Bally MPU AS-2518-35 geeft geen bal

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
diesel64
Real name: Kristof

Re: Bally MPU AS-2518-35 geeft geen bal

Bericht door diesel64 » 06 jun 2012, 16:13

Normaal wel... Al geef ik geen garantie want je kan niet in alle circuits de diodes testen. :)

Trek J2 en J3 uit op de MPU, zet je multimeter in "diode test" en hou de zwarte probe aan de band-zijde van de diode en de rode aan de andere zijde. Je zou een waarde moeten aflezen van ongeveer 0.7 volt. Als je de probes omwisselt, zou het geen verbinding moeten geven.

Als je 0 krijgt, is er heel zeker iets mis. :)

Afbeelding
No shirt. No shoes. No pinball.

markske
Real name: mark

Bericht door markske » 06 jun 2012, 16:38

alle diodes maar dan ook echt alle diodes onder het speelveld gemeten en allen zitten rond de .75 en met de meetpennen omgekeerd niets :madman:
old beetles don't leak oil, they just mark their spot
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy

diesel64

Bericht door diesel64 » 06 jun 2012, 16:51

Godverdomme hé...

Als je de kast in testmode steekt en de stekker aan de coin door uittrekt, blijft hij dan nog steeds die switch #15 geven?

markske

Bericht door markske » 06 jun 2012, 17:00

diesel64 schreef:Als je de kast in testmode steekt en de stekker aan de coin door uittrekt, blijft hij dan nog steeds die switch #15 geven?
met op de cpu alles terug zoals het hoort blijft die 15 na het lossen van de stekker naar de coindoor

diesel64

Bericht door diesel64 » 06 jun 2012, 18:09

OK... sta me toe dat ik het redelijk bizar begin te vinden... :madman:

Als ik zeker wist dat het aan de CPU lag, kon je de print langs brengen...

We kunnen misschien eens proberen de switch matrix op de CPU te testen? Zie je dat zitten? Je hebt daarvoor enkel een kabeltje nodig om pinnetjes op de connector met mekaar te verbinden...

Wat je ook kan doen is gewoon de prints opsturen (verzenden via Kiala kost maar 4 euro enkelrichting) of binnen brengen en dan kijk ik ze eens na.

markske

Bericht door markske » 06 jun 2012, 18:48

ik zie alles zitten makker :)
zeg maar hoe ik dat kan testen maar wel in beginnerstaal als het kan.

tenzij je zegt dat je ze liever eens bekijkt dan kom ik er wel mee tot bij u.
welke ic gaat er over die tilt switch lijn of gaat dat ook over zowel die u10 en u11?
mss kan ik daar nog eens wisselen met die uit de soundboard (u10 is nieuw u 11 is nog die er in zat)

diesel64

Bericht door diesel64 » 06 jun 2012, 19:23

enkel U10 wordt gebruikt voor de switch matrix

OK, dus de MPU testen... Je hebt daar dus enkel een kabeltje voor nodig (liefst met klemmen aan beide zijden, maar da's niet per se nodig). En op zo'n oude Bally kan het ook handig zijn als je een handlanger hebt die naar het display kijkt om te zeggen wat er op komt terwijl jij aan de CPU aan het prutsen bent... :)

* Zet de kast (opnieuw) in die switch test en trek J2 en J3 uit op de CPU. Nu zou er op de display "0" moeten komen. Als er een ander getal komt, mag je al stoppen en zitten we met een probleem op de CPU.

* Zet alle DIP swiches op de CPU op OFF

* Neem je kabeltje en hou het met één kant tegen J2-1 (dit is dus Pin 1 van connector J2). Raak met de andere kant één voor één de pinnetjes 8 t.e.m. 15 van J2 aan. Op het display zou nu de aanduiding moeten gaan van 1 t.e.m. 8. (Een 1 zou moeten verschijnen bij het aanraken van pin 8, een 2 voor pin 9, een 3 voor pin 10, ...) Dat was de eerste kolom van de switch matrix.

* De volgende kolommen zijn analoog: verplaats de eerste kant van je kabeltje naar J2-2 en ga opnieuw de pinnen 8 t.e.m. 15 af. Het display zou nu de "switches" 9 t.e.m. 16 moeten tonen. Dat was de tweede kolom. Doe hetzelfde voor kolom 3, 4 en 5 (bevinden zich op J2-3, J2-4 en J2-5)

Als je alles afloopt in die volgorde zou de aanduiding op het display mooi één voor één moeten stijgen van 1 tot 40. Als dat niet het geval is, zitten we met een probleem op de CPU.

Als je de pinnetjes niet kan onthouden, kan je gewoon de switch matrix uit de handleiding (die wat ik hier ook eerder gepost heb) er naast leggen. Daar staan de 5 kolommen onderaan aangeduid (van ST0 -> ST4). De switches worden genummerd van boven naar onder en van links naar rechts. Zo dus:

Afbeelding

Als dit allemaal in orde is, kan je ook nog even J3 checken. Die bevat enkel de eerst twee kolommen. (ST0 zit op J3-2, ST1 op J3-3). De rijen komen daar op J3 binnen op pinnen 9 t.e.m. 16.

Veel geluk!

Als het niet duidelijk is, laat je maar iets weten. Of je mag me ook bellen, want je hebt mijn nummer nog, denk ik?

HarrieD
Real name: Harrie D
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 06 jun 2012, 19:31

Maar ls ik in het schema kijk zie ik ook returns zitten die naar de coindoor gaan. Wellicht ligt daar het probleem.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

diesel64

Bericht door diesel64 » 06 jun 2012, 19:39

markske schreef:... blijft die 15 na het lossen van de stekker naar de coindoor
HarrieD schreef:Maar ls ik in het schema kijk zie ik ook returns zitten die naar de coindoor gaan. Wellicht ligt daar het probleem.
;)

markske

Bericht door markske » 06 jun 2012, 19:49

pb me maar ff opnieuw je nummer ben het vergeten op te slaan en ik vermoed dak het ga nodig hebben :madman:

markske

Bericht door markske » 06 jun 2012, 21:18

ok mpu test met succes voltooid,geen fouten !
dan op aanraden van Kristof naar de switchtest gegaan met J3 los gaf hij error 29 in de switchen dus tot en met met 28 was testbaar
voor het eenvoudig te houden ga ik de switchen die correct werken en de juiste nummer gaven op de display niet vermelden.dus hier staan enkel de switchen die niet doen wat moet.
5=niets,geen reactie
6=niets,geen reactie
7=niets,geen reactie
9=niets,geen reactie
10=niets,geen reactie
11=niets,geen reactie
14=niets,geen reactie
15=niets,geen reactie
16=niets,geen reactie
17=geen switchen te vinden tussen de mini flippers
18=niets,geen reactie
19=niets,geen reactie
23=niets,geen reactie

hopelijk geeft dat wat meer duidelijkheid.

Pinman
Real name: Yes

Bericht door Pinman » 06 jun 2012, 22:41

...
Laatst gewijzigd door Pinman op 05 apr 2021, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

markske

Bericht door markske » 07 jun 2012, 07:01

startknop=check=ok thx voor de tip ;)

net is rap op switch 7 die dus niet registreert in test gaan meten en hij geeft door op ohm wanneer hij het zou moeten doen,het is dus niet dat die door slecht contact niet meer zou werken.laten we er dan mss even van uit gaan dat de switchen die niets registreerden wel contact maken indien nodig.

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 07 jun 2012, 07:41

Even een gedachte: de meeste microswitches hebben toch een maak/verbreek contact (3 pootjes)? Toch?

Ik weet even niet hoe de schakeling zit met diode en aansluitingen, maar ik kan me zo voorstellen dat ergens een switch sluiting maakt. Klikken ze allemaal wel een beetje lekker?

Maar nogmaals, het is even een gedachte. Ik ga meer uit van een sluiting tussen 2 switches of massa o.i.d.
Van de andere kant is dit denk ik best op te lossen met een paar man en een krat Jupiellekes.

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

diesel64

Bericht door diesel64 » 07 jun 2012, 08:11

HarrieD schreef:Even een gedachte: de meeste microswitches hebben toch een maak/verbreek contact (3 pootjes)? Toch?

Ik weet even niet hoe de schakeling zit met diode en aansluitingen, maar ik kan me zo voorstellen dat ergens een switch sluiting maakt. Klikken ze allemaal wel een beetje lekker?

Maar nogmaals, het is even een gedachte. Ik ga meer uit van een sluiting tussen 2 switches of massa o.i.d.
Van de andere kant is dit denk ik best op te lossen met een paar man en een krat Jupiellekes.

Op Bally's van die generatie zitten geen microswitches...

Pinman schreef:Op J2 van het mpu bord zitten de playfield switchen, op J3 zitten de cabinet switchen. Ik heb wel eens gehad dat het isolatie papiertje tussen de startknop en muntdeur doorgesleten was. De switchmatrix maakte sluiting naar ground. Dat gaf allerlei vreemde storingen.
Goeie tip! Maar dat kan hier het probleem niet zijn, want het probleem blijft als hij de muntdeur loskoppelt.

diesel64

Bericht door diesel64 » 07 jun 2012, 08:19

Zodra ik tijd heb, ga ik nog eens het schema erbij nemen en de switches aanduiden die niet werken.

Wat je ondertussen wel al kan proberen: knip eens alle condensatoren van de schakelaars los (aan één beentje is genoeg, zorg wel, dat dat beentje dan nergens tegen komt en kortsluiting veroorzaakt). Die zijn in principe toch niet nodig om de kast te doen werken (ze verhogen enkel de "gevoeligheid" van de switches).

Misschien dat er ergens zo'n condensator kortgesloten is... Dan hebben we dat toch al weer uitgesloten.

Ferme puzzel, dit probleem! :D

markske

Bericht door markske » 07 jun 2012, 08:26

diesel64 schreef: knip eens alle condensatoren van de schakelaars los .

Misschien dat er ergens zo'n condensator kortgesloten is... Dan hebben we dat toch al weer uitgesloten.

dat ga ik al doen!
mogen die switchen op de mpu al terug naar originele setting?
kan ik op 1 of andere manier de switchen testen of er 1 in sluiting ligt met de kast ?

leuke puzzel,leuke puzzel... ik wil flipperen niet puzzelen ;)
4 kasten staan en de minst leuke is de enige dat werkt pff :|

diesel64

Bericht door diesel64 » 07 jun 2012, 08:47

markske schreef: mogen die switchen op de mpu al terug naar originele setting?
Laat die voorlopig maar allemaal op OFF staan tot we het probleem gevonden hebben.
markske schreef: leuke puzzel,leuke puzzel... ik wil flipperen niet puzzelen ;)
4 kasten staan en de minst leuke is de enige dat werkt pff :|
Geduld is een schone deugd. ;)

markske

Bericht door markske » 07 jun 2012, 09:45

alle condensators zijn los,geen verbetering,om zot te worden Afbeelding
als ik het spel start en er geen bal komt en je trekt dan J3 los komt er wel een bal en kan je spelen echter niet alles werkt (logisch)

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 07 jun 2012, 09:56

Zoals ik het schema lees heeft J3 enkel de coindoor switches. En dan bedoel ik J3 op het MPU bord. Ik denk dat daar ergens een sluiting zit (in je test switches) en daarmee de rest van de switches meetrekt. De switches van je speelveld en de test switches zitten op dezelfde PIA.

diesel64

Bericht door diesel64 » 07 jun 2012, 09:59

HarrieD schreef:Zoals ik het schema lees heeft J3 enkel de coindoor switches. En dan bedoel ik J3 op het MPU bord. Ik denk dat daar ergens een sluiting zit (in je test switches) en daarmee de rest van de switches meetrekt. De switches van je speelveld en de test switches zitten op dezelfde PIA.
Als hij J3 uittrekt, werkt het nog steeds niet (zoals al een paar keer gezegd). Dan toont de kast constant switch 29. Dus er zit sowieso (ook) een probleem in het speelveld gedeelte van de switch matrix.

Bovendien is de test switch rechtstreeks aangesloten op de PIA (niet via de switch matrix). Kan dus niet voor problemen zorgen.

Ik denk dat we gaan moeten beginnen met systematisch rijen of kolommen uitschakelen, om hier de fout te vinden... :?

Ik zal straks tijdens mijn middagpauze er nog even naar kijken en een suggestie doen.

markske

Bericht door markske » 07 jun 2012, 10:04

mss kan dit helpen:
als ik het spel start, geen bal wel ball in play 1 op display en ik los dan J3 zodanig dat de bovenste pinnen van J3 geen contact geven en de onderste wel geeft hij een bal dus wss zit het in het bovenste deel van J3 .
wel krijg ik na op start te duwen eerst ff een 3 te zien op de ball in play digit ;)

diesel64

Bericht door diesel64 » 07 jun 2012, 10:07

Welja, da's normaal hé.

Herinner je dat als je J3 in steekt in de test, dat hij constant switch 15 (de tilt) aangaf. De kast denkt dus dat de tilt dicht staat en start natuurlijk geen spel zolang de tilt gesloten is. Nu alleen nog vinden waarom dat zo is... :madman:

markske

Bericht door markske » 07 jun 2012, 10:12

is er dan geen mogelijkheid om 1 voor 1 de draden van alle switchen in die kring te lossen tot op het punt dat hij het wel doet?,of zie ik het te simpel :oops:

diesel64

Bericht door diesel64 » 07 jun 2012, 10:18

Ja, dat is het ultieme reddingsplan... :)

Maar da's wel redelijk wat werk (omdat je alles wat je losknipt natuurlijk ook ooit moet terugsolderen...).

Wat ik zou doen is proberen met een fijn pinnetje (of heel fijn schroevendraaiertje) één voor één de kabeltjes van de kolommen los te prutsen uit de connector van J2 en kijken of dat het probleem oplost.

Bijvoorbeeld met de kast in switch test, J3 uitgetrokken, enkel J2 ingestoken. Dan kwam er 29 op hé? Als je dan kolom 4 (J2, pin 4) kan losmaken, lost dat het probleem op? Werken dan alle switches goed, behalve deze in kolom 4?

Plaats reactie