nieuwe playfield protector.

Algemene verhalen, oproepen en discussies.
aquasat
Real name: Ollivier

Re: nieuwe playfield protector.

Bericht door aquasat » 27 sep 2012, 15:29

g94 schreef:Ik dacht dat we er intussen wel uitwaren dat dit ding NIET kleeft ... :roll:
Ik zeg in mijn post wel kleven maar het is idd geen kleefstof die zorgt voor de aanhechting.
Hoe moet je het dan eigenlijk noemen?

Het is een protector zoals van een smartphone, je haalt het er dus zeer eenvoudig af.
Daar ben ik wel gerust in.
Wat ik me vooral afvraag is hoe dat eruit zal zien na een paar maand spelen.
TAF

wza1979
Real name: William van de Zand

Bericht door wza1979 » 27 sep 2012, 15:58

In principe kun je dit ook zelf maken. Alleen is het plastic behoorlijk aan de prijs.

Ik sta er wel positief tegenaan.
Heb alleen wel 2 kanttekeningen.
- hoe slijtvast is het ?
- wordt het het rollen van de bal niet aangetast. In de vorm van: onnatuurlijk rollen en bij holes rare valbewegingen maken.

g94
Real name: Pascal Leroy
Contacteer:

Bericht door g94 » 28 sep 2012, 07:33

aquasat schreef:Ik zeg in mijn post wel kleven maar het is idd geen kleefstof die zorgt voor de aanhechting.
Hoe moet je het dan eigenlijk noemen?
Ik neem aan dat ze de fijnste lexan gebruiken die ze gevonden hebben. Half milimeterke of zo?

Je ziet in die pdf dat die wel opgerold is, maar als ze hem uitrollen wordt die volledig plat. Het is dus vrij stijf materiaal, bijlange niet zo soepel als bv plastiek die je voor de ramen kleeft. Volgens wat ik uit die Duitse PDF begrijp wordt die protector dan gewoon op zijn plaats gelegd en that's it. Hij blijft wel op zijn plaats liggen omdat er toch amper speling is, en omdat er geen lucht tussen de plank en die protector zit. En de bal die erover rolt, die geeft bijlange geen krachten waardoor die protector zou verschuiven. :geek:

Maar mocht je je flipperkast ondersteboven kantelen, dan zou die protector wel tegen je speelveldruit komen te liggen :whisling:

Gunske
Real name: Kevin Guns

Bericht door Gunske » 28 sep 2012, 07:42

Ik zou het gewoon wat tijd geven alvorens het af te breken. De duitse fora wat in het oog houden, vermits zij meestal de eerste zijn die aan dat soort dingen beginnen.

En voor de mensen die al op voorhand klagen dat er mss stof onder de randjes kruipt na verloop van tijd; ik heb nergens stof in één van mijn kasten, ze worden nooit vuil :roll:

Volgende batch is mss een bedrukte overlay, hebt ge een "nieuw geclearcoated playfield" voor 150€ en 10minuten werk :love:
Owning; MB
Sold; CV, TAF, TZ, WH20, RS, CFTBL, MSF, Nucore RFM, NGG, FT, TFTC, TF pro, SNK NeoGeo 161in1 Arcade

diesel64
Real name: Kristof

Bericht door diesel64 » 28 sep 2012, 08:13

g94 schreef: Je ziet in die pdf dat die wel opgerold is, maar als ze hem uitrollen wordt die volledig plat. Het is dus vrij stijf materiaal, bijlange niet zo soepel als bv plastiek die je voor de ramen kleeft. Volgens wat ik uit die Duitse PDF begrijp wordt die protector dan gewoon op zijn plaats gelegd en that's it. Hij blijft wel op zijn plaats liggen omdat er toch amper speling is, en omdat er geen lucht tussen de plank en die protector zit. En de bal die erover rolt, die geeft bijlange geen krachten waardoor die protector zou verschuiven. :geek:
Ik denk dat je gelijk hebt, maar het zou mij verbazen dat die echt perfect op zijn plaats zal blijven liggen, als die niet ergens vast gemaakt wordt. Ik kan me voorstellen dat die toch een paar millimeter kleiner zal zijn dan de oppervlakte. Bizar.
Gunske schreef:Volgende batch is mss een bedrukte overlay, hebt ge een "nieuw geclearcoated playfield" voor 150€ en 10minuten werk :love:
Goed idee! Eigenlijk kunnen we dat nu al. Je koopt zo'n protector en je steekt een print van het speelveld er onder. Je moet wel rekening houden met inserts enzo, maar dat is wel te doen, denk ik. :)
No shirt. No shoes. No pinball.

jay-jay
Real name: john van gemeren
Contacteer:

Bericht door jay-jay » 28 sep 2012, 08:18

ik zal hier vanavond wel eens een stukje over schrijven.
heb hier een beetje aan meegewerkt......

weet alleen niet, of ik ook de foto's kan terugvinden door alle misere hier
Hmmmmmm.......Oooooh moet zo.........

Baron Shadow
Real name: Ruud Kooij

Bericht door Baron Shadow » 28 sep 2012, 10:45

g94 schreef:Maar mocht je je flipperkast ondersteboven kantelen, dan zou die protector wel tegen je speelveldruit komen te liggen :whisling:
Als hij maar niet teveel verschuift bij het omhoog zetten van je speelveld. :tongue:
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

aquasat

Bericht door aquasat » 28 sep 2012, 13:38

Gunske schreef:En voor de mensen die al op voorhand klagen dat er mss stof onder de randjes kruipt na verloop van tijd; ik heb nergens stof in één van mijn kasten, ze worden nooit vuil :roll:
Daar heb je natuurlijk wel een punt, als echte beginner had ik daar niet bij stilgestaan.
Het is zeker niet mijn bedoeling om te klagen hoor, ik heb het gewoon niet voor die protector toestanden op smartphones. Maar hier is het dezelfde technology toegepast in een andere omgeving.
TAF

diesel64

Bericht door diesel64 » 28 sep 2012, 15:09

aquasat schreef:Het is zeker niet mijn bedoeling om te klagen hoor, ik heb het gewoon niet voor die protector toestanden op smartphones. Maar hier is het dezelfde technology toegepast in een andere omgeving.
Voor de 25123ste keer: het is NIET dezelfde "technologie" als die smartphone protectors.

aquasat

Bericht door aquasat » 28 sep 2012, 15:41

diesel64 schreef:Voor de 25123ste keer: het is NIET dezelfde "technologie" als die smartphone protectors.
Kheb nog eens de volledige discussie doorgenomen en vind met de beste wil van de wereld niet terug waar het verschil ligt. De plastic zal wss chemisch niet exact dezelfde samenstelling hebben maar ben ik nu zo verkeerd dat deze protector zich statisch hecht aan het speelveld. Dus een zelfde technologie?

In een vorige post spreek je wel van een afdruk tussen de protector en het speelveld, dit lijkt mij niet te kunnen.
TAF

diesel64

Bericht door diesel64 » 28 sep 2012, 19:30

aquasat schreef:De plastic zal wss chemisch niet exact dezelfde samenstelling hebben maar ben ik nu zo verkeerd dat deze protector zich statisch hecht aan het speelveld. Dus een zelfde technologie?
Er. Is. Geen. Statische. Hechting.

lovewilliams
Real name: michielsen Joo

Bericht door lovewilliams » 28 sep 2012, 21:24

Het is ook helemaal niet bedoeld om te hechten.
Als het er bovenop ligt is het gewoon klaar.
Zoals het voorbeeld met de NF , komt er wel wat demontage bij kijken.
Maar dan ligt ie wel " vast " als alles terug op zijn plaats ligt.
Ook de rampflaps komen dan uit op het plexieglas.

jay-jay
Contacteer:

Bericht door jay-jay » 28 sep 2012, 22:08

komt hij dan..........!
kan alleen nergens meer de foto`s terugvinden die ik ervan heb.
komt door de malaise waar ik in zit momenteel.....dus sorry daarvoor guys
je zult me moeten geloven op mijn woord. of niet natuurlijk :run:

men neme ongeveer 18 maanden terug, toen heb ik een aantal lege speelvelden ter beschikking gesteld om wat te proberen. onder andere :
T2
TZ
STTNG
HSII
NF
HS
RFM
allen beschadigde exemplaren :angel:

het idee was om dus een blijvende bescherming te produceren voor de speelvelden.
in de geest van mylar ja, maar dan makkelijker aan te brengen :!:

de eerste proto`s die gemaakt zijn, waren van gewoon plexiglas, omdat dat een stuk goedkoper was als die lexan
in de dunste soort die er te krijgen was, 1 mm. maar in principe was dit een vlakke plaat, met alle gaten voorgeboord. deze werd dus wel op zijn plaats gehouden door alle posts etc. maar het probleem daarvan was, ( bij de lexan trouwens ook ) dat op het moment dat alles opgebouwd was, de plaat in het midden een klein beetje omhoogkwam, misschien maar 1 mm ofzo, maar dit beinvloedt dus wel het balgedrag :!:
bal liep iedere keer naar de in/outlanes toe.
de gedachte hierachter was eigenlijk, dat iemand die een kast een goeie shop-beurt geeft, maakt zijn speelveld helemaal leeg. of ter bescherming van een geclearcoat veld, dan is het ook helemaal kaal :whisling:

vandaar dus poging twee ! een losliggend stuk lexan. minder werk :respect:
de lezan, wordt in principe door een kunstmatig vacuum op zijn plek gehouden, hij kan een klein beetje verschuiven, maar daardoor komt hij nooit bol te staan, en blijft gewoon mooi vlak op zijn plaats liggen :tongue:

voor een ieder die een nieuwe kast koopt, of een geclaercoat veld erin bouwt, is dit zeker aan te raden
heb je een speelveld met beschadegingen erop, blijf je dat altijd zien, het zal alleen nooit meer verergeren natuurlijk
neemt niet weg, het is niet goedkoop, en eerlijk gezegd, vindt ik het niet mooi.

er zitten ook wel wat nadelen aan, vooral bij de slings, komen er na verloop van enkele honderden spellen toch deeltjes van de rubber onder de rand van het lexan terrecht, en dat ga je dus zien :!:
nog een nadeel, na veloop van tijd, ga je hetzelfde krijgen als met een clearcoat of mylar. je krijgt miniscule krasjes op het oppervlak, en de lexan, laat zich minder goed poetsen als een clearcoat ! erger nog, gebruik je novus ofzoiets dergelijks, dan wordt hij alleen maar doffer, i.p.v. helderder. je zou hem dan moeten laten polijsten.
dat is onbetaalbaar :!:

eindoordeel, van mij........niet geschoten is altijd mis toch ?
het is geprobeerd, er is best veel vraag naar, maar ikzelf zal ze niet gaan gebruiken.

maar dat is mijn mening, en die van jullie zelf, telt natuurlijk veel meer dan de mijne :handjob:

aquasat

Bericht door aquasat » 28 sep 2012, 22:49

Jay-jay,

Dank u voor de uitleg, nu weten we hoe het juist werkt.

Het prototype werkt idd niet volgens het princiepe van een screenprotector.
Dit werd door posts op zijn plaats vastgezet.

Maar het eindproduct (waarnaar de topic starter verwijst) werkt wel degelijk op het principe van een screenprotecter.
Het blijft zitten zonder dat er ook maar iets van bevestiging nodig is. Je ziet dit ook goed op de verschillende foto's.
Je heeft ook aan dat de randen van deze protector vuil worden, en dit is nu net wat ik niet leuk vind aan die screenprotectors.

Het is een goeie oplossing om een speelveld te beschermen maar de waarde van de kast moet toch al aanzienlijk zijn om de kost te verantwoorden.

Voor mijn no fear lijkt het me overkill.
TAF

jay-jay
Contacteer:

Bericht door jay-jay » 28 sep 2012, 23:37

je zou het zo wel kunnen vergelijken met een screen-protector natuurlijk.
alleen worden die geplakt, en zijn maar enkele micron dik :!:

deze ligt helemaal los, maar blijft due als het ware plakken, omdat er een soort vacuum is op het speelveld.

leg maar een een stukje plexiglas, of plastic plat op de tafel. en prbeer het eens recht omhoog te tillen.
je zult zien dat je dan weerstand ondervind, terwijl je het er zo van de tafel af kunt schuiven

aquasat

Bericht door aquasat » 29 sep 2012, 00:20

Ik vergeleek het altijd met de protector van mijn iPad, en deze kleeft dus niet.
Het was mss wel verwarrend omdat er blijkbaar veel protectors zijn die wel kleven.

Zijn er eigenlijk veel protectors verkocht.
TAF

jay-jay
Contacteer:

Bericht door jay-jay » 29 sep 2012, 03:09

wat bedoel je ? van die nieuwe lexan voor flippers
of voor de Ipad ?

aquasat

Bericht door aquasat » 29 sep 2012, 07:53

Voor de flipperkast, neem nu de no fear versie.
Er zijn maar 4000 no fears gemaakt, de markt lijkt me dan ook zeer klein.
TAF

Real name: Jos Deboosere
Contacteer:

Bericht door Avatar » 29 sep 2012, 21:24

StevenQuintijn schreef:Of simpelweg er alleen maar naar kijken; niet op spelen... :whisling:
GIJ ZOT !!!
Die van mij komen zelfs niet meer uit de doos :twisted:
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

Plaats reactie