Kleuren mengen.

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
HarrieD
Real name: Harrie D
Contacteer:

Kleuren mengen.

Bericht door HarrieD » 11 jun 2012, 10:40

Okee, voor mijn F14 ben ik bij het retoucheren beland. Ik moet dus kleuren gaan mengen, maar heb geen flauw idee hoe ik dit moet aanpakken.
Welke basis kleuren moet ik nemen? Met welke kleuren moet ik mengen, kan ik het beste tubes pakken, mat of zijdeglans? Welke verhoudingen moet ik globaal gebruiken?

:shock: :hypno: :shock:
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

diesel64
Real name: Kristof

Re: Kleuren mengen.

Bericht door diesel64 » 11 jun 2012, 10:43

No shirt. No shoes. No pinball.

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 11 jun 2012, 10:55

Ik was al aan het lezen. Mooie leidraad, maar ik blijf met nog wat vragen zitten. Hoe doseer je namelijk? Met een pipet?
Welke kleuren kopen, wit, zwart, geel, rood blauw en groen? Mat of glans?

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

wza1979
Real name: William van de Zand

Bericht door wza1979 » 11 jun 2012, 11:24

Ik weet maar ietsjes:

Ik verf bij met kwast dus niet met airbrush, dus die hebben waarschijnlijk andere verf.
De tamiya's zijn goed. Koop echte kwastjes. Een goed kwastje van rond de 5 euro met stijve haartjes en heel fijn.

De zwart heb je meerdere soorten van maar ik gebruik de half glans. Die hoef je dan eigenlijk niet te mengen.
Maar de glans maakt eigenlijk geen ene reet uit, wanneer je er een clearcoat overheen doet.

Verder gebruik rood, geel, groen, blauw, wit en oranje.
Soms heb je een kleur die al vrij goed in de buurt komt en is een klein beetje bijmengen voldoende.
En uiteraard de X22 ( clear ) niet vergeten.

Ik heb van die vocht spuiten van mijn vrouw die ze in de zorg gebruiken. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die amper gebruik. Meest doe ik van die kleine houten ( 3 a 4 mm dik ) om te roeren en die laat ik druppelen in een ander potje.

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 11 jun 2012, 12:05

Ik plak het stuk van Pascal even bij:
Allez: een mini-cursus kleurmengen...

Om houtkleur te mengen gebruik je deze 4 basiskleuren: wit, geel, rood en zwart. De rol van het geel en het rood zijn puur kleur. De rol van wit en zwart is dubbel: ten eerste bepaalt de verhouding tussen de twee de graad van donkerheid: hoe meer zwart, hoe donkerder, hoe meer wit, hoe lichter, simpel. Door de 2 in een bepaalde verhouding te mengen bekom je een bepaalde grijswaarde. Ten tweede: de verhouding tussen grijs (wit en zwart) en kleur (geel en rood) zal de graad van kleursaturatie bepalen. Houtkleur is eigenlijk weinig gesatureerd. Dus in verhouding is er veel meer wit en zwart, dan geel en rood. En is kwa kleur zelf het hout van een speelveld doorgaans meer geel dan rood.

Met dit in het achterhoofd begin je te mengen, wetende dat:
- zwart dominant is tov wit. Als je een mengsel met 1/2 wit en 1/2 zwart zou maken, dan is dit veel donkerder dan 50% grijs. En voeg je aan een mengsel een druppel zwart toe, dan zal je het verschil veel meer zien dan mocht je er een druppel wit bijvoegen.
- rood is dominant tov geel. 1 druppel rood toevoegen geeft meer effect dan 5 druppels geel.

Om dan toch min of meer een leidraad te geven:

Ik zou beginnen met (ongeveer) een 20-tal druppels wit, een 3-tal druppels zwart, een 5-tal druppels geel en 1 druppel rood samen te voegen in een mengpotje. Dan maak je een stukje hout vochtig op je plank (gewoon lichtjes bevochtigen met een vochtig doek) en met een penseeltje breng je een beetje verf aan. En dan kijk je. Is het te bleek: druppeltje zwart erbij. Is het te donker: enkele druppels wit erbij. Hoe is het met de kleursaturatie? Is het te grijs, dan moet je (verhoudingsgewijs) meer kleur toevoegen. Omgekeerd? Meer wit en zwart. Hoe is het met de kleur zelf? Meer geel? Meer rood (voorzichtig met het rood!)?

En telkens breng je een likje van je mengsel aan op je natte hout, beoordeel je, en veeg je het weer af. Tot je gemengde kleur echt heel goed aansluit bij het originele natgemaakte hout. Perfect krijg je het bijna nooit. Maar toch heel dichtbij...

Waarom nat? Omdat je verf ook nat is. Als je verf opdroogt, dan verandert de kleur nog lichtjes net zoals je plank van kleur verandert als ze weer opdroogt.

Tot zover de theorie. Ik zou zeggen: proberen

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 11 jun 2012, 12:14

William,

Van jou had ik die tip van die Tamiya verf gekregen. Welke kleuren pak jij dan? En mat of glans? Waar maak je je penselen mee schoon?

http://www.sjaakshobbyshop.nl/index.php ... 928aaecdd2

diesel64

Bericht door diesel64 » 11 jun 2012, 12:16

Hoe ben je van plan je speelveld achteraf te vernissen?

Als je met 2K autolak wilt werken, ga je toch moeten oppassen welke verf je gebruikt.

Gewone standaard 1K lak moet sowieso geen probleem zijn.

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 11 jun 2012, 12:21

Ik ga verven met acrylverf. Ik ben nog niet helemaal er uit wat ik met de clearcoat moet gaan doen. De roller methode van William spreekt me wel aan moet ik zeggen omdat ik dat makkelijk zelf kan doen. Van de andere kant heb ik een neef met spuitcabine en ervaring dus lijkt me een 2K clearcoat ook een reeele optie.

Waar moet ik op letten met die 2K oplossing?

diesel64

Bericht door diesel64 » 11 jun 2012, 12:27

Wel, sommige verven reageren met de clearcoat (als het 2K is). Ik zou niet weten hoe dat zit met Tamiya, geen ervaring mee.

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 11 jun 2012, 12:54

Okee, dat wist ik dus niet. Weer een reden extra om de roller methode toe te passen. Of is er een 1K oplossing die je kunt spuiten?

diesel64

Bericht door diesel64 » 11 jun 2012, 13:02

Afbeelding

markske
Real name: mark

Bericht door markske » 11 jun 2012, 13:11

eerst 2 lagen motip vernis alvorens 2K vernis te plaatsen,als je dan eerst een dunne laag 2K vernis plaatst over de 1K motip en na een half uurtje wachten je 2K vernis verder opbouwt heb je normaal geen reactie!
al is het nog afhankelijk van welk merk 2K je gebruikt,glasurit en dupont zijn "gevaarlijk" standox en sherwin williams zijn vrij safe op motip ;)
old beetles don't leak oil, they just mark their spot
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 11 jun 2012, 13:16

Kunnen we niet eens een workshop of zo organiseren? Het begint me allemaal te duizelen eerlijk gezegd.

diesel64

Bericht door diesel64 » 11 jun 2012, 13:17

markske schreef:eerst 2 lagen motip vernis alvorens 2K vernis te plaatsen,als je dan eerst een dunne laag 2K vernis plaatst over de 1K motip en na een half uurtje wachten je 2K vernis verder opbouwt heb je normaal geen reactie!
al is het nog afhankelijk van welk merk 2K je gebruikt,glasurit en dupont zijn "gevaarlijk" standox en sherwin williams zijn vrij safe op motip ;)
Yup, goeie tip!

Maar dan ga ik er ook vanuit dat je niet echt de supersterke hechting van de 2K vernis gaat hebben, omdat de onderste laag 1K is.

Hardheid en UV-bestendigheid (in hoeverre je 2K dit heeft) ga je natuurlijk wel hebben.

Wat ik ook al gehoord heb, is dat 2K niet altijd even goed hecht aan inserts. Dus mss op inserts eerst een plastic primer gebruiken? Zelf nog niet gedaan en ook nog geen problemen mee gehad.

't Zijn allemaal tips... en je kan je nu ook wel voorstellen hoe lang ik gezocht en gewikt en gewogen heb alvorens aan mijn 2K-spuiterij-avonturen ben begonnen. :)

diesel64

Bericht door diesel64 » 11 jun 2012, 13:17

HarrieD schreef:Kunnen we niet eens een workshop of zo organiseren? Het begint me allemaal te duizelen eerlijk gezegd.

Gewoon eens samen op café gaan, helpt ook al veel. ;)

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 11 jun 2012, 13:20

Goed idee, bij mij in de straat ligt een leuke tent ;) :rock:

wza1979

Bericht door wza1979 » 11 jun 2012, 13:47

Yo, in de Spinner ( blad van NFV ) staat komend nummer een hoop over zelf lakken. :lol:

Maar ik kan wel wat zeggen:

Ga gewoon rollen.

Motip lakken zijn 1K en maar zelfs voor een 1K erg zacht. Daarbij hecht de Motip vrij slecht.
Daarbij heb je met zelf spuiten altijd het gekloot dat de laag nergens mooi even dik is. Vooral lastig met opschuren, en dat moet je flink met zelfsgespoten lak. Dus dan moet je ontzettend goed opletten als je met je schuurpapier niet even een laagje eronder aan het opschuren bent ipv de toplaag.

Je hebt spuitbussen met 2K lak. Ook die heb ik. Goed spul, alleen schreeuwend duur. Dan kun je net zo goed naar de spuiter gaan.

Rechtstreeks 2k op je speeldveld is geen enkel probleem.

De tamiya reageert nergens op, zelfs niet op watergedragen lakken. Komt omdat het eigenschappen van beiden heeft.

Ga dus de spinner lezen ..... 8-)

En gewoon lekker rollen met Trimetal Brillant lak. Echt werkt als eens trein. Je hoeft alleen op te passen om te stof die je er op krijgt. Even opschuren en je stof is weg en ook je bobbels. Laatste laag even naar de spuiter brengen. Kost maar paar tientjes.

diesel64

Bericht door diesel64 » 11 jun 2012, 13:52

Ja, inderdaad William, da's ook wat ik zou aanraden.

Andere mogelijkheid: breng hem gewoon van in de eerste instantie naar je spuiter en laat daar al je lagen doen.

Of... als je een paar vijzen los hebt (zoals ik), kan je zelf beginnen met 2K te spuiten:

Afbeelding

:mrgreen:

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 11 jun 2012, 13:54

Is dat de vorige spinner waar je het over hebt, of die nog moet uitkomen. Ik ben pas sinds kort lid van NFV dus ik heb de laatste spinner wel in huis. (Week of 6 geleden ontvangen).

Ik moet je eerlijk zeggen dat als ik de velden van Pascal zie ik opteer voor de 2K lak. Zeker omdat ik de beschikking heb over een spuitcabine. (Moet er wel 80KM voor rijden, maar okee).
Maar zoals gezegd, jouw rol systeem lijkt me ook een goede optie.

Zucht, decisions decisions. Eerst een :cheers:

diesel64

Bericht door diesel64 » 11 jun 2012, 13:57

Vergeet wel niet dat Pascal zijn speelvelden allemaal clearcoated zijn vanuit het fabriek. Met oudere speelvelden (zoals die van jouw Tomcat), heb je dat niet en moet je toch wat voorzichtiger zijn.

Maar het zou moeten lukken... Op mijn Motordome speelveld heeft de lak ook goed gehecht.

wza1979

Bericht door wza1979 » 11 jun 2012, 14:40

In de aankomende spinner. Die komt al vrij snel.

De beste manier blijft gewoon alles naar de spuiter brengen. Dat is het mooiste.

Maar het resultaat met rollen en is niet eens zoveel minder. Al mijn kasten zijn met de roller. Ook de Attack waar ik nu mee bezig ben, zit al een laag op met de roller. Puur gemak, lekker thuis doen. Goedkoper.
Ik zocht eigenlijk een goede tussenweg, want niet al te duur is, maar wat toch een vrij goed resultaat geeft. Denk dat ik die nou onderhand wel gevonden heb.

Er is wel nog een nadeel van gelijk de eerste laag spuiten. De lak wordt anders "opgezogen" bij kale stukken en bij inserts. Na 1x brengen bij spuiter ( laag of 3 dan ze dan ), zie je dat de lak weggelopen is bij inserts en stukken met kaal hout. Pas na 2x of nog beter 3 sessies naar de spuiter is dat niet meer.
Met rollen heb je hier geen last van. Dat is dikker en wordt niet zo makkelijk opzogen. In principe is gelijk je eerste laag goed dekkend.

wza1979

Bericht door wza1979 » 11 jun 2012, 14:57

en nog wat:

Als je mij een jaar geleden had gevraagd zou ik zeggen: naar de spuiter.
Maar inmiddels weet ik goede producten en de juiste middelen dat ik eigenlijk zeggen: alle lagen door de spuiter is eigenlijk niet echt perse nodig om een aardig resultaat te krijgen.
De laatste laag moet je zeker door de spuiter laten doen, 2k is domweg een stuk harder en mooier als laatste laag.

Met de rol lak zijn er wel 2 afwijkingen:
- De kleuren worden wat warmer, en dat neemt ook toe als je meerdere lagen doet. 2k lak bij spuiter is fractioneel natuurlijker qua kleur. Maximaal 10 lagen kun je ongeveer rollen, daarna worden de kleuren m.i. iets te warm. Maar dat is persoonlijk. Maar zoveel lagen heb je eigenlijk niets aan. Meestal kom ik op een laag of 5 a 6 uit.
- Bij bepaalde licht inval ( dus niet recht van boven, maar als je schuin kijkt ) kun je lichte glooiingen zien en dat heb je niet bij de spuiter. Maar ook voor dat. Zodra een kast opgebouwd is kun je eigenlijk niet meer in die hoek kijken en zal het eigenlijk nooit opvallen.

En dan als laatste:

Ga geen spul op waterbasis gebruiken en ook geen parketlak of dat soort spul. Waterbasis is werkelijk ruk, voordeel dat het niet stinkt, maar dat is ook het enige voordeel. Voor de rest pakt het te slecht, aanzetten goed te zien, en veel invloed op de kleur. Parketlak is ook niet geschikt, ook al doen veel figuren dat wel, maar ook daar slechte hechting, zeer slechte glans en heel zacht. Terwijl je juist zou verwachten dat het echt hard word, omdat het voor vloeren is, maar dat is niet het geval.

Zo ......

Baron Shadow
Real name: Ruud Kooij

Bericht door Baron Shadow » 11 jun 2012, 21:57

Is er trouwens iemand die al eens een laklaag op een em'er heeft gedaan?
Lijkt me snel te glanzend worden maar zou toch wel fijn zijn als je een speelveld hebt opgeknapt dat het er ook lang op blijft zitten.
De laatste tijd door mijn verhuizing niet veel meer opgeknapt maar zou ik wel interesant vinden voor bv mijn Fireball.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

markske
Real name: mark

Bericht door markske » 11 jun 2012, 22:02

ik ben momenteel bezig met de resto van een smart set,als ik het gevecht met de juiste kleuren heb overwonnen krijgt deze een vernislaag! ik laat tegen dan met plezier het resultaat weten ;)
old beetles don't leak oil, they just mark their spot
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 12 jun 2012, 06:39

Okee John, thanks for the info. Schuur jij nog tussen het aanbrengen van de lagen?

Plaats reactie