Trillium schreef: ↑02 jan 2021, 10:25
Ook het tweede filmpje (moet ik een Stern pinball kopen?) is een stevige waarschuwing voor iedereen die een nieuwe Stern overweegt aan te schaffen.
Tja, ach....
Ik ben het er helemaal mee eens dat:
- de spike opzet is bedacht voor een cost-cutting voor Stern zelf
- de promotie van Stern is wat overdreven
Het is op zich ook logisch dat je voor een LCD gaat die iedereen als massaproductie heeft, en niet meer veel geld gaat betalen voor een gas-display. En toch ook daar: het ziet er ook leuker uit (mits goed opgezet). Zo erg is dat ook weer niet toch?
Zo is het ook logisch dat je een schakelende voeding gebruikt ipv. een lomp blok staal wat ze een trafo noemen. Zeker als je niet al die spanningen en al dat vermogen nodig hebt. Geen +100V en -100V voor de display, of een 20A zekering voor de GI wat als gloeilampjes uitgevoerd is, dat kan ook allemaal wel wat efficienter natuurlijk, nog net niet gewoon een 5V spanning voor alles. Okee, de aan-uit schakelaar zit niet meer bij de rechterpoot, maar onder de kop. Is dat erg?
Het printje is een klein dingetje wat met een netwerkkabel communiceert. Ook niet raar. Valt mij juist op dat dat nu pas wordt ge-implementeerd. Zou het niet logischer geweest zijn dat dit veel eerder gedaan was? Nodebordjes gaan stuk, en zijn duur. Eens. Dat is jammer. Misschien een leerpuntje voor Stern, dat er een improved upgrade komt. Zal zeker mogelijk zijn. En anders misschien dat Rottendog of een ander daar iets op verzint.
De kop is niet meer met een duurder systeem one-lock maar met 2 bouten. Onhandiger, maar hoe vaak gebruik je die? En de lockbar bij het glas ziet er inderdaad wat onhandig uit. Die gebruik je wel vaker.
De nieuwste IC's zijn gewoon de SMD's, en ik kan me voorstellen dat een fabriek dit als massaproductie bestelt, en daar kosten mee bespaart. Neem ik ze niet kwalijk. Ze bekijken dit wel uit hun eigen visie inderdaad, het repareren wordt niet gemakkelijker. Maar ik kan het ze niet kwalijk nemen dat ze met hun tijd meegaan.
Dat je de software-updates moest doen heb ik me altijd al over verbaasd, dat was bijv. in 2004 ook al zo, en gold voor meer producten dan flipperkasten. Dat het kan (via internet) maakte het dus mogelijk, iets wat vroeger niet kon (branden van roms). Begrijpelijk vanuit hun standpunt, andere zaken hebben mij altijd al weerhouden een kast nieuw te kopen, dit was duidelijk een extra reden.
En al die zaken moet je natuurlijk zien te verkopen aan de consument met promotie-slogans.
Maar dat hebben ze altijd al gedaan. Alles was altijd al "action packed", "new and improved" en "powerful" en vol met dat soort superlatieven.
Het is natuurlijk wel een bepaald bedrijf in een bepaalde markt, wat toch zijn hoofd boven water moet houden. Dat hebben ze sinds 1999 als enige gedaan. Daardoor werden in die tijd ook nog kasten gemaakt. Dat moet ook mogelijk zijn natuurlijk.
Maar ik vind de kasten toch al te duur, en het ziet er naar uit dat dat nog wel een poosje zo blijft. Dus ik koop ze toch niet, en al helemaal niet nieuw. Enige echte nadeel lijkt mij die nodebordjes. Daar komt misschien wel een oplossing voor als dit zo vaak voorkomt.