geen 'Ball Release' #2L bij WWF Royal Rumble

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
nlcortana
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 jan 2013, 17:32
Real name: Johan van Althuis
Locatie: The Netherlands

geen 'Ball Release' #2L bij WWF Royal Rumble

Bericht door nlcortana » 09 mar 2013, 10:16

Goedemorgen,

Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een WWF Royal Rumble. Tijdens het spelen deze week scoorde ik een 3ball multiball. Ik hoorde twee keer de autolauncher afschieten maar de twee ballen verschenen niet. Na enig zoeken lagen beide ballen gestapeld te wachten bij de release plunger. Deze doet het nu niet meer en vanuit het diagnostics menu ook geen teken van meer leven.

Via de volgende website heb ik de 'Coil Test to Make sure the Coil is Good' test doorlopen. De spoel functioneer hier naar behoren.

De flipperkast is voorzien van een RottenDog Amusements MPU004. In de manual staat dat de ball release spoel door Q45 wordt aangestuurd. Maar volgens mij komt dit niet overeen met de rottendog MPU004. Door te meten ben ik uitgekomen bij Q30 (20N10L) op de MPU004.

Voor het schema van de MPU004 klik HIER

Wanneer ik het punt rechts van R73 rechtstreeks doorverbind met 5V dan wordt de spoel bekrachtigd. Het lijkt er dus op dat de U1 (74HCT244N) niet zijn werk doet. Ik meet hier verder ook niks als ik de spoel vanuit diagnostics probeer aan te sturen. Zou de 74HCT244 zijn overleden?

Bijvoorbaat dank voor jullie expertise
Laatst gewijzigd door nlcortana op 09 mar 2013, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

nlcortana
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 jan 2013, 17:32
Real name: Johan van Althuis
Locatie: The Netherlands

Re: geen 'Ball Release' #2L bij WWF Royal Rumble

Bericht door nlcortana » 09 mar 2013, 17:11

Toevallig was mijn vriendin vandaag in de buurt van een elektronica winkeltje en die heeft voor mij een nieuwe 74HCT244N meegenomen. Ik heb deze inmiddels vervangen (en op een voetje geplaatst) en de kast functioneert weer naar behoren.
Ik hoop dat dit topic misschien voor iemand anders nog waardevol kan zijn

nlcortana
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 jan 2013, 17:32
Real name: Johan van Althuis
Locatie: The Netherlands

Re: geen 'Ball Release' #2L bij WWF Royal Rumble

Bericht door nlcortana » 10 mar 2013, 20:22

Wel nu, de pret was van korte duur. De Ball Release hapert weer. Heeft het zonet twee keer niet gedaan. Tweede poging lukte dan telkens weer wel. Waar zou het vandaan komen?

nlcortana
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 jan 2013, 17:32
Real name: Johan van Althuis
Locatie: The Netherlands

Re: geen 'Ball Release' #2L bij WWF Royal Rumble

Bericht door nlcortana » 16 mar 2013, 00:13

Vanavond bij een vriend van mij op een Last Action Hero proberen te spelen. Na het starten van het was het ook hier raak: Geen bal door de ball release. Hier werd de uitgang niet hoog van de SN7408.
Ik heb dit IC niet vanwege een rottendog print in mijn Data East. Maar waar komen deze ball release problemen vandaan.

Iemand tips? Hij is vrij essentiel voor een spelletje flipper :(

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3938
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: geen 'Ball Release' #2L bij WWF Royal Rumble

Bericht door Richard Baan » 16 mar 2013, 09:35

Lijkt me dat het 2 verschillende problemen zijn.

Als iets soms wel en soms niet werkt duidt dat vaak op een slechte verbinding ergens. Een draad slecht in een connector, of een soldering die doorgesoldeerd moet worden ofzo.

Als het nooit werkt is er mogelijk een sluiting geweest, of iets wat los hangt. Ook IC's kunnen zomaar de geest geven, of een gedeelte van een IC, bijv. 1 and-gate van de 4. Maar dat kan dan ook komen doordat er 1 van de ingangen niet komt.

Op zich is je methode van storingzoeken zeker goed: begin bij het eind, en werk zo terug naar de cpu toe. Toch denk ik dat je misschien te diep zit te zoeken. Veelal gaat er iets kapot omdat het onorigineel is, of een handige harry heeft in het verleden zijn kunde gedemonstreerd. Je kunt nog even kijken of er ergens prutswerk te zien is. Dan dat als eerste origineel maken.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

nlcortana
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 jan 2013, 17:32
Real name: Johan van Althuis
Locatie: The Netherlands

Re: geen 'Ball Release' #2L bij WWF Royal Rumble

Bericht door nlcortana » 17 mar 2013, 11:08

Ik merkte dat mijn multimeter niet snel genoeg is om de signalen te meten. De puls op de spoel is daarvoor simpelweg te kort. Dan mijn scoop maar weer eens van stal trekken.
Gek genoeg heb ik de vorige keer op de verkeerde plek gezocht. Ik begrijp het schema van deze flipper steeds beter. En heb het werkende ball release signaal kunnen 'capturen'.

http://imageshack.us/photo/my-images/248/dsc0407e.jpg

Nu maar even flipperen (heb ik nog niet zoveel kunnen doen) en wachten tot het probleem weer optreedt.


EDIT: Ik kan mooi zien wanneer de flasher wordt geschakeld of juist de spoel. Zit een kleine periode verschil tussen. Het niet afgaan van de ball release is nu één keer opgetreden. Ik zag daarbij dat de mosfet wel aangestuurd werdt. Ik ga denk ik met een tweede probe controleren of het relais wel terug schakeld en er dus 38volt aanwezig is op de spoel.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3938
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: geen 'Ball Release' #2L bij WWF Royal Rumble

Bericht door Richard Baan » 17 mar 2013, 15:33

Controleer de draad in de connector eens, en de solderingen op de print.
Een losse draad, of gebarsten solderingen lijken mij logisch als ik je verhaal zo lees.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

nlcortana
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 jan 2013, 17:32
Real name: Johan van Althuis
Locatie: The Netherlands

Re: geen 'Ball Release' #2L bij WWF Royal Rumble

Bericht door nlcortana » 17 mar 2013, 21:30

Er lijkt wel gerommeld te zijn in een aantal connectoren. Deze connectoren (3stuks) zijn ook gemarkeerd door mogelijk een vorige eigenaar. Ik zou preventief het contactje van de ball release kunnen vervangen.
Volgens mij heb ik die contactjes nog wel ergens. Lijken mij standaard SIL contacten.

nlcortana
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 jan 2013, 17:32
Real name: Johan van Althuis
Locatie: The Netherlands

Re: geen 'Ball Release' #2L bij WWF Royal Rumble

Bericht door nlcortana » 04 apr 2013, 08:40

Bovenstaande suggesties hebben nog geen soelaas geboden. Probleem treedt nu sporadisch op en alleen wanneer de flipperkast één a twee uur bespeeld wordt. Ik heb het nog niet op de oscilloscoop mogen waarnemen. Wat zou door opwarming anders kunnen reageren in deze DE? Het meet ook zo lastig, als het niet continu optreedt.

Plaats reactie