Een spoel wil als hij geen aanvoer van stroom meer krijgt supersnel zijn opgeladen stroom kwijt, deze stroom is hoger dan wat er aangevoerd is.
Voor het gecontroleerd afvoeren van de inductie stroom heb je een SB nodig omdat het spoeltje in de zekering de hoge ampère piek kan verwerken en dempt.
Dit begrijp ik niet helemaal.
Als de spoel wordt aangetrokken loopt er stroom van de voeding (+), door de zekering, door de spoel, door de transistor naar de - van de voeding. Als er dan wordt afgeschakeld stopt de stroom door de spoel en transistor. Stroom loopt er niet meer, en de rest-energie van de spoel kun je verwachten in de vorm van een spanningspiek. De rest-energie van de spoel gaat circuleren door de vrijloop diode en terug naar de spoel. De spoel wordt kortgesloten door de diode. Het is dan meer een spanningsvereffening en dient om spanningspieken te voorkomen. Die stroom zal volgens mij niet teruggaan de voeding in.
Die stroompiek na het afschakelen volgens mij geen stroompiek. Als de diode er niet zou zitten zou je door de abrupte afschakeling van de spoel een spanningspiek krijgen (waar de electronica niet tegen kan).
Volgens mij is de reden dat je een trage/sloblo karakteristiek nodig hebt omdat de stroom door de spoel erg hoog is, maar de schakeltijd van de spoel is erg kort. En zo'n tragere karakteristiek kan die korte overbelasting kortstondig goed hebben.