Jurassic Park coils fire bij aanzetten

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Jurassic Park coils fire bij aanzetten

Bericht door aamjanssen » 07 mar 2013, 22:32

Hallo Mensen,

Ik heb hier een JP welke de spoelen aanstuurd als je de kast aan zet. Ook wil hij er om deze reden nog wel ees een zekering eruit janken. Iemand ervaring hier mee?

Ik heb het power board gereviseerd (brugcel, elko's)
Ik heb op het CPU board het blanking circuit gereviseerd (Timer IC, weerstanden condensatoren)

De spoelen die aangestuurd worden zitten op het CPU bord. Wat ik zo kan zien zijn het de volgende:

VUK
Bunker
Auto fire
Raptor pit
En wellicht nog andere spoelen die verstopt zitten.

Edit:

Valt me net in, ik ga morgen eens het power on reset circuit controleren. To bo continued......

Gebruikersavatar
Q
Berichten: 3020
Lid geworden op: 12 aug 2011, 08:59
Real name: Steven
Locatie: Belgium

Re: Jurassic Park coils fire bij aanzetten

Bericht door Q » 08 mar 2013, 09:08

Toevallig bij waageengokje gehaald ? :whisling:
*** Q is good for you !! ***

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: Jurassic Park coils fire bij aanzetten

Bericht door aamjanssen » 08 mar 2013, 09:13

Nope, heb hem al een aantal jaar in bezit.

Gebruikersavatar
knutselsmurf
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 nov 2011, 18:30
Real name: John
Locatie: The Netherlands

Re: Jurassic Park coils fire bij aanzetten

Bericht door knutselsmurf » 10 mar 2013, 16:26

ik heb een lah en dit probleem komt mij bekend voor :madman:
ik zou het eens zoeken in de 7408 ic's
deze willen het nog wel eens begeven

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: Jurassic Park coils fire bij aanzetten

Bericht door aamjanssen » 10 mar 2013, 16:57

Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels wat geprobeerd en het reset circuit is ok. Wel ik ik er achter dat als ik de blanking hard aan de ground leg en dan de kast aan zet dan enkel de vuk nog kort reageerd. Ik ga dus eerst een kijken wat ik in de bakabeling / elektronica van de vuk kan vinden.

Gebruikersavatar
Scaryflippers
Berichten: 425
Lid geworden op: 14 jan 2013, 17:28
Real name: Timmy
Locatie: Belgium

Re: Jurassic Park coils fire bij aanzetten

Bericht door Scaryflippers » 11 mar 2013, 23:02

wellicht een 5volt probleem kijk die kabels eens goed na die van de transfo naar het driverboard gaan als die slecht contact hebben weet je cpu bord niet wat doen en gaat die beginnen te flippen heb pas hetzelfde probleem gehad met mijn TZ :pin: :pin:

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4389
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Jurassic Park coils fire bij aanzetten

Bericht door David Pinball Wizz » 11 mar 2013, 23:04

Lijkt me toch iets anders dan de 5V hoor. TZ en JP zijn ander merk ook trouwens.
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
Scaryflippers
Berichten: 425
Lid geworden op: 14 jan 2013, 17:28
Real name: Timmy
Locatie: Belgium

Re: Jurassic Park coils fire bij aanzetten

Bericht door Scaryflippers » 11 mar 2013, 23:38

ja dat klopt maar ze werken bijna allemaal op dezelfde wijze de sturing van het cpu gebeurt langs het 5volt kanaal als dat niet 100% in orde is doet je cpu board rare dingen het kan natuurlijk ook aan het slecht reviseren zijn van dat driverboard een kanaaltje niet goed gesoldeerd en de boel werkt niet :run: :run:

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: Jurassic Park coils fire bij aanzetten

Bericht door aamjanssen » 12 mar 2013, 06:44

Bedankt voor jullie ideeën.

Het power board is gereviseerd, daarbij start de cpu iedere keer goed op. Helaas nog geen tijd gehad voor te kijken naar die spoel.

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: Jurassic Park coils fire bij aanzetten

Bericht door aamjanssen » 13 mar 2013, 20:14

Eens even een update:

Opgelost: Nope

Geen oplossing:
Diverse spoelen los en geen verandering in de nog aangesloten spoelen
Kabels gecontroleerd in backbox
Kabels bij 3e flipper los geknipt en na gekeken (Bekend probleem IVM insnijden door coil stop)

Oplossing
Toch uiteindelijk de LW3 maar eens geopereerd en het CPU bord getransplanteerd. CPU, Game-ROM en geheugen omgewisseld en hierna was het probleem weg. Het zit dus ergens in het CPU bord. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

PS
Mocht iemand een CPU hebben liggen hoor ik het graag. Als ik er niet uit kom moet ie maar gewisseld worden.

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: Jurassic Park coils fire bij aanzetten

Bericht door aamjanssen » 18 mar 2013, 22:15

Nog steeds niet opgelost. Ben er achter dat het toch in de blanking zit, hij gaat dus meteen aan en hij moet eigenlijk vertraagd in komen.

Wordt weer eens zoeken in het blanking gedeelte. Wellicht dat ik de mazzel weer heb om een dode 555 te hebben gekregen.....

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: Jurassic Park coils fire bij aanzetten

Bericht door aamjanssen » 24 mar 2013, 17:48

Eindelijk!!

Ik ben eruit, na lang zoeken heb ik mijn probleem gevonden...... Uiteindelijk komt het neer op een foute aanname die ik heb gedaan van de gene waarvan ik de onderdelen heb gekocht. Omdat de transistor niet te krijgen was heb ik een vervanger gekregen.

Verder niet echt bij na gedacht en begonnen te bakken aan mijn printen. Eerst zoals eerder gezegd heb ik het power bord gereviseerd voor een stabiele spanning. Hierna ben ik begonnen aan het blanking circuit te vervangen. Fijn alle oude componenten eraf geknipt, boorgaatjes schoongemaakt en begonnen met nieuwe componenten te plaatsen. Alles aangehouden zoals het op de print gedrukt stond. Dus ook de vervangende transistor. (Ronde kant, platte kant)

Bord in de flipper geplaatst en het zelfde probleem, ik ben er toen vanuit gegaan dat het probleem elders lag. Schema's wederom erbij genomen en gebladerd, maar niets raars gezien. Dan maar een scope erbij en meten. Toen tot de conclusie gekomen dat er toch iets raars gebeurt in het blanking gedeelte.

Ik heb toen de componenten nog eens opnieuw gekocht en begonnen met los op te bouwen. Voor de transistor toch even het data sheet erbij genomen en jawel hoor. De schakeling deed het. Toen maar weer eens het CPU bord erbij genomen en toen opeens viel me op dat bij de transistor op het bord een E en C stonden. Ik had meteen zoiets van hey, dat klopt niet. Conclusie........ De vervanger was niet echt drop in en moest dus 180 graden gedraaid worden.

Transistor eraf gebakken, vervangen (ja, ik heb deze wel gedraaid), CPU bord voorzien van spanning en jawel hoor. Deed precies weer wat deze moet doen.

Conclusie...... Volgende keer toch maar een data sheet erbij pakken :) ????

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Jurassic Park coils fire bij aanzetten

Bericht door HarrieD » 27 mar 2013, 10:14

Kijk aan, good old fashioned storingzoeken. Chappeau! :good:
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

nlcortana
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 jan 2013, 17:32
Real name: Johan van Althuis
Locatie: The Netherlands

Re: Jurassic Park coils fire bij aanzetten

Bericht door nlcortana » 27 mar 2013, 10:30

Inderdaad. Bedankt voor je waardevolle aanvulling op dit forum. Een goede omschrijving van hoe je het uiteindelijk hebt opgelost.

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Jurassic Park coils fire bij aanzetten

Bericht door Baron Shadow » 27 mar 2013, 13:52

Knap hoor, vind het toch altijd leuk om te lezen al ben ik zelf nog niet zo thuis in deze materie.
Ken wel het gevoel wat je hebt als je dan toch hebt op weten te lossen maakt het wel de moeite waard.
En daarna weer lekker flipperen :pin:
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

aamjanssen
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jul 2012, 12:14
Real name: Anthony

Re: Jurassic Park coils fire bij aanzetten

Bericht door aamjanssen » 27 mar 2013, 16:28

Thx,

Heb wel even moeten zoeken ja. Maar goed, wilde het toch even met jullie delen. Wellicht dat het in de toekomst iemand kan helpen.

Plaats reactie