Spoel onderhoud ?

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Steven
Berichten: 84
Lid geworden op: 07 sep 2011, 08:57
Real name: Steven

Re: Spoel onderhoud ?

Bericht door Steven » 16 aug 2012, 10:56

Ik ben het helemaal met Richards post hierboven eens.
Een lezer van dit topic zal zelf ook wel zien dat de meesten tegen smeren (ook Teflon) zijn en een enkele zeer overtuigde voorstander en de lezer kan dan zelf z'n conclusie trekken van wat ie gaat doen met de geposte informatie, toch?

Gebruikersavatar
May
Berichten: 346
Lid geworden op: 15 aug 2011, 22:41
Real name: Vincent Debo
Locatie: Belgium

Re: Spoel onderhoud ?

Bericht door May » 16 aug 2012, 10:58

Als ik mee doe aan en mtb wedstrijd worden zelf de banden met teflon gedaan zodat
we geen modder extra meenemen.
Maar das iets anders dan een flipperkast.

May

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2210
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Spoel onderhoud ?

Bericht door flippers.be » 16 aug 2012, 11:10

Ik ben ook van mening dat mechanismes geen smering nodig hebben.

Of teflonspray zoveel beter is dan kruipolie ea, daar ga ik me niet over uitspreken. Heb er geen ervaring mee en wil het ook niet uittesten.

Hoe je het ook draait of keert, het is en blijft een lapmiddel. Ja het wordt vaak gebruikt in exploitatie, dan krijgt een zwakke flipper voor een paar weken terug voldoende kracht zodat de kast geld kan blijven opbrengen, zonder dat men op locatie vanalles moet gaan vervangen..
Het is een goedkope snelle oplossing, maar geen goede oplossing.
Na een tijdje moet het mechanisme toch gereinigd of opnieuw ingesmeerd worden.
En ondertussen wordt de kast zo vettig dat als je er later aan werkt je handen en al de rest smerig en plakkerig zijn :?

In thuisgebruik, en zeker als je de kast hebt 'geshopt', zou ik het absoluut afraden.
Vind je de flippers nog te zwak nadat je ze gerebuild hebt, installeer dan krachtigere spoelen. Dat is de enige 'goede' oplossing.

Ben je te goedkoop om coilsleeve/coilstop/plunger/.. te vervangen, ja dan kan teflon helpen. Maar geef dan toe dat je een snelle oplossing zoekt.
Heb je bv een kast gekocht en speelt ze niet goed, en ben je van plan om ze later volledig te shoppen, dan kan je dat misschien gebruiken als tijdelijke oplossing om ze toch te kunnen spelen. Maar als je de kast later shopt, vervang dan alles, en dan zou je teflon echt niet mogen nodig hebben.
Het kan ook een indicatie zijn dat je flipper rebuild niet goed gedaan is, bv dat de flipperbat te weinig speling heeft of dat plastiekje dat door het speelveld zit vuil/versleten is.

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: Spoel onderhoud ?

Bericht door wza1979 » 16 aug 2012, 15:14

Bingovit schreef:Wij durven teflonspray gebruiken aan de plungers maar eens ik die me teflonspray inspuit kan ik die minstens elke maand opnieuw er mee afkuisen... Dus zeggen dat dit vuil afstoot lijkt me niet enkel kort door de bocht maar ook volledig onjuist.

Vind je dat een flipper beter speelt als je het speelveld geel verft, mij niet gelaten maar laten we aub mensen met een probleem de CORRECTE informatie doorgeven... :roll:
Dit is een technische rubriek en daar horen dan ook goede onderbouwde antwoorden thuis, discussies horen thuis in andere rubrieken.
Dus jij zegt dat ik geen onwaarheden moet verkondigen ...... en je zegt dat teflon spray juist vuil aantrekt ..... mmmm, vertel dat even aan die andere mensen op de wereld die denken dat het juist vuil afstotend is.
Een simpele search op google met "teflon spray en vuil".
Verrek: het is echt vuil afwerend ....... :whisling:

Maar dat zou in kunnen houden dat die gasten, die gebruik maken van jou flippers, meer rotzooi en vuil maken dan de MarsRover te voorduren krijgt. Dat ding is voorzien van een teflon laag om vuil af te stoten ......
Je kunt beter de NASA even bellen dat al hun geleerden het fout hebben, door hun miljarden kostende MarsRover, te voorzien van teflon. Zeg maar tegen ze; dat je de teflon getest hebt in onder de meest erbarmelijke omstandigheden: het café. En dat het daar niet werkt. :angel:

@ de anderen
Teflon is dus absoluut niet hetzelfde als andere smeermiddelen. Zo heb ik ooit eens een WCS gehad, waar ze de bal ( die grote draaiende ) ingesmeerd hadden. Ik gok met kogellager vet. Dat zat werkelijk overal, en ja, dat had zelfs het ijzer en plastics aangetast. Speelveld zelf was niets mis mee. Dus dat schijnt er wel tegen te kunnen.
Ik durf gerust alles onder te spuiten met teflon spray. Echt het tast niets aan.

@Aeneas
Dat het vaak als lapmiddel gebruikt wordt ok, maar ik doe gelijk na een flipper revisie, als alles nog nieuw is, teflon erop. Het gaat echt soepeler. Zwaardere spoelen zou ik juist niet doen. Dan ga je teveel afwijken, dan waar de kast voor bedoelt is, mijn inziens. Maar om net dat beete extra power te krijgen is teflon een goede optie.
Bijlagen
teflon.JPG

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6195
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Spoel onderhoud ?

Bericht door zwartepanter » 17 aug 2012, 08:26

Niet alles geloven wat erop internet staat, vertel ik steeds tegen de kinderen van mijn klas...
Afin, ik respecteer ieders mening hier. :popcorn:

Gebruikersavatar
stEmE
Berichten: 1180
Lid geworden op: 01 okt 2011, 17:34
Real name: Steven Meeussen
Locatie: Belgium

Re: Spoel onderhoud ?

Bericht door stEmE » 17 aug 2012, 09:13

zwartepanter schreef:Niet alles geloven wat erop internet staat, vertel ik steeds tegen de kinderen van mijn klas...
Afin, ik respecteer ieders mening hier. :popcorn:
Iedereen weet toch dat iets pas de waarheid is als het in Story en Dag Allemaal gestaan heeft...ik heb daar nog niets van Teflon-spray in gevonden hoor :run: :run: :handjob: :spank: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn:
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Spoel onderhoud ?

Bericht door HarrieD » 17 aug 2012, 09:21

Hmmm, en ik had me nog zo voorgenomen me niet te mengen in deze discussie.

Maar mensen, ik vind dat deze thread een negatieve klank begint te krijgen. Wellicht zijn sommige reacties met een cynische ondertoon bedoeld, maar in elke cynische opmerking zit een bepaalde waarheid of zelfs frustratie. Jammer vind ik dat, laten we die weg ajb niet inslaan. We zitten allemaal met dezelfde pet op en voor hetzelfde doel. Ik zie het helaas veel te vaak misgaan in diverse fora.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
J.Verheggen
Berichten: 477
Lid geworden op: 23 jun 2012, 10:32
Real name: Jasper Verheggen
Locatie: Rest of the world

Re: Spoel onderhoud ?

Bericht door J.Verheggen » 17 aug 2012, 15:57

ik snap het probleem persoonlijk ook niet zo, als iemand zijn flippers wilt inspuiten met teflon is dat toch prima? Ik ken iemand die zweert bij het inspuiten van popbumpers met siliconenspray.
Iedereen heeft zijn/haar eigen magische trucjes, en dat moet gewoon kunnen. Wel moedig ik aan om erbij te zeggen dat de fabrikant nl. Williams et al, het smeren van een kast niet noodzakelijk vinden.

Zo iedereen weer blij, dikke knuffels alom, en gewoon weer gezellig samen lachen :)
Zonder relais is er geen bal aan.
www.wipperflinkel.nl

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Spoel onderhoud ?

Bericht door HarrieD » 17 aug 2012, 16:06

Goed plan! GROUPHUG!!!! :cheers:
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

Re: Spoel onderhoud ?

Bericht door Wingwalker » 18 aug 2012, 16:46

Iedereen doet natuurlijk wat hij wilt hé, maar persoonlijk ben ik ook niet pro.
In de Bally/wms manuals wordt soms specifiek teflon aangeraden om bepaalde onderdelen te smeren, maar nooit flipper assembly's!
Een kast is in de tijd ontworpen om goed te spelen met een specifieke combinatie van onderdelen/rampen/spoelen. Als je hiervan afwijkt worden moeilijkere shots/rampen natuurlijk gemakkelijker. Dit vind ik 'not done' omdat je hierdoor het gevoel van de flipper verandert.
Ik doe altijd een flipper rebuild van mijn kasten met de correcte onderdelen zoals in de manual beschreven. Zelfs mijn TAF en TZ met de origineel iets minder krachtige FL15411 spoelen spelen na een deftige rebuild vlot! En dit doen ze intussen al jaren zonder verder onderhoud.
Ik heb niet veel ervaring met teflon, maar door de jaren heen merk ik altijd dat ooit gesmeerde onderdelen op termijn 'sticky' worden.
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Gebruikersavatar
yorkie
Berichten: 1013
Lid geworden op: 11 aug 2011, 19:15
Real name: Glenn Verhoosele
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Spoel onderhoud ?

Bericht door yorkie » 18 aug 2012, 22:34

Ik denk dat voor thuisgebruik en als het enkel op kraaknette onderdelen gebruikt wordt, het geen kwaad kan.
Echter, hoe goed de eigenschappen van een produkt ook moge zijn, op termijn zullen de eigenschappen zoals bv viscositeit veranderen door wisselende temperaturen, uitdroging,... . Vanaf dit moment krijg je te maken met de nadelen van het produkt.
Persoonlijk zou ik het niet gebruiken daar de fabrikant het afraad.
Toeval wil dat ik ervaring heb met de eerste google hit nl. Interflon. Om een lang verhaal kort te maken, barsten die gasten van de verkoopspraatjes om toch maar hun produkten te kunnen slijten en hebben we aan den lijve ondervonden wat de nadelen kunnen zijn op termijn. Gelukkig is het opnieuw herstellen van een flipperlink goedkoper 6 mototren van een oven reviseren.

maar opnieuw, voor huisgebruik zal 't wel niet veel uitmaken, denk ik.

Plaats reactie