Ja weet ik wel, maar toch als ge zo terug kijkt.. en ja op dat moment waren de prijzen veel lager, en vaak was het mijn beslissing om iets tegen een prijske te verkopen om niet te veel moeite te willen doen en er van af te zijn.Pascal schreef:zo kunt ge niet redeneren hé.
je kan wel zeggen dat je ze langer had moeten bijhouden om ze nu duur te verkopen.
Maar ik had misschien beter wel wat meer moeite gedaan want heb echt veel te veel aan een prijske weggedaan.
Klopt, maar er is wel veel meer invloed dan vroeger.Automark schreef:ga daar niet van uit, dat zijn compleet andere markten. Tweedehands autos zijn goedkoper in de USA, Arcade kasten zijn goedkoper in de USA, dat trekt niet automatisch gelijk. Een amerikaanse verzamelaar zal ook meer te besteden hebben dan de gemiddelde europeaan voor een dergelijke hobby.
Amerikanen hebben meer te besteden, dus trekken de fabrikanten ongegeneerd hun prijzen steeds omhoog.. en die nieuwprijzen stijgen bij ons ook.
De invloed op 2e hands kasten is ook veel groter dan pakweg 10 of 15 jaar geleden. Toen was er nog voldoende aanbod en de handelaars die containers heen en weer stuurden die hadden niet zo veel invloed op de markt.
Nu kan elke handelaar (of zelfs particulier) een kast gemakkelijker internationaal te koop aanbieden en op pallet verschepen. Dat heeft de prijzen van de Williams A-kasten sterk doen stijgen - handelaars die vroeger een SS AFM CV TOTAN .. te koop hadden toen die hier 2000 ging, konden er in de usa het dubbel voor krijgen. Uiteindelijk zet iedereen die te koop voor 4000 en als hij hier niet verkocht raakte dan ging hij het vliegtuig op. En bij handelaars die te koop waren dan werd het opgekocht door anderen die wel alles opknapten en verstuurden..
Het is niet algemeen voor elke kast, maar toch voor een aantal specifieke titels.
Zelfs bij enkele oude is dat de verklaring, bv een Zaccaria Spooky. Moest vroeger in Europa geen kat hebben en was amper 500eu waard ofzo.. In de USA is daar veel vraag naar, zowat elke Spooky die nu te koop komt gaat vrij duur omdat hij ook in de USA eindigt (of bij een verzamelaar hier die hem wil omdat het nu een dure zeldzame kast is die je moet hebben - en die status is er gekomen omdat er uit de USA veel vraag naar is).
En er zijn uitzonderingen en het verklaart niet volledige waarom elke kast duurder is geworden, maar het speelt weldegelijk een rol.