Zelfbouw Beverly Hills Cop flipperkast
- MeesterPieter
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
- Real name: MeesterPieter
- Locatie: The Netherlands
Zelfbouw Beverly Hills Cop flipperkast
Ik zit de laatste tijd in mijn hoofd om met een soort flipperkast project te beginnen.
ben nu een beetje aan het bedenken hoe ik het vorm ga geven, wat ik ga gebruiken om te beginnen, dus ik denk ik deel het vast eens, ben benieuwd naar jullie idee-en hoe dit het best haalbaar te maken is, en wellicht heeft iemand nog het een en ander liggen van een sloopkast wat ik kan gebruiken om een start te maken
ik weet ondertussen aardig hoe flipperkasten in elkaar steken, en wil er graag zelf wat meer mee doen
ik werd een beetje getriggerd omdat ik op mijn werk in aanraking kwam met een zelfgebouwde miniatuur scheepslift (ik werk aan beweegbare bruggen en sluizen) welke eigenlijk ook met veel gelijksoortige onderdelen werkt.
Als dat kan, waarom kan ik dan niet thuis eens beginnen aan een eigen flipperkast..
Het hoeft geen MM te worden, in eerste instantie gaat het me erom dat ik er plezier aan kan hebben om tot een werkend prototype te komen. Als dat lukt dan geeft het me hopelijk voldoende energie om steeds een stap verder te zetten.
ik wil er daarom vooral nu naartoe om een zeer eenvoudige flipper te maken (denk aan een speelveld met 2 flippers een paar bumpers en een setje droptargets ofzo) , die ik steeds verder uit kan breiden
mijn idee hierachter is dat als het eenmaal enigzins werkt, dat het veel meer uitdaagt om weer iets toe te voegen, terwijl als je 2 jaar aan het bouwen bent aan een half project dan loop je vaak vast omdat je er te weinig uit haalt
Doel is dus om een prototype te maken wat zeer beperkt is qua onderdelen, maar waar voldoende ruimte is om dit langzaam uit te breiden.
waar ik aan denk is een speelveld layout te nemen van een bestaande kast, zodoende hoef ik me niet ook nog druk te maken over de playfield layout. ofwel een bestaand speelveld kopen, ofwel een layout overnemen op een 12mm multiplex plaat. en in eerste instantie te beginnen met de flippers en een bumper ofzo (score en verlichting komt later wel eens)
tzt wil ik me wel gaan verdiepen in het arduino/raspberry verhaal, en 3d printen zal ook nog wel komen, maar liefst begin ik zo simpel mogelijk
ander punt van aandacht is wel dat ik eigenlijk qua werkruimte vrij beperkt ben, in eerste instantie denk ik daarom ook aan meer een tabletop variant als een volledig cabinet, ook is het wellicht daarom een goed idee om te kiezen voor een bestaand speelveld van een kleinere kast, ik kom dan uit bij een Mario Mushroom, AG punchy the clow of een Safe Cracker. natuurlijk moet ik dan ook nog een goede scan zien te vinden van een speelveld zodat ik de layout correct over kan nemen, voor safe cracker kon ik die wel vinden maar dat lijkt me wel weer een erg complexe...
zo, ik ga er weer ff verder over denken
ben nu een beetje aan het bedenken hoe ik het vorm ga geven, wat ik ga gebruiken om te beginnen, dus ik denk ik deel het vast eens, ben benieuwd naar jullie idee-en hoe dit het best haalbaar te maken is, en wellicht heeft iemand nog het een en ander liggen van een sloopkast wat ik kan gebruiken om een start te maken
ik weet ondertussen aardig hoe flipperkasten in elkaar steken, en wil er graag zelf wat meer mee doen
ik werd een beetje getriggerd omdat ik op mijn werk in aanraking kwam met een zelfgebouwde miniatuur scheepslift (ik werk aan beweegbare bruggen en sluizen) welke eigenlijk ook met veel gelijksoortige onderdelen werkt.
Als dat kan, waarom kan ik dan niet thuis eens beginnen aan een eigen flipperkast..
Het hoeft geen MM te worden, in eerste instantie gaat het me erom dat ik er plezier aan kan hebben om tot een werkend prototype te komen. Als dat lukt dan geeft het me hopelijk voldoende energie om steeds een stap verder te zetten.
ik wil er daarom vooral nu naartoe om een zeer eenvoudige flipper te maken (denk aan een speelveld met 2 flippers een paar bumpers en een setje droptargets ofzo) , die ik steeds verder uit kan breiden
mijn idee hierachter is dat als het eenmaal enigzins werkt, dat het veel meer uitdaagt om weer iets toe te voegen, terwijl als je 2 jaar aan het bouwen bent aan een half project dan loop je vaak vast omdat je er te weinig uit haalt
Doel is dus om een prototype te maken wat zeer beperkt is qua onderdelen, maar waar voldoende ruimte is om dit langzaam uit te breiden.
waar ik aan denk is een speelveld layout te nemen van een bestaande kast, zodoende hoef ik me niet ook nog druk te maken over de playfield layout. ofwel een bestaand speelveld kopen, ofwel een layout overnemen op een 12mm multiplex plaat. en in eerste instantie te beginnen met de flippers en een bumper ofzo (score en verlichting komt later wel eens)
tzt wil ik me wel gaan verdiepen in het arduino/raspberry verhaal, en 3d printen zal ook nog wel komen, maar liefst begin ik zo simpel mogelijk
ander punt van aandacht is wel dat ik eigenlijk qua werkruimte vrij beperkt ben, in eerste instantie denk ik daarom ook aan meer een tabletop variant als een volledig cabinet, ook is het wellicht daarom een goed idee om te kiezen voor een bestaand speelveld van een kleinere kast, ik kom dan uit bij een Mario Mushroom, AG punchy the clow of een Safe Cracker. natuurlijk moet ik dan ook nog een goede scan zien te vinden van een speelveld zodat ik de layout correct over kan nemen, voor safe cracker kon ik die wel vinden maar dat lijkt me wel weer een erg complexe...
zo, ik ga er weer ff verder over denken
Laatst gewijzigd door MeesterPieter op 13 apr 2022, 06:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- Richard Baan
- Berichten: 3983
- Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
- Real name: Richard Baan
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Zelfbouw flipperkast projectidee
Leuk hoor! Succes!
Als dat werkt kun je gaan uitbreiden.
Maar om een solenoiddriver aan te sturen is een Arduino-achtig iets wel handig. Dus ik zou eerst de keuze maken hoe de basisopzet moet gaan worden. En dan pas beginnen te bouwen.
Als ik je een advies mag geven: begin met de basis werkend te krijgen. Als je bijv. een Bally solenoid driver hebt zul je die moeten aansturen. Hoe ga je dat doen, en hoe ga je lampjes aansturen en switches uitlezen. Display, geluid?tzt wil ik me wel gaan verdiepen in het arduino/raspberry verhaal, ..., maar liefst begin ik zo simpel mogelijk
Als dat werkt kun je gaan uitbreiden.
Maar om een solenoiddriver aan te sturen is een Arduino-achtig iets wel handig. Dus ik zou eerst de keuze maken hoe de basisopzet moet gaan worden. En dan pas beginnen te bouwen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
- MeesterPieter
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
- Real name: MeesterPieter
- Locatie: The Netherlands
Re: Zelfbouw flipperkast projectidee
ik zat nog iets makkelijker te denken door uberhaubt gewoon te beginnen met enkel spanning en geen verdere aansturing gewoon een maak/verbreek contact voor de flipperknoppen en de sensor in de bumper
licht/geluid/score hoeft niet meteen wat mij betreft, maar er zal inderdaad wel wat qua aansturing in moeten komen.
denk dat het wellicht toch het meest praktische is om een speelveld met opbouw te kopen en daar eens alles af te halen op een paar dingen na, en kijken hoe ik dat eenvoudig aan stuur
licht/geluid/score hoeft niet meteen wat mij betreft, maar er zal inderdaad wel wat qua aansturing in moeten komen.
denk dat het wellicht toch het meest praktische is om een speelveld met opbouw te kopen en daar eens alles af te halen op een paar dingen na, en kijken hoe ik dat eenvoudig aan stuur
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- Richard Baan
- Berichten: 3983
- Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
- Real name: Richard Baan
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Zelfbouw flipperkast projectidee
Dan is een EMertje misschien een idee.
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
- Automark
- Berichten: 487
- Lid geworden op: 18 aug 2013, 00:06
- Real name: Mark
- Locatie: Rest of the world
Re: Zelfbouw flipperkast projectidee
inderdaad, ik zou een oude gare EM kopen, en die langzaam ombouwen met een raspberry en enkele arduino's. op youtube is genoeg te vinden.
Maar als je echt van niets wilt beginnen, zou ik gewoon eerst een solenoid en enkele leds proberen aan te sturen met een raspberry, dan heb je basis.
Maar als je echt van niets wilt beginnen, zou ik gewoon eerst een solenoid en enkele leds proberen aan te sturen met een raspberry, dan heb je basis.
- MeesterPieter
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
- Real name: MeesterPieter
- Locatie: The Netherlands
Re: Zelfbouw flipperkast projectidee
bedankt voor de tips, ondertussen een speelveld gescoord, arduino en wat andere spullen besteld
doel is nu om simpelweg de flippers aan te sturen, en de rest van het speelveld zoveel mogelijk leeg te laten/maken
en even bedenken wat handig is als "werkplek"
zit te denken om een kleine kist te maken waar ik het speelveld op kan leggen en naar 1 kant kan scharnieren, zodat ik de stroomvoorziening en aansturing onder in de kist kan zetten, en het speelveld op zn zijde kan vastzetten om aan de onderzijde erbij te kunnen.
tegen de tijd dat het complexer wordt dan maak ik wel iets mooiers, eerst maar eens een begin maken
doel is nu om simpelweg de flippers aan te sturen, en de rest van het speelveld zoveel mogelijk leeg te laten/maken
en even bedenken wat handig is als "werkplek"
zit te denken om een kleine kist te maken waar ik het speelveld op kan leggen en naar 1 kant kan scharnieren, zodat ik de stroomvoorziening en aansturing onder in de kist kan zetten, en het speelveld op zn zijde kan vastzetten om aan de onderzijde erbij te kunnen.
tegen de tijd dat het complexer wordt dan maak ik wel iets mooiers, eerst maar eens een begin maken
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 02 nov 2015, 10:50
- Real name: Joris de Kruijf
- Locatie: Belgium
Re: Zelfbouw flipperkast projectidee
Leuk om zien dat er nog mensen bezig zijn met een eigen flipperkast! Wat heb je ondertussen nog uitgevonden/gemerkt?
Ik zit nu in de eerste fases, maar ben wel best ambitieus (zal dan wel eerder een project van iets langere adem worden), ben van plan om met een basis te beginnen en dan langzaam maar zeker meer en meer van m'n layout werkend te krijgen.
Ik maak zo even een eigen thread voor mijn project.
Ik zit nu in de eerste fases, maar ben wel best ambitieus (zal dan wel eerder een project van iets langere adem worden), ben van plan om met een basis te beginnen en dan langzaam maar zeker meer en meer van m'n layout werkend te krijgen.
Ik maak zo even een eigen thread voor mijn project.
Huidige kast: op zoek naar iets leuks
Huidig project: eigen flipperkast (vroeg stadium)
Net afgestudeerd @ IT-Factory - Embedded Development @ Thomas More Geel
Huidig project: eigen flipperkast (vroeg stadium)
Net afgestudeerd @ IT-Factory - Embedded Development @ Thomas More Geel
- MeesterPieter
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
- Real name: MeesterPieter
- Locatie: The Netherlands
Re: Zelfbouw flipperkast projectidee
Ondertussen wat onderdelen en gereedschap verzameld, een DE simpsons speelveld gestript en een 12mm multiplex plaat gehaald, nu een beetje aan t verdiepen in t arduino verhaal en binnenkort starten met enkel de flippers en slingshots monteren en eens wat gaan testen. Alles op t gemakje
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- MeesterPieter
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
- Real name: MeesterPieter
- Locatie: The Netherlands
Re: Zelfbouw flipperkast projectidee
wat foto's ter illustratie van het speelveld
voorlopig eerst de simpsons als mal aanhouden, zo kan ik langzaam 1 voor 1 dingen toevoegen en aansluiten
to be continued
voorlopig eerst de simpsons als mal aanhouden, zo kan ik langzaam 1 voor 1 dingen toevoegen en aansluiten
to be continued
Laatst gewijzigd door MeesterPieter op 12 apr 2020, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- Richard Baan
- Berichten: 3983
- Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
- Real name: Richard Baan
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Zelfbouw flipperkast projectidee
Veel succes gewenst.
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
- MeesterPieter
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
- Real name: MeesterPieter
- Locatie: The Netherlands
Re: Zelfbouw flipperkast projectidee
ondertussen de gaten aan de onderzijde van de simpsons opgemeten en digitaal ingetekend, kan ik het straks mooi als boor/frees stencil afdrukken.
verder wat vorderingen gemaakt in het begrip van het arduino verhaal met hulp van mn zwager, wat dingetjes getest, oa bedacht hoe we de arduino kunnen gebruiken om te zorgen dat de flippers maar kortstondig 50volt krijgen, en daarna een ander voltage, maargoed testen met een ledje is 1, tzt maar eens verder uitwerken
daarnaast had ik gedacht om de verlichting van de inserts met RGB leds te doen, in china wat betaalbare aanstuurbare leds gekocht (ws2811 o.i.d.)
houdertje gemaakt voor de ledjes:
even gedoe geweest om uit te vogelen hoe ik dat nou aan sluit op de arduino
mijn DE starwars speelveld leek me wel een goed proefkonijn, wellicht dat er zo een leuk decorstuk van te maken is t.z.t.
verder wat vorderingen gemaakt in het begrip van het arduino verhaal met hulp van mn zwager, wat dingetjes getest, oa bedacht hoe we de arduino kunnen gebruiken om te zorgen dat de flippers maar kortstondig 50volt krijgen, en daarna een ander voltage, maargoed testen met een ledje is 1, tzt maar eens verder uitwerken
daarnaast had ik gedacht om de verlichting van de inserts met RGB leds te doen, in china wat betaalbare aanstuurbare leds gekocht (ws2811 o.i.d.)
houdertje gemaakt voor de ledjes:
even gedoe geweest om uit te vogelen hoe ik dat nou aan sluit op de arduino
mijn DE starwars speelveld leek me wel een goed proefkonijn, wellicht dat er zo een leuk decorstuk van te maken is t.z.t.
Laatst gewijzigd door MeesterPieter op 12 apr 2020, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- MeesterPieter
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
- Real name: MeesterPieter
- Locatie: The Netherlands
Re: Zelfbouw flipperkast projectidee
kleine update,
besloten om eens te beginnen om maar de indeling qua onderzijde vanaf de slingshots gewoon over te nemen van de simpsons en dan de onderdelen te monteren op mijn bord om vervolgens met de aantsturing te kunnen gaan beginnen
oftewel, lekker meten, zooi in autocad tekenen, en vervolgens printen zodat ik een mooi template heb.
ondertussen ook wat gereedschap gescoord om de gaten voldoende nauwkeurig te kunnen maken
besloten om eens te beginnen om maar de indeling qua onderzijde vanaf de slingshots gewoon over te nemen van de simpsons en dan de onderdelen te monteren op mijn bord om vervolgens met de aantsturing te kunnen gaan beginnen
oftewel, lekker meten, zooi in autocad tekenen, en vervolgens printen zodat ik een mooi template heb.
ondertussen ook wat gereedschap gescoord om de gaten voldoende nauwkeurig te kunnen maken
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- MeesterPieter
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
- Real name: MeesterPieter
- Locatie: The Netherlands
Re: Zelfbouw flipperkast projectidee
met een kolomboor kom je niet bij de stukken richting t midden van t speelveld dus vandaar de omgekeerde boorstandaard
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- MeesterPieter
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
- Real name: MeesterPieter
- Locatie: The Netherlands
Re: Zelfbouw flipperkast projectidee
afgelopen week weer lekker bezig geweest.
voor het eerst met een bovenfrees gewerkt om de eerste sleuven te frezen
na wat testen toch maar gewoon beginnen, viel me nog niet tegen
daarna kan ik beginnen om e.e.a. te gaan monteren op het speelveld
ook de apron past in de gemaakte gaten, wel zo fijn
begint langzaam ergens op te lijken
ook de 3d printer maar verplaatst naar mn werkplek, zijn altijd wel wat onderdelen die missen, maar ook bijv plastics wil ik zelf wat maken omdat het er anders als een halfbakken simpsons uit blijft zien. vandeweek maar eens verder met het tekenen van wat onderdelen en printen
ondertussen ben ik ook wat verder uit aan het werken hoe ik e.e.a. aan ga sturen, zal eerst zeer basic zijn maar moet natuurlijk wel ruimte zijn om straks verder op uit te bouwen
voor het eerst met een bovenfrees gewerkt om de eerste sleuven te frezen
na wat testen toch maar gewoon beginnen, viel me nog niet tegen
daarna kan ik beginnen om e.e.a. te gaan monteren op het speelveld
ook de apron past in de gemaakte gaten, wel zo fijn
begint langzaam ergens op te lijken
ook de 3d printer maar verplaatst naar mn werkplek, zijn altijd wel wat onderdelen die missen, maar ook bijv plastics wil ik zelf wat maken omdat het er anders als een halfbakken simpsons uit blijft zien. vandeweek maar eens verder met het tekenen van wat onderdelen en printen
ondertussen ben ik ook wat verder uit aan het werken hoe ik e.e.a. aan ga sturen, zal eerst zeer basic zijn maar moet natuurlijk wel ruimte zijn om straks verder op uit te bouwen
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- MeesterPieter
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
- Real name: MeesterPieter
- Locatie: The Netherlands
Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress
ondertussen ben ik al een eindje verder
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress
Goed bezig geweest
- Bingovit
- Berichten: 4935
- Lid geworden op: 13 aug 2011, 22:40
- Real name: Evert Brochez
- Locatie: Belgium
- Contacteer:
Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress
Als je de speelveld layout van je simpsons playfield behoudt, had het dan niet eenvoudiger geweest om gewoonweg het oude speelveld blank te schuren?
-->The Dark Pinball Specialist<--
*"Serving the world of pinball since 2005!"*
*"Serving the world of pinball since 2005!"*
- MeesterPieter
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
- Real name: MeesterPieter
- Locatie: The Netherlands
Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress
Ja veel makkelijker wel, het was nog makkelijker geweest om gewoon het simpsons thema te gebruiken,
maar soms wil je dingen zelf maken he
maar soms wil je dingen zelf maken he
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- Richard Baan
- Berichten: 3983
- Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
- Real name: Richard Baan
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress
Leuk hoor
Worden de spoelen nu aangestuurd Door de arduino?
Worden de spoelen nu aangestuurd Door de arduino?
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
- citroentje
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 14:11
- Real name: Rene
- Locatie: The Netherlands
Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress
Ik zag trouwens je reactie op tweakers.
Mocht je onderdelen van RVS willen laten snijden. Ik kan dat.
En als het een paar kleine dingen zijn, kan ik dat voor je regelen.
Mocht je onderdelen van RVS willen laten snijden. Ik kan dat.
En als het een paar kleine dingen zijn, kan ik dat voor je regelen.
Williams Jokerz
Williams High Speed
Williams Star Trek next generation
Williams Time Warp
Williams Tomcat F14
Data East The Simpsons
Williams High Speed
Williams Star Trek next generation
Williams Time Warp
Williams Tomcat F14
Data East The Simpsons
- MeesterPieter
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
- Real name: MeesterPieter
- Locatie: The Netherlands
Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress
ik zal het topic aanvullen hier, maar de spoelen worden inderdaad door de arduino aangestuurd, eerste 40ms gaat die op 46volt, daarna wordt een lager voltage gesimuleerd door te pulseren 2ms aan 8ms uitRichard Baan schreef: ↑25 apr 2021, 18:11Leuk hoor
Worden de spoelen nu aangestuurd Door de arduino?
Laatst gewijzigd door MeesterPieter op 28 apr 2021, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- MeesterPieter
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
- Real name: MeesterPieter
- Locatie: The Netherlands
Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress
Bedankt voor je aanbod Rene,citroentje schreef: ↑27 apr 2021, 19:34Ik zag trouwens je reactie op tweakers.
Mocht je onderdelen van RVS willen laten snijden. Ik kan dat.
En als het een paar kleine dingen zijn, kan ik dat voor je regelen.
ik had ondertussen al een paar lijntjes uitgegooid, ook kwam ik erachter dat een strip van aluminiun welke ik voor mijn oude bmw wilde maken in iets grotere oplage moet aangezien meer mensen van ons bmwforum dat kapot hebben. ik ga even kijken of ik eruit kom maar anders neem ik zeker even contact op, vriendelijk bedankt voor je aanbod!
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- MeesterPieter
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
- Real name: MeesterPieter
- Locatie: The Netherlands
Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress
Met de solenoids begonnen, de flipperkasten waar mijn onderdelen vanaf komen werkte oorspronkelijk met een viertal voltages, (circa) 6v 12v 20v en 48v.
de solenoids werken allemaal op 48v, en voor het schakelen ervan worden mosfets in plaats van relais gebruikt. enige afwijkende zijn de flipperspoelen, die werken op zowel 48 als 20v, als je namelijk de flipperknop ingedrukt houdt dan zou continue 48v ervoor zorgen dat de spoel (en/of de mosfet) doorbrandt. om dit te voorkomen zit er een apart circuit ingebouwd dat de flipper na circa 50ms overschakelt van 48v naar 20v om het doorbranden te voorkomen.
mijn doel is om het aantal verschillende stroombronnen zo min mogelijk te houden, maar ik heb in ieder geval 5v nodig voor de schakelaars en de aansturing van de arduino, en 40-50v voor de solenoids
anyways, eerst maar eens een spoel proberen te schakelen met een mosfet, dus getest met 5v vanuit de arduino en 12v om de solenoid aan te sturen, want de trafo had ik nog niet binnen
zodra je dingen begint te monteren aan een speelveld merk je al snel dat je regelmatig aan de bovenkant en dan weer de onderkant moet werken, en vervolgens begint die plaat ook nog snel zwaar te worden met al dat metaal eraan geschroefd, iets sneller als ik gedacht had moet ik dus een rotisserie hebben om het speelveld in te kunnen hangen om er makkelijk aan te werken.
nu zijn die dingen te koop, maar behoorlijk prijzig en nogal groot en log, daarom heb ik bedacht om zelf een demontabel frame te ontwerpen van aluminiumprofielen die je ook wel eens voor 3d printers gebruikt. lekker licht, goedkoop, en als je het langere tijd niet gebruikt mooi compact op te ruimen want zo heel veel extra ruimte heb ik niet in mijn werkplaatsje
kortom, wat aluminium profielen en montagemateriaal gekocht
draaimechanisme bedacht en geprint
al met al was ik een euro of 60-70 kwijt voor de rotisserie, zo blijft het een beetje leuk
de solenoids werken allemaal op 48v, en voor het schakelen ervan worden mosfets in plaats van relais gebruikt. enige afwijkende zijn de flipperspoelen, die werken op zowel 48 als 20v, als je namelijk de flipperknop ingedrukt houdt dan zou continue 48v ervoor zorgen dat de spoel (en/of de mosfet) doorbrandt. om dit te voorkomen zit er een apart circuit ingebouwd dat de flipper na circa 50ms overschakelt van 48v naar 20v om het doorbranden te voorkomen.
mijn doel is om het aantal verschillende stroombronnen zo min mogelijk te houden, maar ik heb in ieder geval 5v nodig voor de schakelaars en de aansturing van de arduino, en 40-50v voor de solenoids
anyways, eerst maar eens een spoel proberen te schakelen met een mosfet, dus getest met 5v vanuit de arduino en 12v om de solenoid aan te sturen, want de trafo had ik nog niet binnen
zodra je dingen begint te monteren aan een speelveld merk je al snel dat je regelmatig aan de bovenkant en dan weer de onderkant moet werken, en vervolgens begint die plaat ook nog snel zwaar te worden met al dat metaal eraan geschroefd, iets sneller als ik gedacht had moet ik dus een rotisserie hebben om het speelveld in te kunnen hangen om er makkelijk aan te werken.
nu zijn die dingen te koop, maar behoorlijk prijzig en nogal groot en log, daarom heb ik bedacht om zelf een demontabel frame te ontwerpen van aluminiumprofielen die je ook wel eens voor 3d printers gebruikt. lekker licht, goedkoop, en als je het langere tijd niet gebruikt mooi compact op te ruimen want zo heel veel extra ruimte heb ik niet in mijn werkplaatsje
kortom, wat aluminium profielen en montagemateriaal gekocht
draaimechanisme bedacht en geprint
al met al was ik een euro of 60-70 kwijt voor de rotisserie, zo blijft het een beetje leuk
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- MeesterPieter
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
- Real name: MeesterPieter
- Locatie: The Netherlands
Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress
mijn eerste doel was een zeer simpel speelveld maken wat ik werkend krijg.
dan kun je een succesje boeken en daarop verder bouwen want dat geeft me weer meer energie om het project draaiend te houden.
Hiervoor ga ik nog even zonder het hele arduino verhaal starten, dus gewoon de switches op 5v en de solenoids op de ondertussen binnengekomen 46v trafo. schakelen doormiddel van een mosfet, maar dus de schakelaars nog niet via de arduino laten lopen.
bedrading gemaakt voor de flippers en de slingshots
als eerste enkel de flippers aangesloten, natuurlijk schroef je de eerste keer nooit alles precies goed, dus daar kom je dan meteen achter dat de bal niet overal tussen past XD
Nouja, project eigenlijk al geslaagd, want ik heb het werkend gekregen, voor mij een belangrijke mijlpaal in ieder geval
daarna verder gegaan met het monteren van de schakelaars voor de baldoorvoer, en de spoelen daarvan aansluiten
al snel had ik een aantal mosfets doorgebrand, gelukkig had ik ook nog een paar zwaardere liggen die bedoeld zijn voor het aansturen van het hittebed van de 3d printer, die heb ik uiteindelijk gebruikt voor de flippers, en voor de rest heb ik wat relais gebruikt om het toch allemaal aangesloten te krijgen nadat ik weer nieuwe spullen besteld heb en daarop wacht
al met al de onderkant van het speelveld werkend, welliswaar moet er nog heel veel veranderen want als ik nu de schakelaars te lang activeer brand de boel door (etc etc ) maargoed, het begin staat er nu wel echt.
Met de onderzijde soort van werkend is de volgende uitdaging de rest van het speelveld te gaan maken.
de vele variaties op de layout van het donor speelveld die ik heb gemaakt zal ik jullie besparen, uiteindelijk heb ik besloten het 1e speelveld toch niet te complex te maken en op hoofdlijnen de layout gelijk te houden
de rotisserie staat nu op een inklapbare werktafel (hornbach duitsland), dat werkt wel fijner
tekenen van het speelveld in autocad
als er per ongeluk iets blijft hangen, of een mosfetje doorbrand dan is er nogal snel het risico dat er een spoel door brandt, dus heb ik voor beide voltages maar een stroomverdeelbord geplaatst zodat ik per groep een zekering kan plaatsen, zodoende brand er eerst een zekering door, dat is wat fijner als een spoel. Ook de trafo's heb ik ook nog maar eens gezekerd, better safe than sorry
goed, vervolgens moet alles weer uit elkaar, want om de nieuwe gaten te frezen moet het speelveld toch weer kaal, maar ik ben er van overtuigd dat ik het tzt wel weer werkend krijg nu ik dat eenmaal voor elkaar heb gekregen
volgende stop, een hoop freeswerk!
een van de lastigere dingen was een nette balgoot maken, maar na een paar proefstukken is dat ook goed gelukt
al met al natuurlijk wel een paar foutjes gemaakt, maar gelukkig weinig wat problemen oplevert, al met al een hoop tijd gekost om alles te frezen maar wel leuk werk wat voldoening geeft als het lukt
dan kun je een succesje boeken en daarop verder bouwen want dat geeft me weer meer energie om het project draaiend te houden.
Hiervoor ga ik nog even zonder het hele arduino verhaal starten, dus gewoon de switches op 5v en de solenoids op de ondertussen binnengekomen 46v trafo. schakelen doormiddel van een mosfet, maar dus de schakelaars nog niet via de arduino laten lopen.
bedrading gemaakt voor de flippers en de slingshots
als eerste enkel de flippers aangesloten, natuurlijk schroef je de eerste keer nooit alles precies goed, dus daar kom je dan meteen achter dat de bal niet overal tussen past XD
Nouja, project eigenlijk al geslaagd, want ik heb het werkend gekregen, voor mij een belangrijke mijlpaal in ieder geval
daarna verder gegaan met het monteren van de schakelaars voor de baldoorvoer, en de spoelen daarvan aansluiten
al snel had ik een aantal mosfets doorgebrand, gelukkig had ik ook nog een paar zwaardere liggen die bedoeld zijn voor het aansturen van het hittebed van de 3d printer, die heb ik uiteindelijk gebruikt voor de flippers, en voor de rest heb ik wat relais gebruikt om het toch allemaal aangesloten te krijgen nadat ik weer nieuwe spullen besteld heb en daarop wacht
al met al de onderkant van het speelveld werkend, welliswaar moet er nog heel veel veranderen want als ik nu de schakelaars te lang activeer brand de boel door (etc etc ) maargoed, het begin staat er nu wel echt.
Met de onderzijde soort van werkend is de volgende uitdaging de rest van het speelveld te gaan maken.
de vele variaties op de layout van het donor speelveld die ik heb gemaakt zal ik jullie besparen, uiteindelijk heb ik besloten het 1e speelveld toch niet te complex te maken en op hoofdlijnen de layout gelijk te houden
de rotisserie staat nu op een inklapbare werktafel (hornbach duitsland), dat werkt wel fijner
tekenen van het speelveld in autocad
als er per ongeluk iets blijft hangen, of een mosfetje doorbrand dan is er nogal snel het risico dat er een spoel door brandt, dus heb ik voor beide voltages maar een stroomverdeelbord geplaatst zodat ik per groep een zekering kan plaatsen, zodoende brand er eerst een zekering door, dat is wat fijner als een spoel. Ook de trafo's heb ik ook nog maar eens gezekerd, better safe than sorry
goed, vervolgens moet alles weer uit elkaar, want om de nieuwe gaten te frezen moet het speelveld toch weer kaal, maar ik ben er van overtuigd dat ik het tzt wel weer werkend krijg nu ik dat eenmaal voor elkaar heb gekregen
volgende stop, een hoop freeswerk!
een van de lastigere dingen was een nette balgoot maken, maar na een paar proefstukken is dat ook goed gelukt
al met al natuurlijk wel een paar foutjes gemaakt, maar gelukkig weinig wat problemen oplevert, al met al een hoop tijd gekost om alles te frezen maar wel leuk werk wat voldoening geeft als het lukt
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project
- MeesterPieter
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
- Real name: MeesterPieter
- Locatie: The Netherlands
Re: Zelfbouw flipperkast, work in progress
met al die gaten kan ik weer aan de slag met het opbouwen van het speelveld
ballguides kan ik veelal hergebruiken, verder de assemblies van de solenoids monteren
3d printer is ook wel leuk hierbij, ook al wat idee-en voor het thema
ook het backboard gemaakt waar de ramp op rust
vervolgens moet de hele bende natuurlijk bedraad worden, op dit moment maak ik alleen nog de bedrading voor de solenoids en de bijbehorende switches, alle switches die niet direct noodzakelijk zijn laat ik nog even voor wat het is.
per unit een kabelboom gemaakt met een connector vlak bij de unit, dat werkt hopelijk een beetje makkelijker straks, wel zo gemaakt dat ik de stekkers niet eenvoudig omwissel tussen verschillende units
vervolgens de lading zwaardere mosfets gemonteerd zodat ik kan gaan beginnen met testen
Ik kon een mooie lege kast krijgen, was eigenlijk van plan om deze zelf te gaan maken maar aangezien ik toch besloten had voor een standaard maat te gaan, en dit ook nog eens veel goedkoper was, toch maar besloten voor een kant en klare kast te gaan, aangezien het resultaat als ik het netjes zelf zou maken hooguit vergelijkbaar is kan ik mn tijd en energie beter in het interessantere deel van het project steken.
ik mis alleen de scharnieren van de kopkast, die wil ik dus zelf uit RVS maken
de rest van de kast heb ik ondertussen bijna compleet, deurtje sierlijsten poten lockbar etc, ik ben er alleen nog niet uit wat ik met de kopkast ga doen, ik heb nog wel een DMD scherm liggen voor een flipperkast, maar misschien is gewoon een LCD scherm o.i.d. eenvoudiger te maken. zien we tegen die tijd wel weer
voor nu laat ik de maverick bedrukking op kast gewoon lekker zitten, ziet er nog redelijk netjes uit en ik ben toch nog lang niet zover dat ik decals ga ontwerpen voor het thema wat ik in gedachten heb
ballguides kan ik veelal hergebruiken, verder de assemblies van de solenoids monteren
3d printer is ook wel leuk hierbij, ook al wat idee-en voor het thema
ook het backboard gemaakt waar de ramp op rust
vervolgens moet de hele bende natuurlijk bedraad worden, op dit moment maak ik alleen nog de bedrading voor de solenoids en de bijbehorende switches, alle switches die niet direct noodzakelijk zijn laat ik nog even voor wat het is.
per unit een kabelboom gemaakt met een connector vlak bij de unit, dat werkt hopelijk een beetje makkelijker straks, wel zo gemaakt dat ik de stekkers niet eenvoudig omwissel tussen verschillende units
vervolgens de lading zwaardere mosfets gemonteerd zodat ik kan gaan beginnen met testen
Ik kon een mooie lege kast krijgen, was eigenlijk van plan om deze zelf te gaan maken maar aangezien ik toch besloten had voor een standaard maat te gaan, en dit ook nog eens veel goedkoper was, toch maar besloten voor een kant en klare kast te gaan, aangezien het resultaat als ik het netjes zelf zou maken hooguit vergelijkbaar is kan ik mn tijd en energie beter in het interessantere deel van het project steken.
ik mis alleen de scharnieren van de kopkast, die wil ik dus zelf uit RVS maken
de rest van de kast heb ik ondertussen bijna compleet, deurtje sierlijsten poten lockbar etc, ik ben er alleen nog niet uit wat ik met de kopkast ga doen, ik heb nog wel een DMD scherm liggen voor een flipperkast, maar misschien is gewoon een LCD scherm o.i.d. eenvoudiger te maken. zien we tegen die tijd wel weer
voor nu laat ik de maverick bedrukking op kast gewoon lekker zitten, ziet er nog redelijk netjes uit en ik ben toch nog lang niet zover dat ik decals ga ontwerpen voor het thema wat ik in gedachten heb
Back to the Future
Arduino zelfbouw project
Arduino zelfbouw project