info! K maak me inderdaad beetje veel zorgen waarschijnlijk.. maar kom, beter voorbereid dan halfslachtig tewerk gaan he.. Alvast bedankt voor me beetje goeie moed in te spreken ;-) Vraagje nog die speelballen eruit halen, is dat moeilijk?

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4395
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Flipper verhuizen

Bericht door David Pinball Wizz » 02 mei 2013, 14:07

Simpel:

sleutel van de kopkast hangt meestal binnenin de coindeur.
Je draait het slot open bovenaan de kopkast en haalt het backglass eruit
je kijkt of er bouten binnen (onderaan) zitten die de kopkast op de body houdt
zoja, losdraaien met een sleutel, zonee, niets doen en gewoon backglass terug stoppen en slot weer sluiten
vervolgens het slotje achteraan de flipperkast losklikken (geen tools voor nodig) en de kopkast neerklappen. Best een stuk karton of deken er tussen steken waar hij de body raakt.

poten kan je ervan draaien als je dat wil, maar hoeft niet

vastmaken voor vervoer (voorzie bescherming dat je geen beschadigingen maakt) en off you go

ballen eruit halen hoeft zeker niet als de kast horizontaal blijft (je hem dus niet verticaal zet)
IFPA Country Director Belgium

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: Flipper verhuizen

Bericht door geertvdp » 02 mei 2013, 14:10

Venne46 schreef:Geert, bedankt voor de info! K maak me inderdaad beetje veel zorgen waarschijnlijk.. maar kom, beter voorbereid dan halfslachtig tewerk gaan he.. Alvast bedankt voor me beetje goeie moed in te spreken ;-) Vraagje nog die speelballen eruit halen, is dat moeilijk?

Normaal niet.

Eerst haal je het glas eraf. Dat doe je door coin deur te openen en hendel die je bovenaan de opening vind naar links-beneden te trekken. Vervolgens de bar die het glas tegenhoudt (aan voorkant cabinet boven coin door) uit lichten. Let op, want het glas komt dan meteen naar voor geschoven. Let er ook op het glas niet rechtstreeks op harde, koude vloer te zetten, want kan dan klakken. Altijd op een deken of iets dergelijks zetten.

Helemaal onderaan het speelveld heb je het gedeelte waar de ballen inrollen als je ze kwijt raakt tijdens het spelen. Dat kan je eruit lichten en je ziet de ballen dan liggen en je kan ze er gewoon uitnemen. Doe dit als de kast niet aanstaat, omdat na een paar seconden detecteert dat er ballen verwijderd zijn en die dan overal in de kast gaat zoeken, door alle spoelen eens aan te trekken, alle bumpers eens te laten gaan enz. met een heleboel herrie als gevolg. Vergeet ook niet de ballen eens met een doek op te blinken voor je ze er terug inplaatst (glas eraf en gewoon op speelveld leggen zonder dat je ze met de blote hand aanraakt, gewoon vanuit doekje op speelveld).

Nogmaals, dit is hoe het werkte bij mijn Williams kast, Bally kan anders zijn. Ik denk ook dat er kasten zijn met een menu entry in het onderhoudsmenu die een eject van de ballen doet. Je kan bv de component die de ballen in de shoot lane schiet expliciet aansturen via service menu en ze zo één na één bemachtigen.
Eigenaar: Whirlwind

Venne46
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 apr 2013, 14:09
Real name: Kris Van de Ven

Re: Flipper verhuizen

Bericht door Venne46 » 02 mei 2013, 14:25

Bedankt voor de info allemaal! Ook al is het voor een leek soms beetje chinees :) Zal er maar van uit gaan dat het allemaal wel zal meevallen zeker.. fingers crossed! :)

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2210
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Flipper verhuizen

Bericht door flippers.be » 02 mei 2013, 14:56

Vraag na of ze het sleuteltje nog vinden om de kopruit los te maken.. dat is het belangrijkste :)
(hangt zoals al gezegd meestal aan de binnenkant van de deur aan een haakje)

ivang
Berichten: 794
Lid geworden op: 14 aug 2011, 00:39
Real name: Ivan Geentjens

Re: Flipper verhuizen

Bericht door ivang » 02 mei 2013, 15:11

Vraag anders eens of er niemand in je buurt woont die al de hierboven beschreven handelingen eens een keertje kan voordoen ? Er zijn er vast wel die dat willen, en dan zie je hoe simpel het is en dat je je verder geen zorgen meer hoeft te maken.

Venne46
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 apr 2013, 14:09
Real name: Kris Van de Ven

Re: Flipper verhuizen

Bericht door Venne46 » 02 mei 2013, 15:16

Heb de verkoper juist al een mailtje gestuurd om naar het sleuteltje te vragen. Hopelijk hangt het in de kast zoals jullie hier zeggen... En idd moesten er mensen uit de buurt zijn van Maastricht die eventueel even kunnen helpen op de dag van verhuis.. Gewoon om even te tonen hoe alles werkt.. Zou jullie eeuwig dankbaar zijn! ;) Flesje goeie wijn ofzo zit er zeker in dan voor de bereidwillige helper :)

Venne46
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 apr 2013, 14:09
Real name: Kris Van de Ven

Re: Flipper verhuizen

Bericht door Venne46 » 02 mei 2013, 15:17

Moet zeggen dat de flipperkastliefhebbers best wel vriendelijke mensen zijn :) Merci voor alle hulp al!

Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

Re: Flipper verhuizen

Bericht door Wingwalker » 02 mei 2013, 16:06

Nog een tip bij het verhuizen: ik draag de kast normaal gezien met poten tot aan de auto als dit lukt (met neergeklapte kopkast!). Als je geen trappen moet doen kan dit wel met 2. Je plaatst de kast tot tegen de koffer. 1 Iemand houd de kast vooraan op, terwijl de andere de poten aan de voorkant afneemt. Dan kan je de kast laten rusten op de kofferopening. Schuif ze wat dieper, achterste poten eraf, helemaal erin en dan vastzetten met enkele spanriemen.

Het klinkt heel logisch, maar als je geen ervaring hebt begin je toch al snel te vloeken bij het tillen van een kast van 130 kg ;)
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Venne46
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 apr 2013, 14:09
Real name: Kris Van de Ven

Re: Flipper verhuizen

Bericht door Venne46 » 03 mei 2013, 07:44

Heb zojuist mail terug met meer info. De sleutel voor de kopkast te vrij te maken zit blijbaar niet achter de coindeur. Hebben jullie enig idee waar die zich nog zou kunnen bevinden? Als ik het goed begrepen heb, is deze sleutel echt wel nodig om de kopkast neer te laten??? Of kan je dit op een andere manier omzeilen?

Ik heb ondertussen ook deze handleiding gevonden, dit is wel om de kopkast recht te zetten:
Unlock the backbox, and remove the backglass. Remove the shipping block holding the insert board. Unlatch and open the insert board. This allows access to the bolt holes used for securing the backbox upright. Install the washer-haed mounting bolts through the bottom holes of the backbox into the threaded fasteners in the cabinet to secure the backbox.


Dus als ik dit goed begrepen heb, moeten we eerst met een sleuteltje de kast openmaken, en dan een aantal bouten losmaken.
Zonder sleuteltje krijg ik die kast dus niet naar beneden als ik het goed begrepen heb??
Had dit graag toch geweten voor ik naar Maastricht rijd.
Alvast bedankt!

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: Flipper verhuizen

Bericht door geertvdp » 03 mei 2013, 07:52

Wel zoals het in die manual staat lijkt het er toch op. Ik heb met dat type kasten geen ervaring, dus ik kan het ook niet bevestigen noch ontkennen...

In alle geval, sleuteltjes voor backglass zijn wel vrij belangrijk, want daarachter zitten al je printplaten en connectors die erop aankomen, niet?
Eigenaar: Whirlwind

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2210
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Flipper verhuizen

Bericht door flippers.be » 03 mei 2013, 07:55

Op WPC kasten zit het slotje in het midden van de kopkast vast in een metalen plaatje met 2 torx security schroefjes.
Met het juiste sleuteltje vijs je heel het slot eruit. Als je niet zo'n sleuteltje hebt dan kan je met een tang die boutjes vastnemen en losdraaien.

MAAR dit is voor standaard WPC kasten. Black Rose heeft wel WPC printplaten maar nog een kopkast die op het oudere Bally model lijkt met de speakers bovenaan. Ik weet niet of het type slot hetzelfde is (ik vermoed van wel) maar ben niet zeker.
Dus best een foto vragen van het slot en of er aan beide zijden een boutje met stervormige inkeping zit of niet..

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4395
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Flipper verhuizen

Bericht door David Pinball Wizz » 03 mei 2013, 08:07

Ik zeg:

1) minder zorgen maken
2) neem een torx schroevendraaier set en moersleutels mee
3) de rest wijst zichzelf wel uit ter plekke. 8-)

En zoals Aeneas zei, indien geen sleutel kan je het slot nog altijd losmaken door de vijzen uit te draaien van het plaatje die het slot op zn plaats houdt.

Ik denk dat er geen overkill aan informatie moet komen omdat je het bos door de bomen anders niet meer zal kunnen zien.

Succes en we horen graag van je terug hoe het gegaan is :)
IFPA Country Director Belgium

Venne46
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 apr 2013, 14:09
Real name: Kris Van de Ven

Re: Flipper verhuizen

Bericht door Venne46 » 03 mei 2013, 08:12

Merci voor de hulp allemaal! Ok, dus stel ik heb het sleuteltje niet.. dan kan ik nog altijd met die torx schroevendraaier het hele slot eruit halen.. ???

En dan neem ik nog een set gewone moersleutels mee om de bouten waar de backbox op de kast mee vastzit, los te maken. ( of zijn dit ook speciale bouten?? )

Sorry dat ik zoveel vragen stel hoor. Maar ben totale leek op het flippergebied :) Alleszins dank voor jullie hulp!

Venne46
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 apr 2013, 14:09
Real name: Kris Van de Ven

Re: Flipper verhuizen

Bericht door Venne46 » 03 mei 2013, 08:13

Ok david ! Thx! Was juist ook bezig met m'n reply :)

Venne46
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 apr 2013, 14:09
Real name: Kris Van de Ven

Re: Flipper verhuizen

Bericht door Venne46 » 03 mei 2013, 08:14

En ik hou jullie op de hoogte he! Nog eens bedankt allemaal! :good:

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4395
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Flipper verhuizen

Bericht door David Pinball Wizz » 03 mei 2013, 08:18

David Pinball Wizz schreef:Ik zeg:

1) minder zorgen maken
2) neem een torx schroevendraaier set en moersleutels mee
3) de rest wijst zichzelf wel uit ter plekke. 8-)

En zoals Aeneas zei, indien geen sleutel kan je het slot nog altijd losmaken door de vijzen uit te draaien van het plaatje die het slot op zn plaats houdt.

Afbeelding

Ik denk dat er geen overkill aan informatie moet komen omdat je het bos door de bomen anders niet meer zal kunnen zien.

Succes en we horen graag van je terug hoe het gegaan is :)
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Flipper verhuizen

Bericht door Mentara » 03 mei 2013, 09:11

Hou er rekening mee dat dit niet voor alle kasten gaat. Ik ben onlangs naar een Cyclone gaan kijken, ook zonder sleutels, en daar zit dat slot aan de zijkant van de kopkast zonder de mogelijkheid om het los te vijzen. Enige wat je daar kan doen is uitboren.

Afbeelding
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4395
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Flipper verhuizen

Bericht door David Pinball Wizz » 03 mei 2013, 09:13

gelukkig gaat het hier over black rose zoals op de foto die ik gepost heb...
IFPA Country Director Belgium

Plaats reactie