Mijn eerste projectje

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door Baron Shadow » 22 feb 2012, 22:18

Als ik dit zie ga ik toch bijna aan mijn centaur beginnen.
Heb deze alleen alles aan de bovenkant afgehaald om wat bij te werken maar heb inmiddels een overlay liggen.
Maar dan moet ook echt alles eraf en dat durfde ik dus nog niet.
Begin door deze projecten toch steeds meer het idee te krijgen dat ik toch ook maar eens in het diepe moet springen. :o
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6184
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door zwartepanter » 23 feb 2012, 08:56

Nice!

Gebruikersavatar
stEmE
Berichten: 1180
Lid geworden op: 01 okt 2011, 17:34
Real name: Steven Meeussen
Locatie: Belgium

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door stEmE » 23 feb 2012, 10:16

Baron Shadow schreef:Begin door deze projecten toch steeds meer het idee te krijgen dat ik toch ook maar eens in het diepe moet springen. :o
Dat is dus (gezien mijn kennis van electronica die ongeveer op -10 staat :D ) precies de manier waarop ik het ook doe. Zo ben ik trouwens vroeger ook aan mijn eerste oldtimer begonnen (een Triumph Spitfire) en die heb ik ook helemaal uiteengehaald en terug ineen gestoken, niet tegengehouden door enige vorm van kennis :D
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Gebruikersavatar
lotmamordun
Berichten: 351
Lid geworden op: 14 aug 2011, 15:56
Real name: Vincent CHARDOME
Locatie: Belgium

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door lotmamordun » 23 feb 2012, 11:23

Goe bezig :good:
Dit wordt een ook een zeer interessant topic om te volgen.
LOTR & Stardust

pinballwars
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 sep 2011, 20:45
Real name: danny bogaerts
Locatie: Belgium

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door pinballwars » 24 feb 2012, 19:41

ik ga dit ook goed volgen , mijn MM speelveld uit de states (gebruikt maar in goede staat) zal één dezer arriveren en dan moet ik het nog laten bijwerken en clearcoaten.

lovewilliams
Berichten: 194
Lid geworden op: 14 aug 2011, 07:31
Real name: michielsen Joo
Locatie: Belgium

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door lovewilliams » 24 feb 2012, 22:22

Hey Danny ,

Ik heb ooit eens een MM bij u gekocht , denk ik ?
Ik ben momenteel midden in een restauratie van een MM speelveld om binnen een paar weken de laatste lagen clearcoat aan te brengen .
Als je eens graag komt kijken hoe het precies in zijn werk gaat , dan is het nu de moment.
Brasschaat is toch niet ver bij u vandaan , niet ?
Misschien wel intressant om het eens te zien ?

Steme : succes met je project , wordt weer leuk om te volgen !

pinballwars
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 sep 2011, 20:45
Real name: danny bogaerts
Locatie: Belgium

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door pinballwars » 01 mar 2012, 16:31

heb mijn speelveld aangekregen en zal spoedig eens langskomen Joo.

Danny

Gebruikersavatar
stEmE
Berichten: 1180
Lid geworden op: 01 okt 2011, 17:34
Real name: Steven Meeussen
Locatie: Belgium

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door stEmE » 20 mar 2012, 22:51

Kleine update...

Nudat heel het speelveld leeggehaald is kan het schuren beginnen. Een jobke dat ik het minst graag doe :madman:

De achterkant kan wel een schuurpapiertje gebruiken ;)
Afbeelding

Ik heb lang getwijfeld of ik het stickertje en de 4 ook zou wegschuren (dan is de achterkant volledig proper)
Afbeelding

En zo ziet dat er dan uit nadat het volledig geschuurd is. Ik heb dan toch maar besloten de 4 achteraf terug te schrijven met een zwarte stylo en het oranje plakkertje met tested by: Steve L is makkelijk bij te maken. En het zou dan wel eens tested by : Steven M kunnnen worden :lol:
Afbeelding

Met dank aan HEP voor de trukjes met de stokjes :respect:
Afbeelding

Veel foto's heb ik niet getrokken van het schuren...en op het einde was ik 'het' zo moe dat ik zelfs de camera niet meer stabiel kon houden :whisling:
Afbeelding

En dan het spuitwerk :) Dat is al wat leuker... Buiten op de oprit een stuk nat gespoten om het stof zo veel mogelijk te beperken, maar er vliegt hier sowieso heel wat rond, dus er zal zeker deftig geschuurd moeten worden om de stofjes weg te krijgen :D
Eerst een dun laagje...
Afbeelding
...en dan na een 15 - 20 minuten een dikke 2e couche erover. Zo'n plat liggend object spuit toch een stuk makkelijker dan een carrosserie-stuk dat nog ergens aan een oldtimer hangt hoor :P
Afbeelding

En nog wat detailkes...
Afbeelding
Afbeelding
Shooterlane ziet er goed uit vindt ik...mag ook wel naa een uurtje-of-weet-ik-veel te schuren :wait: Wat gaat dat geven na een laag of 6?? :madman: :rock:
Afbeelding
Nadien nog wat 'putjes' opgevuld met de overschot van de clearcoat en dan maar laten drogen hé... Wordt vervolgd binnen een paar dagen/weken :D
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door g94 » 20 mar 2012, 23:05

Shiit, jij hebt zo'n orbital sander op luchtdruk??? :love:
Ik ben momenteel serieus aan 't overwegen om mij zo'n ding en een compressor aan te schaffen.

En gij clearcoat nog eens zelf ook? :respect:

P

Gebruikersavatar
stEmE
Berichten: 1180
Lid geworden op: 01 okt 2011, 17:34
Real name: Steven Meeussen
Locatie: Belgium

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door stEmE » 20 mar 2012, 23:19

Luchtdruk-toestellen zijn een blessing from heaven Pascal. Als je er eenmaal mee gewerkt hebt moet je die electrische toestanden niet meer hebben.
'k Heb zowat alle ronde gaatjes geschuurd met een luchtdruk-dremeltje. Werkt fantastisch :good:
Excentrische schuurmachine met velcro-pads heb ik al jaaaaaren en gebruikte ik voornamelijk op de oldtimer. Voor de flippers is hij dus ook heel makkelijk inzetbaar. Wordt pas heel duidelijk bij het opschuren van de clearcoats...
Verder heb ik een 150 ltr 2.5hp compressor staan. Maakt wel wat lawaai, maar dat moet je er maar bijnemen ;) Debiet heb ik dus ruim voldoende om te spuiten. Ik gebruik die normaal om stukken ophanging en andere niet te grote onderdelen van de oldtimers te zandstralen. En dan heb je die 150ltr toch echt wel nodig hoor.
Het zelf clearcoaten van een vlak object stelt niet al te veel voor hoor. Je kan geen druipers krijgen hé, dus hier en daar wat teveel vernis erop kan geen kwaad :madman: Je moet enekl oppassen niet te veel stof erin te krijgen. In mijn vorige huis spoot ik gewoon in de garage (alles even goed uitkuisen en effe nat maken om het stof vast te houden) en dat gaat eigenlijk wel goed hoor. Vermits nu mijn garage onder de woning zit denk ik dat ik dat dus beter niet doe (kwestie van de vrede in huis te bewaren hé -> hang toch een luchtje aan hoor). Dus toch maar buiten spuiten en iets meer stof pakken...
Alleen de final coating twijfel ik nog even aan of ik dat zelf ga doen. Ik wacht even af wat de schuurbeurten na deze en de volgende lagen gaat zeggen en of ik alles er terug uitkrijg. Als dat lukt spuit ik hem volledig zelf denk ik ;)
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door Baron Shadow » 20 mar 2012, 23:24

Kickuh, word mooi man. :respect:
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door g94 » 20 mar 2012, 23:58

Steven, en welke schuurmachine heb je?
Ik zat hier naar Festool te kijken :handjob: maar die dingen zijn stronteduur :cry:

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door wza1979 » 21 mar 2012, 08:11

Zo'n Festool ligt bij ons in de 2e hands winkel voor zo'n 150 euro meen ik ........

Van een maat van me leen ik zo af en toe een Festool schuurmachine ( met een kop die niet alleen ronddraait maar ook heen en weer gaat ). Maar die zijn toch wel erg grof en meer bedoeld voor het zware werk.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6184
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door zwartepanter » 21 mar 2012, 08:22

Wow, cool! :clap: Steven, ik had je speelveld gezien in real time, heb je al die scoops bijgewerkt dan?

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door wza1979 » 21 mar 2012, 08:40

Is dat bovenin je enige schade ?

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door diesel64 » 21 mar 2012, 09:13

Ziet er zeer nice uit! :clap:

En ge moogt u aan een paar PM's verwachten i.v.m. vragen over clearcoat. :whisling:
stEmE schreef:Dus toch maar buiten spuiten en iets meer stof pakken...
Alleen de final coating twijfel ik nog even aan of ik dat zelf ga doen. Ik wacht even af wat de schuurbeurten na deze en de volgende lagen gaat zeggen en of ik alles er terug uitkrijg. Als dat lukt spuit ik hem volledig zelf denk ik ;)
Wel, ik heb dus exact dezelfde plannen. Maar de laatste laag ga ik wel heel zeker bij een carrossier laten zeten, want die moet wel perfect zijn. :)
g94 schreef:Shiit, jij hebt zo'n orbital sander op luchtdruk??? :love:
Ik ben momenteel serieus aan 't overwegen om mij zo'n ding en een compressor aan te schaffen.
Ik ga mij er ook eentje kopen. Compressor heb ik al, persluchtleiding heb ik ook al getrokken tot in mijn atelier, dus tis gewoon kwestie van zo'n sander kopen.

En om maar als hobby te gebruiken lijkt deze mij wel voldoende voor mijn doeleinden. :)

http://www.alphametal.be/en/component/v ... ry_id=4621
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door Cedric » 21 mar 2012, 09:54

Super Steven, goe bezig ! :clap: :clap:

Gebruikersavatar
stEmE
Berichten: 1180
Lid geworden op: 01 okt 2011, 17:34
Real name: Steven Meeussen
Locatie: Belgium

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door stEmE » 21 mar 2012, 10:53

The day after... een eerste inspectie :D
Stof valt nog mee, ik had erger verwacht. Dat wordt dus al wat minder schuren dan gedacht->eerste meevaller :whisling:
Ziet er toch wel cool uit hé, zo'n blinkend speelveld :whisling:
Afbeelding
wza1979 schreef:Is dat bovenin je enige schade ?
Neen dus. Zoals in het begin al gezegd is het speelveld zelf wel redelijk in orde, maar er zijn toch wel een aantal plaatsen waar de nodige uurtjes masken en airbrushen in zal kruipen. Gelukkig is dat al wat leuker werk dan het eindeloos schuren ;)
Ik zou graag alle inserts willen bijwerken (alhoewel ik mij dat waarschijnlijk nog hard ga beklagen :whisling: ). Vermits het voor mijzelf is steekt het niet op een uurtje maksen meer of minder en zoals je kan zien op de foto zit er een zwart randje rond de joust en ander inserts. Ik had dat graag helemaal geel gehad. Hier kan je ook zien dat er in de rode vlakken het nodig bijspuit werk is...
Afbeelding
De ridder heeft in het verleden blijkbaar al het nodig uptouch werk ondergaan, maar dat kan beter (hoop ik...)
Afbeelding
...en vooral veel kleine foutjes weg te werken...
Afbeelding
Afbeelding
hier en daar een insert die wat opgevuld en bijgewerkt moet worden...
Afbeelding
..en uiteraard de switch-holes...
Afbeelding
zwartepanter schreef:Wow, cool! :clap: Steven, ik had je speelveld gezien in real time, heb je al die scoops bijgewerkt dan?
Voorlopig is daar nog niets aan bijgewerkt, enkel een hoop fijn schuurwerk om de vieze zwarte aanslag weg te krijgen om te kijken hoe ze er nu echt uitzien.... Ik ga eerst zien wat het zegt als ze ge-airbrusht zijn. Achteraf kan ik dan nog altijd beslissen om ze toch met glasfibre plamuur bij te werken...
Afbeelding
g94 schreef:Steven, en welke schuurmachine heb je?
Ik zat hier naar Festool te kijken :handjob: maar die dingen zijn stronteduur :cry:
Ik gebruik een Ingersol Rand 310 die ik een 20-tal jaren geleden gekocht heb voor mijn eerste werkjes aan mijn Triumph Spitfire die ik toen had. Het was toen ook een duurder toestel, maar je ziet wel-> 20 jaar later werkt hij nog steeds :rock:

Wordt vervolgd (hoop ik, anders geraakt mijn MM nooit meer af :angel: )
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door g94 » 21 mar 2012, 12:48

diesel64 schreef:
En om maar als hobby te gebruiken lijkt deze mij wel voldoende voor mijn doeleinden. :)

http://www.alphametal.be/en/component/v ... ry_id=4621
Ik kom net van bij mijn carrossier en heb hem gevraagd wat hij ervan denkt. Hij zou het afraden omdat er geen stofafzuiging is. Hij raadt dus aan om ietske duurder te gaan, 3M of rupes of iets dergelijks, 150 diameter en eerder 5mm dan 3mm schuuruitslag. Ook belangrijk is om te zorgen dat de compressor de nodige l/min kan leveren. Die duurdere toestellen zitten toch al gauw aan de 300 l/min, wat niet elke compressor kan trekken blijkbaar.
stEmE schreef:Ik zou graag alle inserts willen bijwerken (alhoewel ik mij dat waarschijnlijk nog hard ga beklagen :whisling: ). Vermits het voor mijzelf is steekt het niet op een uurtje maksen meer of minder en zoals je kan zien op de foto zit er een zwart randje rond de joust en ander inserts. Ik had dat graag helemaal geel gehad. Hier kan je ook zien dat er in de rode vlakken het nodig bijspuit werk is...
Ik doe dat altijd bij al mijn speelveld restauraties. Het is inderdaad heel veel werk om die maskers uit te snijden, en vooral hier met die stervormige randen, maar dit is toch een van de details die absoluut het verschil maken. Zeker doen zou ik zeggen, en neen: ge gaat u dat niet beklagen dat ge daar uren mee bezig gaat zijn. Uw madam daarentegen... :rose: :whisling:

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door diesel64 » 21 mar 2012, 13:23

g94 schreef: Ik kom net van bij mijn carrossier en heb hem gevraagd wat hij ervan denkt. Hij zou het afraden omdat er geen stofafzuiging is. Hij raadt dus aan om ietske duurder te gaan, 3M of rupes of iets dergelijks, 150 diameter en eerder 5mm dan 3mm schuuruitslag.
Ja, die stofafzuiging zou inderdaad wel handig (en waarschijnlijk ook beter) zijn, maar zou dat nu zo'n verschil maken? Ik kan me dat niet voorstellen eigenlijk. Het zal waarschijnlijk gewoon schelen in efficiëntie en gebruiksgemak. Vijf minuten langer schuren maakt mij echt niets uit. En achteraf moet je toch nog lakken of polijsten...
En eerlijk gezegd ik ben ook niet van plan om 300 euro te betalen voor een professionele schuurmachine die ik enkel maar een paar uur per jaar voor mijn hobby gebruik. :)
g94 schreef:Ook belangrijk is om te zorgen dat de compressor de nodige l/min kan leveren. Die duurdere toestellen zitten toch al gauw aan de 300 l/min, wat niet elke compressor kan trekken blijkbaar.
Ik moet nog eens nakijken hoeveel liter mijn compressor kan trekken, maar ik denk niet dat dat een probleem is. 't Is echt een gigantisch ding.


Maar Pascal... als jij niet echt van plan bent om heel dringend zo'n schuurmachine te kopen, wil ik je ook wel up to date houden van mijn bevindingen hoor. :)
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
stEmE
Berichten: 1180
Lid geworden op: 01 okt 2011, 17:34
Real name: Steven Meeussen
Locatie: Belgium

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door stEmE » 21 mar 2012, 13:28

diesel64 schreef:Ja, die stofafzuiging zou inderdaad wel handig (en waarschijnlijk ook beter) zijn, maar zou dat nu zo'n verschil maken? Ik kan me dat niet voorstellen eigenlijk. Het zal waarschijnlijk gewoon schelen in efficiëntie en gebruiksgemak. Vijf minuten langer schuren maakt mij echt niets uit. En achteraf moet je toch nog lakken of polijsten...
Het is niet enkel de afzuiging zelf. Bij de goedkopere machientjes is de zool volledig vol, bij de duurdere toestellen zitten er gaatjes in (voor de afzuiging). Door die gaatjes kan het schuurstof afgevoerd worden (ook al heb je geen afzuiging aangesloten). Bij de toestellen zonder die gaten blijft de schuurstof liggen en gaat uw papier veel sneller aankoeken, wat de efficiëntie van het schuren zeer sterk beinvloedt...
Laatst gewijzigd door stEmE op 21 mar 2012, 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Gebruikersavatar
Saru
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 sep 2011, 08:10
Real name: Severijn Huion
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door Saru » 21 mar 2012, 14:26

Koopt er u anders 2?
Indien uw compreseur voorzien is van 2 aansluitingen voor slangen kunde goej gaas geven ze! :)
Wij (carnavalgroep aalst) doen dat heel vaak.
1 Zit te schuren aan de ene kant van wagen en andere zit te schuren/vernissen/verven/stof wegblazen/etc... aan de andere kant :)

HEEL makkelijk :)
Have: Phantom Of The Opera, Judge Dredd, Mame Cab, Lucky 21, Electronic Dart

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door diesel64 » 21 mar 2012, 14:34

stEmE schreef:Het is niet enkel de afzuiging zelf. Bij de goedkopere machientjes is de zool volledig vol, bij de duurdere toestellen zitten er gaatjes in (voor de afzuiging). Door die gaatjes kan het schuurstof afgevoerd worden (ook al heb je geen afzuiging aangesloten). Bij de toestellen zonder die gaten blijft de schuurstof liggen en gaat uw papier veel sneller aankoeken, wat de efficiëntie van het schuren zeer sterk beinvloedt...
Ik geef u gelijk hoor, maar voor die keer dat ik dat nodig heb...

Trouwens... ik heb gezien op de filmpjes dat onze goeie vriend van HEP ook schuurpapier gebruikt zonder gaatjes. ;)
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
stEmE
Berichten: 1180
Lid geworden op: 01 okt 2011, 17:34
Real name: Steven Meeussen
Locatie: Belgium

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door stEmE » 21 mar 2012, 15:00

diesel64 schreef:Trouwens... ik heb gezien op de filmpjes dat onze goeie vriend van HEP ook schuurpapier gebruikt zonder gaatjes. ;)
Wat kent die nu van restauraties... :mrgreen: :run: (HEP->my hero, zolang hij zwijgt ;) )
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2805
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Mijn eerste projectje

Bericht door g94 » 21 mar 2012, 15:19

stEmE schreef:(HEP->my hero, zolang hij zwijgt ;) )
Probleem is dat hij nooit zwijgt... Ik denk dat hij zelfs babbelt terwijl hij aan 't schuren is.
Gelukkig hoort ge het dan niet :lol:

Plaats reactie