Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Algemene verhalen, oproepen en discussies.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Midlifecrisis
Berichten: 110
Lid geworden op: 18 dec 2012, 23:38
Real name: Steven
Locatie: Belgium
Contacteer:

Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door Midlifecrisis » 09 jan 2013, 22:48

Beste flipperaars,

Nu de zoektocht naar een flipper op volle toeren draait, even stilstaan bij... Als we er een hebben, hoe krijg ik die dan op z'n plaats?

De zolder is opgeruimd en daar zou de flipper moeten komen.

Vermits het een zolder is, zit er geen raam in langswaar de flipper naar binnen kan. We hebben wel een vide van ongeveer 220 x 280 en uiteraard een trap, maar de trap heeft 2 bochten, dus dat is ten eerste niet handig en ten tweede denk ik dat mijn rug en die van het vrouwtje dat niet gaan redden.

Iemand ervaring om flippers naar zolder te krijgen?
In play: Demolition Man, Road Show, Judge Dredd
In Memorian: Funhouse, Twilight Zone, TAF, IJ (WMS)
open for: TOTAN,WH2O, TOM
Verder liefhebber van knopjes, lichtjes en geluid als DJ. http://www.musicpoint.be

Gebruikersavatar
denBlackie
Berichten: 488
Lid geworden op: 05 nov 2011, 17:03
Real name: Van Langenhove Pieter-Jan
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door denBlackie » 09 jan 2013, 23:06

Poten afhalen, voldoende bescherming ondersteken die makkelijk schuift en naar boven duwen op trap (natuurlijk kopkast naar beneden !) ? Ik heb ook al vaak gehoord dat het met karretjes gedaan wordt maar dat zie ik zo niet zitten bij een steile trap met meerdere bochten ;)
  • Pinball : CFTBL
    Arcade : Terminator 2, MK II (+ UMK3 board), Mario Bros. nintendo (MAME) , Taito cocktail arcade.
    retro Video Game collection.
    LEFT: Taito Stratovox, Dirty Harry (Williams), Whirlwind
http://pinballsandpixels.wordpress.com/

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4389
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door David Pinball Wizz » 09 jan 2013, 23:10

Je kan ook alle connectors losmaken, speelveld eruit, kop eraf, enz...

maar als ge de plek hebt langs de trap, gewoon kop platleggen en met spanriem vasthouden, poten eraf en met 3 a 4 man naar boven tillen.
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 545
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door MeesterPieter » 09 jan 2013, 23:43

zo ver mogelijk demonteren, en verticaal omhoog tillen
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door Cenobyte » 09 jan 2013, 23:53

Ik ben wel al eens een keer met een Twilight Zone vanaf een zolder een tweetal draaitrappen af gekomen met 3 man en ik kan dat niet echt aanbevelen als een leuke ervaring, laat staan omhoog :mrgreen:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
p_treintje
Berichten: 1786
Lid geworden op: 18 aug 2011, 00:51
Real name: Joeri Stroobants
Locatie: Belgium

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door p_treintje » 10 jan 2013, 00:46

Beste is tuinhuis bouwen dat groot genoeg is. :mrgreen:
Joeri is my Name and Pinball is my Game.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door diesel64 » 10 jan 2013, 07:53

In dergelijke situaties demonteer ik de kast altijd in drie stukken: kopkast, cabinet en speelveld. Dan gaat het sleuren echt een stuk makkelijker. En het is ook beter voor je rug.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 545
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door MeesterPieter » 10 jan 2013, 08:18

inderdaad, speelveld en het glas scheelt een hele hoop gewicht
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2224
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door Cenobyte » 10 jan 2013, 08:24

diesel64 schreef:In dergelijke situaties demonteer ik de kast altijd in drie stukken: kopkast, cabinet en speelveld. Dan gaat het sleuren echt een stuk makkelijker. En het is ook beter voor je rug.
De enige twee opties zijn inderdaad deze of gebruik maken van de vide en een katrol/takel.

Maar is er geen bepaalde kennis voor nodig om dat later allemaal weer netjes terug in elkaar te zetten? Vooral ivm alle stekkers die je los moet halen?
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3938
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door Richard Baan » 10 jan 2013, 08:44

diesel64 schreef:In dergelijke situaties demonteer ik de kast altijd in drie stukken: kopkast, cabinet en speelveld. Dan gaat het sleuren echt een stuk makkelijker. En het is ook beter voor je rug.
Eens, en er zijn ook beugels te koop die je op de plek van de poten kunt schroeven, heb je de kast beter in de hand.
Beter voor je rug, maar ook voor schade aan de trap danwel de kast.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Avatar
Berichten: 1329
Lid geworden op: 10 aug 2011, 21:43
Real name: Jos Deboosere
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door Avatar » 10 jan 2013, 08:46

Elektrische steekkar huren ?
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 545
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door MeesterPieter » 10 jan 2013, 08:47

diesel64 schreef: Maar is er geen bepaalde kennis voor nodig om dat later allemaal weer netjes terug in elkaar te zetten? Vooral ivm alle stekkers die je los moet halen?
beste is om vooraf voldoende foto's te maken van de stekkers

achteraf is het best een gezoek om precies uit te vinden wat waar zat ;)

of wellicht de stekkers nummeren bijvoorbeeld
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2205
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door flippers.be » 10 jan 2013, 09:03

Idd kopkast lostmaken, speelveld uit de cabinet, poten eraf, glas eruit, en alles stuk per stuk naar boven dragen.
Lege cabinet en speelveld zijn dan zonder probleem met 2 man te dragen via smalle trappen en in bochten e.d.

Op mijn site staat wel een artikeltje met fotos hoe je de kopkast moet losmaken van een wpc kast.
Waar woon je ergens ? Misschien dat iemand in je buurt wil komen helpen.

De eerste keer is 't spannend als je alles terug in elkaar moet zetten, na een paar keer doe je dat bijna blindelings :)
Achteraan in de handleiding van een wpc kast staan ook alle connectoren vermeld dus als je niet weet waar een draad moet en het niet goed genoteerd hebt en het niet op je fotos terug vindt (dat heb je toch allemaal gedaan... :) ) dan kan je daar nog gaan zoeken.
Maar best veel fotos maken van wat je lostrekt en ook met stiftje op de connectoren de nummer schrijven waar je hem lostrekt (elke connector is op de printplaat genummerd).
In theorie kan je niets verkeerd steken (ze hebben allemaal een 'key' pin: gaatje dat geblokkeerd is) maar alles labelen helpt veel om gewoon te weten in welke richting je een draad moet leiden, welke bovenop andere lopen, enz. en gewoon voor jezelf dat je zeker bent en niet continu moet zoeken en twijfelen of je toch niets fout gedaan hebt..

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3938
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door Richard Baan » 10 jan 2013, 11:52

Niet om je bang te maken, maar er kan wel degelijk wat verkeerd gaan. Ook nadat je het 10x goed hebt gedaan kan het de 11e keer mis gaan. Er zijn situaties geweest waarbij er condensatoren ontploft zijn, of er 50V op een 12V circuit gezet is.

Daarom adviseer ik altijd om na het aansluiten even alle connectoren met het boek te vergelijken. Kost een keer 10 min extra, maar scheelt een hoop problemen achteraf.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door diesel64 » 10 jan 2013, 12:27

Wat ik sowieso doe is telkens ik een stekker uittrek, kijken of de key nog aanwezig is. Dat is een vlugge check en bespaart veel miserie.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
jjj080
Berichten: 730
Lid geworden op: 17 sep 2011, 10:09
Real name: JAN VERHEUEN
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door jjj080 » 10 jan 2013, 12:40

Midlifecrisis schreef:Beste flipperaars,

Nu de zoektocht naar een flipper op volle toeren draait, even stilstaan bij... Als we er een hebben, hoe krijg ik die dan op z'n plaats?

De zolder is opgeruimd en daar zou de flipper moeten komen.

Vermits het een zolder is, zit er geen raam in langswaar de flipper naar binnen kan. We hebben wel een vide van ongeveer 220 x 280 en uiteraard een trap, maar de trap heeft 2 bochten, dus dat is ten eerste niet handig en ten tweede denk ik dat mijn rug en die van het vrouwtje dat niet gaan redden.

Iemand ervaring om flippers naar zolder te krijgen?

uw dak afpakken :D

graptjen

heffen, sleuren en hijsen

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door Baron Shadow » 10 jan 2013, 12:41

Neem aan dat het om een moderne kast gaat aangezien bij een Em'er de stekkers bijna niet verkeerd gemonteerd kunnen worden.
Ik zou bij een moderne kast inderdaad foto's maken (zeker als je het voor het eerst doet) en een stift gebruiken om de connectors te merken.
Op de stekkers die van een printplaat gaan schrijf je het nr wat op de printplaat staat.
Op verbindings stekkers schrijf je op beide stekkers hetzelfde nr dus 1 op de ene en 1 op de andere zodat je weet dat deze aan elkaar bevestigd moeten worden. Kan ook natuurlijk door een letter etc...
Ik zou hier goed de tijd voor nemen en bij twijfel weer een foto zeker ook bij aparte stekkers aangezien dit vervelende problemen kan geven. Heb ooit bij een Secret Service de stekker van potmeter geluid verwisseld met die van de lichtbak wat een hoop herrie gaf al had ik gelukkig geen schade.
Maar je kunt inderdaad het beste de kopkast losmaken van cabinet zodat deze apart naar boven zijn te brengen.
En daar zijn inderdaad Beugels voor al zijn die niet gewoon bij een winkel te koop helaas. maar dat tilt een stuk makkelijker
Ik heb ooit een Judge Dredd Widebody met 3 man naar boven gesjouwt maar minimaal een week last van mijn rug gehad. :(
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
Midlifecrisis
Berichten: 110
Lid geworden op: 18 dec 2012, 23:38
Real name: Steven
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door Midlifecrisis » 10 jan 2013, 23:07

Avatar schreef:Elektrische steekkar huren ?
Daar dacht ik ook de oplossing te hebben, maar de enige zaken die ik kan vinden zijn schaarliften voor personen, dus met een hele leuning rondom rond.

Blijkt dat die dingen ook nog eens 2000kg eigen gewicht hebben, wat me niet gezond lijkt voor vloer en onderliggende vloerverwarming.

Heeft iemand een idee waar zo'n soort lift met plat plateau te vinden is?

Het katrol idee moet ik ook eens bekijken, maar waar moet ik die dan bevestigen. De vide loopt tot het schuin van het dak en daar kan ik niet meteen een bevestiging maken die stevig genoeg is, denk ik.
In play: Demolition Man, Road Show, Judge Dredd
In Memorian: Funhouse, Twilight Zone, TAF, IJ (WMS)
open for: TOTAN,WH2O, TOM
Verder liefhebber van knopjes, lichtjes en geluid als DJ. http://www.musicpoint.be

Henry
Berichten: 167
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:21
Real name: Henry Gijsbertse
Locatie: The Netherlands

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door Henry » 11 jan 2013, 10:48

Ik had me kasten eerst op een slaapkamer staan eerste verdieping,hier kon ik er max 5 kwijt.maar dan stonden ze wel heel dicht tegen elkaar.dus 4 was beter,maar helemaal ideaal was het niet en was ze zat daar.ik heb een mooie zolder waar ik niks meedeed.dus van de zomer heb ik daar me gameroom van gemaakt en heb er nu 6 kasten staan en ik haal ze helemaal uit elkaar en dat gaat prima eigenlijk.maar ik heb wel geluk dat ik een nieuwbouw huis hebt,met zogenaamde luie trappen dus je loopt de kasten vrij makkelijk omhoog.
in play:HSll,MSF,F14TC,DWHO,WD?,NF,TOM,BM66,GZ premium
Game over:SOF,NF,2xWH20,SHREK,F14TC,TZ,2xCONGO,SOPRANOS,MM,JM,MB,SM,SS,AFM,IM,TWD,TS

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door Baron Shadow » 11 jan 2013, 13:17

Nou bij mij moesten ze voordien ook altijd naar Zolder.
En ondanks de grote trappen vond ik het toch altijd een heel gedoe aangezien alles uit elkaar moest en je altijd iemand nodig hebt om te helpen.
Nu hangt het er natuurlijk ook vanaf hoevaak dit moet gebeuren maar als je verwacht dat het vaker voor gaat komen kun je inderdaad beter proberen een vaste optie zoals een takel of zoiets te maken.
Was toen ook al blij met mijn grote zolder maar nu nog veel meer met grote garage want scheelt toch een hoop gesjouw, kan ze nu alleen in en uitladen en plaatsen.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Henry
Berichten: 167
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:21
Real name: Henry Gijsbertse
Locatie: The Netherlands

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door Henry » 11 jan 2013, 16:47

@Ruud.ik hoop in de toekomst ook een mooie grote schuur voor me zelf te krijgen 8-)
Maar dat zit er bij dit huis niet in en moet het de komende jaren zo,het is geen hobby van me die kasten uitelkaar te halen en idd wat ji zegt,je bent ook altijd afhankelijk van een ander.en dan heb ik ook nog is een keer het probleem dat ik nog wel eens verander van kasten,want ik vind teveel kasten leuk :oops: Maar het is allemaal wel goed te doen en ben zeker wel blij met me zolder,het kan altijd beter natuurlijk.maar het kan ook minder en zo denk ik maar :P
in play:HSll,MSF,F14TC,DWHO,WD?,NF,TOM,BM66,GZ premium
Game over:SOF,NF,2xWH20,SHREK,F14TC,TZ,2xCONGO,SOPRANOS,MM,JM,MB,SM,SS,AFM,IM,TWD,TS

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door Baron Shadow » 11 jan 2013, 17:56

@henry ja dat is het probleem met deze hobby :lol:
Ik had in mijn vorige huis een zolder van 50m2 en daar stond een fullsize snookertafel (speelde ik toen en zelfs les gegeven) waar ik eigenlijk op een gegeven moment wat ruimte naast had.
Dacht toen aan een flipperkast omdat ik daar vroeger graag op speelde.
Nou het is dus niet lang bij 1 gebleven en zijn er inmiddels al heel wat geweest omdat ik graag em'ers opknapte en weer verkocht. Heb de snooker verkocht en stonden er toen iets van 6 of 7 op rij en arcadekasten en bar ;)
Tja verslavende hobby hoor je bent gewaarschuwd.
Je hebt bijna altijd ruimte tekort en geld om alles wat je zou willen te kopen hahaha
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
Turalyon
Berichten: 326
Lid geworden op: 16 aug 2011, 18:08
Real name: Gabriël
Locatie: The Netherlands

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door Turalyon » 11 jan 2013, 18:00

Ik heb mijn kasten op zolder staan, met twee smalle, lange en steile trappen. Ervaring leert dat het speelveld eruit en de kopkast en poten eraf de makkelijkste manier is.
Pins: SS, T2, LOTR
Gone: Dr Who

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door Gottlieb collector » 12 jan 2013, 09:26

Ik heb een luik in de vloer die ik er met een takel uithaal.
Flipperkast gaat ook met de takel omhoog .
Deze ligt met een loopkat in een i- profiel, geen last meer van pijnlijke rug :D
Afbeelding

rebelish
Berichten: 466
Lid geworden op: 09 mei 2012, 01:06
Real name: Seurinck Jo
Locatie: Belgium

Re: Flipper op zolder, hoe krijg je die daar?

Bericht door rebelish » 12 jan 2013, 15:19

Mijn kasten staan voorlopig ook op het 2de verdiep.
mijn eerste kast heb ik zo omhoog gesleurd, wat een gekkenwerk ! smalle trap enzo.

Nu haal ik ook alles af, kopkast en poten en speelveld eruit.
het is een paar keer meer weg en weer geloop, en wat meer werk. Maar dan kan je alles perfect met 2 personen de kast verhuizen.

Ik zou alles eigenlijk via het raam kunnen naar boven krijgen maar zo'n liftje is ook al niet goedkoop als je het maar een 15 min nodig hebt.
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

Plaats reactie