Clearcoat verwijderen ?

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
spacecake
Real name: Ferry

Re: Clearcoat verwijderen ?

Bericht door spacecake » 04 aug 2012, 15:13

Tot aan spaceshuttle schoon gemaakt..
Tot aan spaceshuttle schoon gemaakt..
onbewerkt
onbewerkt
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Jiggy
Real name: Jiggy

Bericht door Jiggy » 04 aug 2012, 15:14

spacecake schreef: Heb 6 uur non stop zitten boenen met het wondersponje...!
Ik weet niet of dit zo heel slim is...... :whisling:

spacecake

Bericht door spacecake » 04 aug 2012, 15:25

Ach lekker in 't zonnetje buiten.....

Het opknappen is net zo leuk als het flipperen...
't is alleen jammer dat het zo verkleurd was,anders was het een stuk minder werk,en hoefde ik de verf ook niet te beschadigen op sommige plekken...
Probeer het wel weer te hestellen als dat lukt...

Ben nu wel verder als op de foto's te zien is..post morgen wel een beter update..

wza1979
Real name: William van de Zand

Bericht door wza1979 » 04 aug 2012, 20:12

Gaat lekker vlot zo.

Die luchtbellen zijn wel enorm zeg. Snap wel dat je het mylar eraf wilt hebben. Is meer lucht dan insert :lol:

Heb je de spinner van afgelopen keer gelezen ? Daarin heb ik een stukje beschreven hoe je voor weinig ( minder dan 100,- ) een speelveld zelf kan lakken. Misschien wel interessant voor je.

spacecake

Bericht door spacecake » 05 aug 2012, 12:28

Nee, die heb ik nog niet gelezen...
Ik ben pas net lid (aangemeld) van de NFV maar nog geen reactie gehad,waarschijnlijk ivm de zomervakantie....
Dus moet nog wachten op m'n eerste Spinner...

Staat er nog ergens iets over hier op 't forum...?

Btw hier onder twee foto's ...de Mylar is verwijder (makkie) en het ziet er een stuk gladder en frisser uit...!

Heb 1 dingetje verkeerd gedaan...!
Ik dacht slim te zijn, eerst de Mylar te laten zitten ,schuren en dan verwijderen en weer schuren...maar de dikke streep langs de zijkant van het mylar kreeg ik zo moeilijk weg..zodat het al geschuurde vlak ernaast zijn verf verloor...

Stom stom stom...ach zo leerd men....

Heb nog 1 vraag ..kan ik beter met waterverf de reparaties doen of met de ouderwetse gemische troep...?
top zonder mylar 2.jpg
top zonder Mylar.jpg

spacecake

Bericht door spacecake » 05 aug 2012, 12:39

Compare pic.jpg
En nag een afbeelding met twee foto naast mekaar van voor het poetsen,en na het poetsen en verwijderen van de Mylar...

Beter te zien hoe de vordering verloopt...!

Baron Shadow
Real name: Ruud Kooij

Bericht door Baron Shadow » 05 aug 2012, 13:27

Ziet er goed uit.
Denk dat hij heel wat beter wordt zo.
Wat betreft verf moet je ook even hier op forum paar renovatie topics lezen.
In ieder geval eerst laklaag erop voordat je gaat beginnen hiermee.
Ik heb geloof ik het artikel van william ook nog digitaal staan maar hij zelf denk ik ook nog wel dus ik lees het wel en anders kan ik het wel voor je opzoeken.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

spacecake

Bericht door spacecake » 05 aug 2012, 14:21

eerst de laklaag aanbrengen is zeker om de originele lak niet verder te beschadigen als je de vers aangebrachte verf will opschuren ?

Zal even zoeken of ik die topic kan vinden..want er staat zoveel...!

Als je het Artikel van William nog ergens kan vinden ,dan zou dat erg mooi zijn...!
Laatst gewijzigd door spacecake op 05 aug 2012, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

wza1979

Bericht door wza1979 » 05 aug 2012, 14:22

Ik heb hier alleen de onbewerkte versie. Voordat hij naar de spinner ging.

Het lakken van een speelveld

We beginnen eerst met de volgende vraag: wat is nou het nut om je speelveld van ( blanke ) lak te voorzien ? De meeste kasten die we hebben zijn machines uit de jaren 80 en 90. Die zijn ruim 20 jaar geleden weggezet in kroegen en cafe’s. Inmiddels is de kans groot dat er op het speelveld schade is ontstaan. Schade aan scopes, schade aan inserts en schade op het speelveld zelf. In veel gevallen is er vroeger, mylar ( plastic beschermlaag ) op het speelveld geplakt om eventuele schade te beperken. Dat mylar heeft ook geen eeuwig leven en veel gevallen zit daar lucht onder en is het dof geworden.

Om de kast weer mooi te krijgen, en om hem de komende tientallen jaren goed te beschermen, kun je het beste het speelveld voorzien van een blanke lak laag. In de volksmond ook “clearcoaten” genoemd. Dat kun je gemakkelijk zelf thuis doen en is zeker niet moeilijk om te doen. Ik zal uitleg geven over hoe je het speelveld schoon kunt krijgen, het mylar verwijderen en het lakken en eventueel bijlakken van het speelveld kunt doen.
Uiteraard kun je deze informatie ook op het NFV forum vinden en diverse andere fora en sites. Daar heb ik ook mijn informatie vandaan en daar uitgepakt wat voor mij werkt. Er zijn immers meerdere wegen die naar Rome leiden.

( foto 7 )
Overzicht van de gebruikte materialen. Minus de föhn. Die wilde de vrouw graag terug hebben.

( foto 1 )
Op deze foto, van een Swords of Fury, zien we buiten een vies speelveld: schade aan inserts en lak laag en mylar met bellen aan de onderaan.

Speelveld gereed maken

Voordat er gelakt kan worden moet eerst alles van het speelveld af en het speelveld uit het cabinet gehaald worden. De bovenkant van het speelveld moet helemaal kaal zijn, alles wat eronder zit, kan blijven zitten ! Het is absoluut niet nodig dat er allemaal af te halen. Dus lekker laten zitten.
Het makkelijkste is om het speelveld op te delen in kleine stukken bij het demonteren. Pak gebieden van 20 a 30 cm en haal dat uit elkaar. Maak van iedere keer foto’s als je er wat afhaalt. Stop alle onderdelen van dat stuk in 1 plastic zak. Ga zo verder totdat je bijna het hele speelveld leeg hebt. Je hebt nu waarschijnlijk 8 tot 10 zakken met onderdelen en heel veel foto’s.
Vervolgens zullen er een aantal mechanische onderdelen zijn die door het speelveld heen steken; zoals de flippers zelf en misschien wat targets. Haal de flippers eraf, de spoel kan gewoon blijven zitten. De targets schroef je gewoon los en haal je door het gat in het speelveld naar onder. Die tape je vast aan een dikke kabel bundel onder het speelveld.
Alle losse hangende onderdelen moet je goed vast tapen aan de kabelbundels. Gebruik hiervoor niet de beste tape, want anders heb je straks problemen bij het losmaken. Goedkope tape werkt het makkelijkst.
Volg vervolgens alle kabels die onder het speelveld vandaan komen naar de kopkast en maak die los. Vergeet geen foto’s te maken van al je stappen.

Het speelveld is nu klaar om eruit gehaald te worden.
Als je dat al niet gedaan hebt, dan haal je nu ook alle houten balkjes van het speelveld. Deze zijn meestal zwart en kunnen ook wel een lak laag gebruiken. Apart weg leggen.

Voordat begonnen kan worden met schoonmaken zul je de plank wat moeten ondersteunen zodat het niet zo doorbuigt. Bij de bouwmarkt kun je aluminium hoekstrips ( hoek dus geen platte strips ) halen die je op maat kunt zagen en onder het speelveld kunt schroeven. Een meter links en rechts is voldoende steun tegen het doorbuigen.
Leg het speelveld op een tafel met ondersteuning op iedere hoek zodat het niet kan wiebelen en dat alle mechanische onderdelen vrij zijn van de tafel.

Schoonmaken

Schoonmaken kun je doen o.a. met de speelveld reiniger ( teflon ) van de Wizard of de Red Devil van de wipperflinkel. Meestal heb je wel 2 a 3 keer nodig om het speelveld helemaal schoon te krijgen.
Nu je een schoon speelveld hebt, kun je eens gaan kijken wat nou precies de schade is.

Mylar verwijderen

Het Mylar verwijderen doe ik op de ouderwetse manier. Pak de Föhn van de vrouw, een pinset met een grote bek of aan tang met een kleine bek. Verhit 1 hoekje ergens, wanneer het goed warm is ga je heel rustig dit los trekken. Onder het trekken met de föhn het stuk wat je los gaat trekken blijven verwarmen. Trek in een rustige en vloeiende beweging het mylar eraf. Kijk uit met de inserts en let op dat het mylar niet terug valt op het speelveld. Soms plakt het zo goed nog dat het gelijk weer vast zit en je opnieuw kunt beginnen. Knip anders die stukken eraf die al los zijn met een schaar.
Als het mylar eraf is, zit er waarschijnlijk nog een hoop lijm op het speelveld. Gebruik terpentijn ( niet terpentine ) of sticker verwijderaar van HG en een oude bankpas om dat eraf te krijgen. Wees niet te zuinig, goed nat maken en even laten intrekken, vervolgens kun je met de bankpas de boel zo van het speelveld vegen. Gebruik keukenrol om de bankpas schoon te vegen.
Zorg ervoor dat het speelveld brandschoon is na deze stap.

Zowel terpentijn als HG stickerverwijderaar werken goed op oude als nieuwere speelvelden.

Polijsten

Met name oudere speelvelden kunnen last hebben van scheurtjes en / of ball swirles in de lak. Ball swirles zijn zwarte bal sporen. Deze scheurtjes en ball swirles kunnen met heel licht schuren ( polijsten ) verminderd worden. Bij speelvelden kun je de lak iets ophalen door in deze fase licht te polijsten. Latere kasten kunnen hier beter tegen dan de oudjes. Het kan maar zo zijn dat je gewoon niet kunt polijsten omdat de lak te dun is. Polijsten kun je doen door schuurpapier 1200 ( nat ) of de wonderspons ( ook nat ) te gebruiken. Alvorens je dit wilt gaan doen is het zaak om te kijken hoever je kunt schuren. Pak een klein stukje speelveld wat niet in het zicht is en kijk daar even met de spons hoelang het duurt voordat je op de witte onderlaag zit. Tel daar vanaf dat de lak laag waarschijnlijk dunner is op de plekken waar de bal veel komt en je hebt ongeveer een idee hoe lang je met de wonderspons kunt schuren.

( foto 2 )
Kaal speelveld. Het mylar is eraf. De inserts zijn opgeschuurd en er is heel licht gepolijst.
Meer polijsten ging niet omdat de lak laag in dit geval te dun was. Polijsten is gedaan met de wonder spons.

Lakken

In principe is het speelveld nu klaar om gelakt te worden. Voor dat je dat gaat doen is het handig om een aantal dingen te weten: Er zijn grofweg 2 soorten speelvelden: nieuwere ( zgn Diamond Plate, Dotmatrixen ) en oudere. De Diamond Plate’s hebben, fabrieks-af, een betere lak laag dan de oudere speelvelden. Ieder speelveld is anders. De een is veel bespeeld, de ander heeft in de zon gestaan, wel mylar / geen mylar etc. Maar ook zit er verschil in de druk door de fabriek. Soms zie je zelfs foutjes die door de fabriek zijn gedaan.
Je kunt er van uit gaan dat materialen die werken op een ouder speelveld ook veilig werken op een Diamond Plate. Omgekeerd is dat niet altijd het geval. Gebruik daarom alleen materiaal waarvan je zeker kunt zijn dat het geen schade brengt.

De manier van werken is als volgt: eerst moet je schade’s aan de inserts en schade’s aan het hout aanpakken. Heb je dat niet, dan ga gelijk door naar fase 2.

Fase 1

Inserts:

Inserts kun je met een scalpeer mesje eruit snijden. Doe dit alleen als je insert decals hebt. Dat zijn stickers. Een platte mesje is daarvoor het meest makkelijk. Dit is een lastige klus, die veel tijd kost en met veel precisie moet gebeuren. Schraap met hetzelfde mesje de inserts goed op kleur. Geen wit ( is lijm ) mag er zichtbaar zijn. Eventueel kun je met schuurpapier 800 ( nat ) de insert nog even opschuren.Tik een insert die te hoog licht met een rubberen hamer goed in het speelveld.
Gebruik je nieuwe insert decal stickers, dan moet je niet vergeten om daar, voor het plakken van de stickers, blanke lak overheen te doen. De X22 van Tamiya is zeer geschikt hiervoor.
Ligt de insert vrij diep, doe dan 2 of meer lagen X22 over de insert. Totdat hij ongeveer gelijk is aan het niveau van het speelveld.
Doe je geen blanke lak tussen de insert decal stickers en de inserts, dan zijn je inserts later veel doffer van kleur. De X22 zorgt voor meer glans en ook niet onbelangrijk, zorgt ervoor dat de insert vlak is. Meestal krijg je die na het schrapen en schuren nooit helemaal glad namelijk.

Shooterlane

De shooterlane kun je eventueel ook nog even goed opschuren. Dat kan gewoon met grof schuurpapier ( 120 / 180 ). Kijk wel uit dat je niet op het speelveld komt met dat papier, want dan heb je veel schade. Schuur de schooterlane daarna met 400 en later nog eens even met 600. Beide nat.

Scope schade

Dat moet je ook in deze fase repareren.
Dit sla ik even over, omdat het anders een te lang verhaal gaat worden. Misschien voor een volgende keer.

Fase 2

Alle basis werkzaamheden zijn gedaan, eventuele insert decals zijn geplakt en speelveld schade in de vorm van; op sommige plaatsen geen lak, moet nog gedaan worden.
Nu gaan we dan echt lakken.

Maak de boel goed schoon met wasbenzine. Meerdere keren met echt schone doeken die geen pluisjes achterlaten. Ik gebruik Copenhagen Gold, oplosmiddelenbasis, rollers.
Gebruik Trimetal Silvatane Classic ( brillant glanzend ) als blanke lak. Een bus van 1 liter heb je al snel nodig. Rol heel voorzichtig horizontaal en later vertikaal. Uiteraard roller erop en eraf halen aan de boven en onderkant van het speelveld. Deze verf droogt helaas wat langzaam op, maar geeft geen problemen met aanzet, kleur en latere lak lagen en verf. Daarbij is de glans mooi diep en warm.

Enkele tips om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk stof op het speelveld komt: maak een tentje over je speelveld van plastic. Maak het praktisch luchtdicht. Hiermee zorg je ervoor dat stof met zo’n 80% wordt verminderd. Rol als het hard waait. Zo min mogelijk lucht verplaatsing is het beste om stof te voorkomen. En ga gelijk uit de ruimte als je gelakt hebt. Gebruik steeds nieuwe rollers. Ga niet de oude schoonmaken, gewoon nieuwe pakken.

Nu de eerste laag erop zit, kun je de 2e laag gaan aanbrengen. Eerst even schuren ( altijd op blokje en nat sopje ) met papier 800. Niet teveel, gewoon even lichtjes erover. Het stof wat er eventueel is opgekomen schuur je nu weer weg. Maar lichtjes schuren dus en geen 400 of 600 papier nemen, dat is teveel en kun je krassen maken.

Doe laag 2 precies als laag 1, na het schuren goed met een droge handdoek droogmaken, goed met de wasbenzine meerdere keren met een schone doek afnemen en weer lakken.

Na iedere laag schuur je alles licht op met 800. Altijd nat in een sopje. Het maakt niet uit dat alles goed nat wordt.

( foto 3 )
Hierop zie je dat de nieuwe insert stickers zijn geplakt. Daarover zijn wat lagen blanke lak aangebracht en het zwart is iets bijgewerkt.

Fase 3

Mocht je kleuren, inserts of speelveld schade willen bijwerken dan kun je dat nu gaan doen.
Dat doe je steeds met laklagen ertussen. Voorbeeld: je moet het zwart van de inserts bijwerken, ook wat rode stukken en wat groene stukken. Dan ga je eerst het zwart doen, NIET schuren, alleen ontvetten met wasbenzine. Dan 1 of 2 lagen blanke lak met de roller. Vervolgens rood bijwerken, weer lakken, groen bijwerken en wederom lakken. Waarom zoveel lakken tussendoor ? Als je fouten maakt in het bijwerken, dan kun je dat gewoon simpel weghalen door dat gedeelte even weg te schuren. En doordat je meerdere lagen gebruikt, schuur je niet gelijk al het goede van de vorige lagen weg.

Fase 4

Wanneer je alles hebt bijgewerkt kun je het speelveld gereed maken voor de laatste top laag lak. Dat kun je doen door 2 a 3 goede blanke lak lagen erop te lakken en deze echt goed te schuren met 800 en later met 1200. Je moet ondertussen zoveel lagen lak hebben dat je complete speelveld dof is na het schuren, heb je nog felle kleuren na het schuren, dan zijn dat kuiltjes in de lak. Deze moet je zo min mogelijk hebben. Je kunt aardig wat van de laklaag afschuren maar let erop dat je niet te veel doet, als alles dof is, is het prima. En niet vergeten met de 1200 er nog even overheen te gaan. Dan wordt ieder klein krasje alsnog weggeschuurd en wordt hij mooi strak dadelijk.

( foto 4 )
Alle kleuren zijn bijgewerkt en er zitten veel lagen blanke lak over het speelveld. Je ziet dat het Oranje wat langzaam donkerder wordt zeer moeilijk is om bij te werken. Maar vergeleken met voorheen is het al een heel verschil.

Fase 5
De laatste toplaag is in feite de laag die je speelveld straks moet gaan beschermen de komende jaren. Het beste is om deze te doen met een 2komponenten lak ofwel 2K. Dat is een lak die echte spuiters gebruiken en heeft een verharder erin zitten, waardoor het vele malen harder wordt dan een standaard 1K lak. Zoek een auto/schade spuiter in de buurt en vraag of je het speelveld er een keertje bij kunt zetten voor wat laagjes blanke lak. Laagje of 3 erop, zij kunnen dat binnen 20 min. Dat kost niet veel, meestal rond de 30 a 40 Euro, en is echt veruit het beste voor je speelveld. 2K lak is ontzettend hard en als het goed gespoten is, hoef je dat niet eens meer te polijsten achteraf.

( foto 5 )
De kast is na een bezoekje aan de spuiter, weer in elkaar gezet.

Kosten vs resultaat

Deze manier en lakken is een relatief goedkope en goede manier om je speelveld weer in goede conditie te krijgen. Ik heb niet exact op de Euro nauwkeurig alles bijgehouden, maar ik schat dat dit bij elkaar zo’n 100 Euro per speelveld kost. Wil je een beter resultaat dan moet je denken aan airbrushen voor het bijwerken en meerdere lagen 2k lak van de spuiter ipv te rollen.

Door schade en schande wijzer

Helaas zijn de meeste lakken en verf soorten niet geschikt voor een speelveld.
Als eerste kun je beter niet met water gedragen lakken aan de slag gaan. Deze lakken zijn lastiger te rollen, meer oneffenheden, niet helder van kleur en domweg te zacht na uitharden om te gebruiken. Enige voordeel: ze stinken niet. Ik weet dat op sommige fora mensen aangeraden wordt om parketlakken zoals Glitsa te gebruiken, doe dat niet. Dat heeft bij lange na de glans en kleur niet wat Trimetal of X22 heeft. Sterker nog deze maken de boel juist doffer in plaats het speelveld te laten glanzen. Dus alles van de standaard bouwmarkt en op waterbasis moet je vergeten.
Spuitbus met Motip; deze glanst op zich nog wel goed, kan moeite hebben met goed pakken ondergrond. Daarnaast is deze lak na het drogen erg zacht en daardoor niet geschikt als top laag. Ook als tussenlaag minder geschikt omdat zelf spuiten met bus vaak resulteert dat de lak niet overal even dik is. En dus lastig in te schatten als je gaat schuren.
Er bestaat 2K lak in een spuitbus. Dit is zeer goede lak, alleen erg duur in verhouding wat de spuiter meestal vraagt voor zijn werk. Je moet al gauw 4 of meer bussen van deze hebben voor een volledig speelveld van meerdere lagen te voorzien. Deze bussen kosten rond de 25 Euro en dan gaat het aardig in de papieren lopen. De lak is echt goed, stinkt ontzettend, moeilijk voor binnen, en binnen 1 uur kun je er 3 lagen van op doen. Maar zelf spuiten met bus wordt nooit zo mooi als bij de echte spuiter.
Verf voor het bijwerken: Uiteraard kun je professionele verf ( terpentine basis ) voor gebruiken, maar dan moet je wel verf hebben die heel goed vloeit. Een beetje waterig als dat kan, niet helemaal het goed woord, maar het moet zeer makkelijk uitvloeien. Hoe beter het vloeit des te strakker wordt het eindresultaat. De Tamiya verf is daar goed voor te gebruiken. Deze verf is een kruising tussen water gedragen verf en terpentine, maar neigt meer naar terpentine. En reageert niet op iedere lak in dit artikel genoemd. Echt een aanrader dus.
Grote vlakken bijwerken kun je altijd nog het beste met een airbrush doen, met de kwast ga je daar teveel van zien.
Koop voor het bijwerken van het speelveld speciale kwastjes met punten die puntig blijven na gebruik. Deze kwastjes kosten misschien 3 a 4 euro per stuk, maar zijn een verademing bij de standaard spul van de bouwmarkt.
En deze wisten jullie al: gebruik geen watergedragen verf en verf op terpentine basis door elkaar.

( foto 6 )
Mooie egale glans. Hij kan er zo weer jaren tegen.

Een korte beschrijving van de gebruikte materialen en gereedschappen als ook van de richt prijzen

( Foto 7 )

Baron Shadow
Real name: Ruud Kooij

Bericht door Baron Shadow » 05 aug 2012, 14:29

spacecake schreef:eerst de laklaag aanbrengen is zeker om de originele lak niet verder te beschadigen als je de vers aangebrachte verf will opschuren ?

Zal even zoeken of ik die topic kan vinden..want er staat zoveel...!

Als je het Artikel van William nog ergens kan vinden ,dan zou dat erg mooi zijn...!
Nee, is zodat je wanneerde herstelling niet goed gaat je deze weer kunt verwijderen.
Je kunt dan wegschuren tot de laklaag.
Maar goed dit staat volgens mij allemaal ook in zijn artikel.
Buiten dat zoals ik zei eens kijken in andere renovatie topics daar staan ook nog zaken mbt soorten verf etc en andere tips.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

spacecake

Bericht door spacecake » 05 aug 2012, 14:44

Bedankt..Ruud en Willem...!

wza1979

Bericht door wza1979 » 05 aug 2012, 17:33

spacecake schreef:Willem...!
dude ..... WILLIAM is het :lol:

Maar leuk dat je de smaak ook te pakken hebt. Kasten ( proberen ) op te knappen is best leuk werk.
soms frustrerend ( verf mengen ) , en saai ( schuren vooral ), maar als er dan wat beters uitkomt dan is er weer een iets betere kast in deze wereld. ;)

spacecake

Bericht door spacecake » 05 aug 2012, 19:19

...oeps William..

Het schuren is inderdaad saai,maar als je het dan ziet verbeteren,dan geeft dat wel voldoening...
Helaas gaan er ook dingen fout...moest wat afplakken met tape om grote stukken te spuiten,en toen ging er wat verf mee,met het tape verwijderen,en dat waren precies de plekken die zonder schade goed opgeknapt waren...
Dit was gebeurd net voordat ik wist dat ik eerst beter kon lakken !
Ik had ook sommige plekken met vloeibare chocade afgedekt als proef (ja ja ja chocolade) en dat ging eigenlijk nog beter als met die tape !!! :o

Ook wilde ik wat krassen op de middelse overlay (Million) sticker halen,maar ging net iets te ver..oftwel teskst een beetje verwijderd...grrrr

Komt wel goed denk ik,maar.. weer meer werk om te repareren..wel goede lessen voor de toekomst..

wza1979

Bericht door wza1979 » 05 aug 2012, 20:48

Jeps, het allereerste wat je moet doen, nadat mylar eraf is en goed schoongemaakt is een laag clearcoat erover. Dan ben je beschermt tegen dat soort dingen.
Voor zwart bijlakken ( letters, randen, etc ) kun je bijvoorbeeld met kwast en standaard zwart van tamiya doen. Die komt goed overeen met de originele kleur.

spacecake

Bericht door spacecake » 05 aug 2012, 21:46

Ja,ik heb die Tamiya verf online besteld incl een aantal verschillende kwasten...
Ik hoop dat ik de letters mooi kan overschilderen,anders maak ik wel wat overlay stickers met text..

wza1979

Bericht door wza1979 » 05 aug 2012, 22:04

tamiya is een modelbouw verf, dus praktisch iedere modelbouwzaak heeft het. De zijn er vast wel wat bij jou in de buurt.

Ik weet niet hoe groot je schade is, maar probeer als het even kan geen overlays te maken. Dat zou je laatste redmiddel moeten zijn.
maar zodra je er een laag blanke lak overheen hebt kun je met je kwast gaan spelen. Nat doekje of wasbenzine en weg is je foutje. Net zo makkelijk.

spacecake

Bericht door spacecake » 05 aug 2012, 22:10

Ze verkochten alleen maar grote spuitbussen in de hobbyshop hier in de buurt of een ander merk wat ik niet vertrouwde,dus maar online besteld,hopelijk word het snel geleverd..
In the tussen tijd kan ik alvast lakken,en alle speelveld onderdelen poetsen (ook aardig wat werk...)

De schade is niet enorm een paar letters voor 50% verdwenen,dus met een beetje geduld moet dat lukken...

Kwam er nu ook achter nadat de kleuren weer terugkwamen ,dat de plastics ook zijn verkleurd..zal daar wel niks aan kunnen doen denk ik..wel ?

spacecake

Bericht door spacecake » 07 aug 2012, 20:39

Even een vraagje tussendoor...

Hoe het ook alweer die bescherming vooraan de flipperkast waar je had op rust (even vergeten)...?
Die wil ik namelijk een beetje opschuren en hem weer krasvrij maken...

Moet dat gewoon met watervast shuurpapier en water ?
Zo ja ...1 richting op schuren of machinaal schuren en rontjes maken ?

Wil het niet verzieken dus vandaar effe eerst vragen..

Btw ben het speelveld aan het lakken en hoop morgen of overmorgen te kunnen beginnen aan de tekening reparaties..!
Heb de lak kunnen ruilen voor een klein elektra klusje waarbij de schilder m'n hulp nodig had..dus dat scheelde weer,want kreeg dure lak twv 45 Euries... :)

Jiggy

Bericht door Jiggy » 07 aug 2012, 21:24

spacecake schreef:Even een vraagje tussendoor...

Hoe het ook alweer die bescherming vooraan de flipperkast waar je had op rust (even vergeten)...?
Die wil ik namelijk een beetje opschuren en hem weer krasvrij maken...
de Lockbar bedoel je denk ik?
Beetje afhankelijk of het een chromen of gepolijste versie is.

Als het geen chroom is dan kan je het beste van grof naar fijn schuren, en als je klaar bent polijsten.
Ziet er helemaal super uit. Nadeel is dan wel dat je ook de siderails (en de poten, indien geen bijvoorbeeld zwarte data east poten zijn etc) eigenlijk moet doen, anders is het niet mooi.

spacecake

Bericht door spacecake » 07 aug 2012, 22:50

Ja lockbar juist..gewoon de standaard versie...

Lijkt Chroom ,maar denk dat het gepolijst is,want 't lijkt meer op geschuurd alu...
Maar in de hoeken lijkt het wel chroom...

flippers.be
Real name: AE
Contacteer:

Bericht door flippers.be » 08 aug 2012, 09:46

de hoeken zien er gewoon wat gladder uit omdat die als het ware gepolijst zijn omdat iedereen er altijd met zijn handen tegenaan zit.. WPC kasten hebben geen gechromeerde lockdown bars, op bv electro-mechanische kasten kom je ze tegen..

spacecake

Bericht door spacecake » 08 aug 2012, 18:22

Zo hier wat update foto's van vandaag...

Heb de poten schoongemaakt,en op 1 van de foto's zie je mooi het verschil tussen degene die gedaan is ,en de kast er naast die er even slecht uit zag/ziet...
Ook de metalen strip onder de lockbar schoongemaakt en de lockbar zelf..
Geen voorbeeld hoe het er uit zag ,maar het was bruin/zwart en super smerig...
Heb ook de sticker opnieuw moet plakken om het vuil er goed af te krijgen...

Verder niet veel gedaan,want ik moest ook nog wat uurtjes naar m'n werk...
Morgen ga ik wat schilder werkzaamheden doen,want dan is het eindelijk droog en kan ik lekker buiten werken...
Vandaag ook buitengwerkt,maar in de regen de poten schuren(wat ik deed met een metalen schuurspons en borstel),was een perfecte combinatie... :)

Ook zie je een foto van de platic bakjes waar ik alle onderdelen heb gesorteerd..
Elke dag pak ik tussendoor een bakje of 4,en maak elk onderdeeltje elk schroefje schoon....
Duidelijk is,dat er helaas niet veel ruimte is...maar het lukt best zo...
Bijlagen
Poot vuil en schoon.jpg
poot schoon.jpg
lockbar.jpg
Laatst gewijzigd door spacecake op 08 aug 2012, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

spacecake

Bericht door spacecake » 08 aug 2012, 18:26

De rest van de foto's...
Bijlagen
Bakjes.jpg
2 lak lagen.jpg

Cedric
Real name: Cedric Andries

Clearcoat verwijderen ?

Bericht door Cedric » 08 aug 2012, 18:33

Goed bezig zo te zien ! :good:

Jiggy

Bericht door Jiggy » 08 aug 2012, 19:03

Mooi resultaat hoor!

Blinkend speelveld en blinkende poten/metalen zijn eigenlijk als mooie lichtmetalen velgen onder een auto, maakt e.e.a. netjes af, vooral bij een wat oudere kast waar het er vaak toch wat minder uitziet.

Plaats reactie