airballs ToM

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
rebelish
Berichten: 466
Lid geworden op: 09 mei 2012, 01:06
Real name: Seurinck Jo
Locatie: Belgium

airballs ToM

Bericht door rebelish » 29 apr 2013, 17:51

Jongens ik heb een probleempje met mijne ToM.

Iedere keer als ik de Trunk of de targets aan de ramp raak dan krijg ik airballs.
zo hard dat ze soms tegen de ruit vliegen of terug kaatsen in de schooterlane :?

ik heb er zo'n nieuwe mouse achter de targets geplaatst maar tblijf het probleem hebben.
iemand een idee hoe het komt ?
ik heb het sinds ik mijn speelveld eens gekuist heb.
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: airballs ToM

Bericht door aamjanssen » 29 apr 2013, 18:22

Sommige "cleaners" maken het speelveld zo glad dat de ballen zo hard gaan dat targets sneuvelen, ballen rond vliegen en sommige niet te houden zijn.

Ik heb het in het begin ook met super flip gehad en je moet het met beleid gebruiken.

Gebruikersavatar
Pascal
Berichten: 5838
Lid geworden op: 09 aug 2011, 21:14
Real name: PVW
Locatie: Belgium

Re: airballs ToM

Bericht door Pascal » 29 apr 2013, 19:12

toch niet te krachtige spoelen bij de flippers?

rebelish
Berichten: 466
Lid geworden op: 09 mei 2012, 01:06
Real name: Seurinck Jo
Locatie: Belgium

Re: airballs ToM

Bericht door rebelish » 29 apr 2013, 19:42

spoelen geen idee, nog niet vervangen sedert ik die heb.
en ik had zo goed als geen airballs bij de aankoop ervan.

maar ik heb idd die superflip gebruikt, wss dus te veel ;)
een idee hoe ik dat weer wat kan minder glad maken ?
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: airballs ToM

Bericht door g94 » 29 apr 2013, 19:51

Op zich kan een glad speelveld geen airballs veroorzaken, het kan er enkel voor zorgen dat de bal inderdaad sneller gaat. Misschien staan die targets niet meer mooi vertikaal maar eerder wat naar achter geplooid? Of staan ze lichtjes los? Waardoor de bal niet gewoon evenwijdig met het speelveld terugbotst maar in de lucht teruggekaatst wordt?

krimson
Berichten: 98
Lid geworden op: 17 sep 2012, 13:28
Real name: Maikel
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: airballs ToM

Bericht door krimson » 29 apr 2013, 20:28

Nadat ik het speelveld van mijn TSPP met superflip had bewerkt ging het niet goed. De ballen gingen zo hard en ongecontroleerd dat ik het er snel weer heb afgepoetst.
Current: Tokyo Cop Full Motion
Past: FT, ST25TH, TPW, LOTR, WH2O, TSPP, STTNG, HRC, FH, Shrek, SM, ST Pro

rebelish
Berichten: 466
Lid geworden op: 09 mei 2012, 01:06
Real name: Seurinck Jo
Locatie: Belgium

Re: airballs ToM

Bericht door rebelish » 29 apr 2013, 21:48

er zit ook serieus wat spin op de bal.
maar idd de targets staan ook wat los. ik heb ze al aangespannen maar na paar potjes staan die weer los of anders.

maar hij doet het bij de trunk ook als ook zie ik nu bij de rubbers die voor de andere ramp zitten.
morgen eens wa een en ander bekijken.
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

Gebruikersavatar
edelhert
Berichten: 107
Lid geworden op: 23 dec 2012, 21:34
Real name: Peter Schoenmakers
Locatie: The Netherlands

Re: airballs ToM

Bericht door edelhert » 29 apr 2013, 23:26

Toen ik mijn ToM kocht, vlogen de ballen ook alle kanten op. Soms kwamen ze zelfs met een grote boog terug in de shooter lane. Na bestudering van vele speelveldfoto's heb ik gezien dat mijn kast in de loop van de tijd op allerlei manieren was aangepast, bv. metalen ringetjes onder de posts links achter, en linksvoor bij de trunk, en smalle rubber ringetjes waar eigenlijk langere rubberen " hulzen" moesten zitten (om de posts bij de rechter ramp). Dat heb ik allemaal teruggebracht in de oorspronkelijke staat. Ook heb ik allebei de witte targets vervangen door nieuwe (met nieuwe schuimrubber kussentjes). Sindsdien gaan de ballen nog steeds erg hard (kenmerk van de ToM, wat hem eigenlijk ook zo leuk maakt), maar ze vliegen bijna niet meer omhoog. Sinds die ingrepen speelt de kast weer als een zonnetje.

En by the way: ik heb het speelveld ook bewerkt met Superflipp. Glad als een spiegel, en geen airballs!
Aanwezig: Dialed In LE
In verzameling gehad: TZ, ToM, RBION, LOTR, MB

rebelish
Berichten: 466
Lid geworden op: 09 mei 2012, 01:06
Real name: Seurinck Jo
Locatie: Belgium

Re: airballs ToM

Bericht door rebelish » 30 apr 2013, 12:23

hmmm ik nu nog wa potjes gespeeld op de ToM.
alle post en rubbers zijn deze zoals ze origineel moeten zijn.
Als de bal tegen de trunk vliegt danmaakt hij een kleine airball, maar niets extreems.
vliegt hij tegen de 2 targets aan de ramp. dan vliegen ze soms alle kanten uit.

Mss deze toch maar eens vervangen, straks nog een kijken naar de spoelenvan de flippers want ik heb precies het gevoel dat de ene wat harder schiet dan de andere.
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2210
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: airballs ToM

Bericht door flippers.be » 01 mei 2013, 10:02

zwakkere spoelen steken.. als je een flipper goed geshopt hebt en zeker als je met superflip ofzo bezig bent geweest dan zijn de 'juiste' spoelen meestal te sterk.

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: airballs ToM

Bericht door geertvdp » 02 mei 2013, 06:48

Ik heb bij mijn Whirlwind af en toe ook zo van die airballs, vooral met de targets links en rechts van de skyway toll ramp (de makkelijke ramp). Ik dacht dat dit normaal was in een flipperkast dat dit af en toe gebeurt, maar niet dus? Meestal komt de bal dan tegen het glas aan. Ik heb ook al een airball gehad die recht over de flippers vloog met een drain als gevolg. Wat ook soms voorkomt, is dat de bal op de ijzeren geleiders aan het einde van de 3-toll ramp (de moeilijke ramp) terechtkomt met als gevolg dat ik dan 3 tolls bijkrijg zonder eigenlijk die ramp volledig gedaan te hebben.

Ik denk niet dat de spoelen te krachtig zijn, volgens mij staan de onderste flippers zelfs wat zwak.

Ik speel elke dag een tiental spelletjes en ik heb het elke keer wel een keer. Dit is dus iets wat ik zou moeten onderzoeken?
Eigenaar: Whirlwind

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3952
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: airballs ToM

Bericht door Richard Baan » 02 mei 2013, 07:03

Airballs horen normaal niet voor te komen. De targets horen haaks op het speelveld te staan. Is dat bij jou zo?
En er horen schuimrubbertjes achter de targets te zitten, die zijn vaak erg versleten.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: airballs ToM

Bericht door geertvdp » 02 mei 2013, 07:05

Richard Baan schreef:Airballs horen normaal niet voor te komen. De targets horen haaks op het speelveld te staan. Is dat bij jou zo?
En er horen schuimrubbertjes achter de targets te zitten, die zijn vaak erg versleten.
Zal het even nakijken, dank voor de informatie :good:
Eigenaar: Whirlwind

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: airballs ToM

Bericht door g94 » 02 mei 2013, 08:50

Ik heb snel een tekeningske gemaakt dat toont hoe die airballs bij targets ontstaan. Het heeft niks te maken met gladheid van speelveld of sterkte van spoelen...
airballs.jpg
airballs.jpg (39.66 KiB) 3876 keer bekeken
Bovenaan staat de target correct. De bal knalt ertegen en botst in dezelfde richting terug.

Onderaan staat de target naar achter geplooid (of hij staat los of is versleten, waardoor hij naar achter plooit door balimpact). De bal knalt ertegen, en zal volgens die schuine hoek van de target terugkaatsen. ('t is net hetzelfde als het terugkaatsen van de bal door een tennisrakket bijvoorbeeld - de hoek bepaalt de richting).

Zwakkere spoelen of een ruwer speelveld zullen er enkel voor zorgen dat de bal minder hard gaat, waardoor de knal minder hevig is en waardoor de airball minder wordt. Omgekeerd zullen correcte of sterke spoelen, of een gladder speelveld, ervoor zorgen dat de bal sneller gaat en de knal, en dus de weerkaatste airball, heftiger is.

Zwakke spoelen steken is dus een lapmiddel. Pak het probleem aan bij de oorzaak en zorg dat de dingen op je speelveld de bal in de juiste richting terugkaatsen.

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: airballs ToM

Bericht door Mentara » 02 mei 2013, 09:43

En de target de tegenovergestelde richting uitduwen, naar voren dus, kan dat helpen?
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

rebelish
Berichten: 466
Lid geworden op: 09 mei 2012, 01:06
Real name: Seurinck Jo
Locatie: Belgium

Re: airballs ToM

Bericht door rebelish » 02 mei 2013, 11:39

mijn spoelen zijn de juiste die er ook in moeten, ik ga die ook nie veranderen. Want ik ken het verhaaltje, dan raak je amper nog een ramp of dergelijke op.
Mijn targets staan idd los en schuin.
Ik heb de targets nu wat terug naar voren geplooid en de airballs zijn er amper nog, en als ik er heb dan vliegen ze niet naar de andere kant van het veld. Maar dat zal maar een tijdelijke oplossing zijn, want die dingen zullen wel weer achterover plooien.

Kijken dus voor 2 nieuwe targets, maar het is een tijdelijke oplossing om ze terug recht te plooien.
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2210
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: airballs ToM

Bericht door flippers.be » 02 mei 2013, 11:50

Mentara schreef:En de target de tegenovergestelde richting uitduwen, naar voren dus, kan dat helpen?
Helpt enkel tijdelijk.. als de target zo versleten is dat je hem kan verbuigen en de mousse erachter versleten is, dan zal die na enkele hits wel terug naar achter buigen. Is vooral een indicatie dat het tijd is om de versleten target te vervangen :)

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: airballs ToM

Bericht door geertvdp » 02 mei 2013, 12:35

in het geval van whirlwind zijn dit B-12583-4 en B-12583-6, of lees ik de manual verkeerd. Ik heb vervangingstargets gevonden op http://www.pinballlife.com/index.php?p=product&id=326. Heeft iemand ervaring met deze shop en is het een correcte prijs? Of zijn die targets ook dichter bij huis te vinden?
Eigenaar: Whirlwind

Gebruikersavatar
edelhert
Berichten: 107
Lid geworden op: 23 dec 2012, 21:34
Real name: Peter Schoenmakers
Locatie: The Netherlands

Re: airballs ToM

Bericht door edelhert » 02 mei 2013, 12:45

Ik heb ze van Hans - http://www.wipperflinkel.nl
Die hebben een versterkte basis, en plooien niet naar achteren als je ze goed vast schroeft.
Aanwezig: Dialed In LE
In verzameling gehad: TZ, ToM, RBION, LOTR, MB

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: airballs ToM

Bericht door g94 » 02 mei 2013, 13:18

Mentara schreef:En de target de tegenovergestelde richting uitduwen, naar voren dus, kan dat helpen?
Als targets teveel naar voren zijn, dan gaat ge inderdaad geen airballs hebben.

Maar dan riskeer je wel schade aan het speelveld op de duur. Ik denk dat de schade aan de skull bij mijn MM zo ontstaan is. Target stond wellicht naar voren geplooid, en bal kaatste altijd terug richting speelveld, telkens opnieuw op dezelfde plaats tot de vernis/bedrukking eraf is gesprongen. Een andere uitleg vind ik niet.

Afbeelding

Hoe ontstaat de typische schade aan de Stroke of Luck inserts bij een AFM: door ballimpact wordt de bovenkant van de scoop lichtjes ingedrukt, waardoor de bal vanuit de scoop niet meer mooi evenwijdig met het speelveld wordt teruggeschoten, maar altijd een klein duwke naar beneden krijgt op 't eind. En telkens maar opnieuw op die inserts schuurt...

Alle schade heeft een fysische oorzaak me dunkt.

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: airballs ToM

Bericht door geertvdp » 16 mei 2013, 06:25

Nog een vraag over die airballs. Heb gisteren de targets in mijn kast eens bekeken en van mousse of schuimrubber zie ik niets. Ik heb gewoon de target zelf en daarachter gewoon leegte. Tussen de target en de component erachter heb ik een paar millimeter (zeg maar een halve centimeter of zo) lege plaats. Je hebt dus target - 0,5 cm leegte - andere component (ben ik niet zeker van, is soort ijzeren pootje dat tegen vlak tegen de "gemakkelijke" ramp staat in Whirlwind).

Dus als ik het goed begrijp, zou op die lege plaats een soort schuimrubber moeten zitten? Is dat origineel ook zo? De targets lijken wel mooi recht te staan ten opzichte van het speelveld, dus dat is al iets :)
Eigenaar: Whirlwind

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: airballs ToM

Bericht door HarrieD » 16 mei 2013, 07:04

Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: airballs ToM

Bericht door geertvdp » 22 mei 2013, 10:12

Hallo iedereen,

ik heb een soort hobby-foam set gevonden in boekenvoordeel voor een paar euro. Dat gekocht, die dingen op maat gesneden en achter de targets gestoken. 2 problemen echter:

- de airballs zijn niet weg =>verkeerde materiaal? De targets zelf lijken in ruststand vrij loodrecht op het speelveld te staan.
- die dingen worden er na de bal een paar keer op de target gehad te hebben, uit gespeeld. Zit die foam er normaal gezien los tussen, of wordt dat aan de target / component achter de target op één of andere manier vast gemaakt?

Het was niet de bedoeling dat ik dit als permanente fix zou implementeren, gewoon even testen voor ik de schuimpjes bestel. Ik probeer er dus achter te komen of die schuimpjes zullen werken of niet. Waarschijnlijk zal ik ze gewoon moeten bestellen om uitsluitsel te krijgen :D

Ik heb er foto's van gemaakt, maar ze zijn zo schaamtelijk dat ik ze maar niet zal posten :whisling:
Eigenaar: Whirlwind

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2210
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: airballs ToM

Bericht door flippers.be » 22 mei 2013, 10:32

Dat schuim is zelfklevend langs 1 kant, kleeft tegen de achterste metalen plaat.

In DHZ zaken en bv in Blokker kan je tochtstrip kopen om op ramen te kleven. Zoiets zoek je. Koop alleen niet die hele goedkope van 1 euro voor 10 meter uit Blokker want die is gewoon te zwak, na 5 ballen ertegen is dat al zo platgedrukt dat het niet meer effectief is.

In auto-speciaalzaken kan je zo'n strips van hoge densiteit kopen (in Antwerpen heb ik dat vroeger bij Central Auto gehaald, andere autospeciaalzaken zullen dat ook wel hebben vermoed ik).

Ruststand van de targets doet er niet toe (dan zijn ze bijna allemaal wel loodrecht tenzij ze echt versleten zijn), het is hoever ze achteruit leunen als de bal ertegenaan knalt dat bepaalt of je airballs krijgt of niet.

Edit antwoord: ja de achterste steunplaat van de target: metalen plaatje dat recht omhoog steekt en waar alle switch bladen op gerivetteerd zitten.
Dikte is ongeveer een halve cm.
Laatst gewijzigd door flippers.be op 22 mei 2013, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: airballs ToM

Bericht door geertvdp » 22 mei 2013, 10:58

ok duidelijk bedankt voor deze hele nuttige feedback


*edit* nog vraagje:
- bedoel je achterste metalen plaat van de target zelf, of nog iets anders?
- weet iemand hoe dik die foam precies moet zijn dat je ertussen steekt?
Eigenaar: Whirlwind

Plaats reactie